پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بازگشایی نمادهای معاملاتی شاخص‌ساز، روزی منفی را برای بورس رقم زد و شاخص کل بورس با ۱۰۴۳ واحد افت به کانال ۶۳ هزار واحد سقوط کرد چنان‌که معاملات بازار سهام با تأثیر منفی بازگشایی نمادهای شاخص‌ساز ازجمله شرکت‌های پالایش نفت بندر عباس، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک پاسارگاد، مخابرات ایران، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سخت‌آژند و صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان همراه بود. اقدام متولی بازار سهام برای بازگشایی یکجای نمادهای معاملاتی متوقف، به نقد کردن دارایی‌های متوقف‌شده برخی معامله‌گران در آخرین روزهای شهریورماه انجامید و در نماد معاملاتی پالایش نفت بندرعباس شاهد شکل‌گیری صف فروش 8‌میلیون سهمی بودیم. پیش از این و در روزهای پایانی سال 93 نیز شاخص کل بورس با بازگشایی نمادهای پالایشگاهی دچار سقوط مشابه شده‌بود.

253363447474578585858

مثبت و منفی آینده بازار سهام

به نظر می‌رسد طی روزهای آینده با پایان دوره تسویه اعتباری شرکت‌های کارگزاری و کنار رفتن فضای عرضه در نمادهای تازه بازگشایی شده، روندی متعادل را از هفته آینده در بازار سهام شاهد باشیم. در عین حال به نظر می‌رسد طی روزهای آینده با تقویت خبرهای حوزه سیاسی، به‌ویژه انتشار خبرهای امیدوارکننده از توافق برجام هسته‌ای از سوی طرف‌های خارجی، روند معاملات بورس با افزایش انگیزه خرید از سوی معامله‌گران در روندی متعادل قرار گیرد. با اجرایی شدن مفاد توافق هسته‌ای در ماه‌های آینده و در عین حال بهبود مراودات بین‌المللی بین کشور و دنیا، می‌توان به بازگشت رونق به بازار سهام امیدوار بود و اغلب دیدگاه‌ها در تالار شیشه‌ای حاکی از پدید آمدن بهترین فرصت برای ورود به بازار سهام و خرید دارایی‌های مالی ارزان در این بازار است. بازاری که از نظر برخی سرمایه‌گذاران مبتنی بر واقعیت‌ اقتصادی کشور است.

همچنین رفتار اغلب معامله‌گران در شرایط فعلی از احساس و هیجان به سمت منطق و تحلیل سوق یافته و معامله‌گران بورس تهران تلاش می‌کنند با بررسی شرایط کلان سیاسی و اقتصادی کشور سهام ارزنده خود را نگهداری یا خریداری کنند. گرچه کم بودن حجم و ارزش معاملات، عدم حمایت و اقدام عملی دولت از بورس، کاهش قیمت‌های جهانی نفت و برخی کالاها و نیز رکود حاکم بر اقتصاد، سودآوری بنگاه‌ها را تحت تأثیر قرار داده و مانع ورود نقدینگی جدید به بورس شده است و نباید از نظر دور داشت که موضوع کاهش قیمت‌های جهانی نفت و برخی کالاها، کسری بودجه را در کشور به همراه دارد که این موضوع چشم‌انداز صنایع و بنگاه‌ها را تا حدی تحت تأثیر قرار داده و بر روند کلی بازار سهام نیز سایه انداخته است.

ادامه معاملات کدبه‌کد در بورس

روز گذشته همچنان معاملات کدبه‌کد در برخی نمادهای معاملاتی ادامه یافت، از جمله در پتروشیمی مبین بیش از 129 میلیون سهم این شرکت به ارزش 39 میلیارد و 800 میلیون تومان از سوی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به شرکت‌های تابعه این هلدینگ کدبه‌کد شد. در بانک تجارت نیز 50 میلیون سهم به ارزش 4 میلیارد و 700 میلیون تومان از سوی حقوقی آن کد به کد شد. در عین حال در نماد معاملاتی گروه فن‌آوا نزدیک به 22 میلیون سهم به ارزش 7 میلیارد و 600 میلیون تومان، سرمایه‌گذاری غدیر با 16 میلیون سهم به ارزش 3میلیارد و 600 میلیون تومان و یک میلیون سهم بانک اعتباری توسعه به ارزش 72 میلیون تومان از سوی سهامدار حقوقی کدبه‌کد شد.

همچنین در نماد معاملاتی بانک صادرات ایران درحالی روز گذشته بیش از 49 میلیون سهم در محدوده قیمت پایانی معامله شد که حقوقی عرضه‌کننده بیش از 25 میلیون این سهم بود. در نماد معاملاتی پارس‌خودرو نیز درحالی بیش از 39 میلیون سهم در دامنه نوسان مثبت قیمتی معامله شد که حقیقی‌ها بیش از 30 میلیون سهم در نماد این شرکت عرضه کردند. در عین حال بازار سهام درحالی با معامله 850 میلیون برگه حق تقدم خرید سهام شرکت مالی و اعتباری کوثر مرکزی به ارزش 98 میلیارد و 500 میلیون تومان روبه‌رو بود که این مؤسسه مالی و اعتباری از مجموع 3 میلیارد برگه حق تقدم قابل پذیره‌نویسی در فرابورس تاکنون بیش از 61 درصد از این اوراق را پذیره‌نویسی کرده است.

افت 3 واحدی شاخص آیفکس

معاملات 18 شهریور بازارهای فرابورس ایران در حالی به پایان رسید که 953 میلیون ورقه بهادار به ارزش 2 هزار و 155 میلیارد و 740 میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت. بیشترین حجم معاملات فرابورس معادل 8 میلیون و 340 هزار سهم مربوط به ذوب‌آهن اصفهان بود و بیشترین ارزش معاملات با رقم 15 میلیارد و 720 میلیون ریال به پالایش نفت تهران اختصاص یافت.

در روز پایانی معاملات هفته، آیفکس با 3 واحد افت روی 722.71 واحد متوقف شد و نماد شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، بانک دی، لیا، توکاریل، سرمایه‌گذاری مسکن تهران و پالایش نفت تهران پربیننده‌ترین نمادهای فرابورس بودند. همچنین سهام مواد ویژه لیا به همراه قند شیروان و قند قوچان بیشترین افزایش قیمت و سهام شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، صنعتی مینو و زغال سنگ طبس بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/UJXBISTb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه