پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان دادوستدهای نخستین روز معاملاتی هفته ۴۰ واحد رشد کرد. در حالی که تصمیمات گرفته شده در آخرین جلسه کشورهای عضو اوپک در خصوص کاهش تولید نفت و نیز افزایش 90 هزار بشکه ای سقف تولید ایران می توانست نویدبخش روز مثبت و رو به رشدی برای بازار سهام باشد، خبر منتشر شده در خصوص تمدید دوباره تحریم های آمریکا علیه ایران باعث شد تا معامله گران در تالار شیشه ای رفتار محتاطانه ای داشته باشند.

شرایط ایجاد شده پیرامون برجام می تواند بار روانی منفی بر بازار سهام ایجاد کند، با این حال بسیاری از فعالان بازار سهام معتقدند پس از امضای برجام و برنامه برای لغو تحریم های ایران، در عمل اتفاق خاصی در لغو تحریم های اثرگذار بر صنایع مختلف و بهبود اوضاع محقق نشد، بنابراین با تمدید دوباره آن، شرایط برای فعالان بازار نگران کننده نخواهد بود.

از سوی دیگر با توجه به رشد قیمت نفت، سهام پتروشیمی، پالایشی، فولادی و سنگ آهنی در معاملات روزهای آینده می توانند جذاب باشند. خصوصا اینکه اگر نفت هفته آینده بالای 55 دلار تثبیت شود، رشد بسیار خوبی برای شرکت های گروه های فوق پیش بینی می شود. از سوی دیگر رشد قیمت دلار روی گروه خودرو فشار می آورد و شرکت های این گروه نیازمند افزایش نرخ خواهند بود که معمولا فرآیندی زمانبر است.

اقبال سهامداران به گروه پالایشی

روز گذشته بازار سهام همزمان با نوسان قیمت جهانی نفت خام و اصلاح قیمتی در بازار فلزات اساسی شاهد پیشرو شدن پالایشی ها با غلبه تقاضا بر عرضه سهام بود، هرچند که عرضه نامحسوس حقوقی ها در این گروه قابل تامل بود.

در معاملات دیروز، بازار سهام بیش از آنکه به شرکت های بزرگ و شاخص ساز توجه داشته باشد، همزمان با توقف نماد معاملاتی گروه سرب و روی برای اعلام تعدیل درآمدی در بودجه های برآوردی، شاهد جابه جایی معامله گران در میان شرکت های بازار دومی  شامل شرکت های کوچک و برخوردار از سهام شناوری پایین بود.

با افزایش قیمت دلار، توجه به صنایع صادرات محور در بازار سهام در حالی افزایش یافت که درگروه فلزات اساسی با وجود لزوم اصلاح قیمت ها، همچنان اقبال برای جمع آوری سهام این گروه به ویژه در نماد ملی صنایع مس ایران دیده می شود.

در عین حال همچنان برخی تک سهم های گروه غذایی، محصولات شیمیایی و حتی سیمانی ها و برخی دارویی ها شاهد تکاپوی معامله گران کوتاه مدت نگر بودند، در این میان پتروشیمی های تولیدکننده اوره در حالی پیشرو شدند که خبرهای خوبی از این گروه برای شرکت های صادرات محور در عملکردهای 9ماهه و 12ماه به گوش می رسد.

روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل و کم حجم بود که با رصد بازارهای جهانی و اقبال به گروه پالایشی ها و برخی تک سهم های پتروشیمی، به دنبال جابه جایی میان صنایع ارزنده بورسی با هدف کسب بازدهی کوتاه مدت بود.

کاهش 0.5 واحدی شاخص کل فرابورس

در نخستین روز معاملاتی هفته شاهد رشد قابل ملاحظه حجم و ارزش معاملات در بازارهای فرابورس ایران نسبت به آخرین روز کاری در هفته گذشته بودیم. چنان که روز شنبه 13 آذرماه نقل و انتقال 305 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از یک هزار و 744میلیارد ریال ماحصل معاملات انجام شده در فرابورس بود که نسبت به چهارشنبه هفته قبل از رشد بیش از 80 درصدی حجم و ارزش حکایت داشت.

شاخص کل فرابورس اما برخلاف جریان رو به رشد بازار، در تقابل تاثیر مثبت و منفی از جانب برخی نمادهای معاملاتی روندی کم نوسان و البته کاهشی را تجربه کرد تا در نهایت با افت کمتر از 0.5 واحد در ارتفاع 830.5 واحدی قرار بگیرد. دو نماد پتروشیمی و پالایشی دیروز در حالی بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس تا سطح دو واحد گذاشتند که دو نماد از گروه فلزات اساسی بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند و مانع از رشد آن شدند.

نمادهای «مارون» «زاگرس»، «شراز» و «شاوان» به رشد بیشتر شاخص منجر شدند، درحالی که نمادهای «ذوب» و «میدکو» تا سقف 1.2واحد در صدر نمادهایی با بالاترین تاثیرگذاری منفی بر آیفکس ایستادند. در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه، افزون بر 181میلیون ورقه به ارزش نزدیک به 647میلیارد ریال معامله شد که در این میان نماد «حریل» از گروه حمل و نقل، بیشترین حجم و نماد «شاوان» از گروه پالایشی ها بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند.

همچنین معامله عرضه عمده سهام غیرمدیریتی «سمگا» در حجم 81.3میلیون سهم به ارزش بیش از 329 میلیارد ریال انجام شد. رصد معاملات در بازار سهام فرابورس همچنین نشان می دهد نمادهای «افرا»، «سدبیر» و «شراز» با بالاترین افزایش قیمت تا سقف 5درصد همراه بودند و در مقابل نمادهای «فزرین»، «زنگان» و «غگلستا» با بیشترین افت قیمت مواجه شدند.

نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس پس از ارائه اطلاعات پیش بینی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50درصد، و نماد معاملاتی شركت بیمه دی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 5 درصد بازگشایی شدند.

در همین حال معامله 907هزار ورقه به ارزش 885 میلیارد ریال نیز نتیجه معاملات انجام شده در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس ایران است. در این میان اسناد خزانه اسلامی مرحله ششم با ثبت نقل و انتقال بیش از 127 هزار ورقه به ارزش 120 میلیارد ریال، بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار تجربه کرد. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز قیمت هر ورقه تسه در محدوده 688 تا 753هزار ریال دادوستد شد.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LJxjifSN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه