براساس تحقیق جدیدی كه توسط یك موسسه آمریكای منتشر شده، روسیه در میان تمام كشورهای جهان بیشترین زنان را در هیاتمدیرههای شركتهای تجاری دارد. این تحقیق نشان داده است در حالی كه كشورهای حوزه دریای بالتیك شرایطی مشابه روسیه دارند، در كشورهای گروه هفت (كشورهای پیشرفته اقتصادی دنیا) شرایط به مراتب بدتر است و نزدیك به 40 درصد شركتها در این كشورها، حتی یك عضو هیاتمدیره زن هم ندارند.
این تحقیق با نام زنان در تجارت از سوی موسسه گارت تورنتون منتشر شده. در این تحقیق 5 هزار شركت تجاری در 36 كشور جهان مورد بررسی قرار گرفته است. براساس آن، در روسیه 45 درصد موقعیت مدیریتی تجاری در اختیار زنان است. در میان كشورهای پیشرفته، ژاپن در قعر لیست قرار دارد. در این كشور تنها 7 درصد موقعیتهای مدیریتی رده بالا در اختیار زنان است.
در مقیاسی جهانی، گفته میشود زنان تنها یكچهارم موقعیتهای مدیریتی رده بالا را در اختیار دارند. موضوع سلطه مردان در هیاتهای مدیره شركتهای تجاری از مدتها پیش مورد بحث و بررسی بوده است. فرانچسكا لاگربرگ از موسسه گارت تورنتون در این باره میگوید: «شركتهای بزرگ در كشورهای توسعهیافته به اندازه كافی درباره تنوع در رهبری صحبت كردهاند، اما حالا وقت آن است كه قولهای خود را عملی و سعی كنند و نتیجه بگیرند.»
در انگلیس و آمریكا، درصد موقعیتهای مدیریتی رده بالایی كه در اختیار زنان است به ترتیب 23 و 21 درصد است. لاگربرگ همچنین میگوید: «یك دلیل این عملكرد ضعیف به ساختار اجتماعی ربط دارد. در انگلیس و آمریكا بهصورت ویژه، همچنان روش «فرمان بده و كنترل كن» در مدیریت مرسوم است كه این روش اصلا مورد علاقه خانمها نیست.»
درصد شركتهایی كه حتی یك خانم هم در هیاتمدیره خود ندارند در این تحقیق 33 درصد اعلام شده كه یك درصد بیشتر از سال 2015 است. برخلاف كشورهای اروپای شرقی (مانند استونی، لتونی و لهستان) كه یكسوم پستهای مدیریتی رده بالا در اختیار زنان است، در كشورهای جی هفت (كانادا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاین، بریتانیا و آمریكا) در 39 درصد شركتها حتی یك زن هم در هیاتمدیره نبوده است.
در این گزارش گفته شده است كه یكی از علل حضور چشمگیر زنان در پستهای ردهبالای مدیریتی در شرق اروپا این است كه همچنان میراث قانون حزب كمونیست برای برابری جنسیتی در این جوامع احساس میشود. این گزارش همچنین به این موضوع اشاره كرده است كه زنان تمایل دارند به جای اینكه در پستهای اجرایی فعال باشند، پستهای ارشد حمایتی را از آن خود كنند. لاگربرگ در این باره میگوید: «اگر میخواهیم این مشكل را حل كنیم، باید زنان بیشتری را در پستهای عملیاتی به كار بگیریم. زنان نباید تنها در پستهایی مانند اچآر (مدیریت منابع انسانی) و بازاریابی به كار گرفته شوند.»
* منبع: RT