جمعه, ۱۵ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 5 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
تلاش‌های عربستان برای موضع‌گیری کشورهای اسلامی علیه ایران

روحانی: از اجلاس اسلامی نباید تفرقه در میان امت اسلامی برخیزد

8 سال پیش ( 1395/1/27 )
 

سیزدهمین نشست دو روزه سران سازمان همکاری اسلامی دیروز بدون خواندن بیانیه پایانی به کار خود خاتمه داد. وجود سه بند علیه ایران در این بیانیه مخالفت شدید هیات کشورمان را به‌همراه داشت و به خاطر حساسیت‌های بالا نسبت به‌آن، در روز پایانی خوانده نشد. حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان طی سخنانی در این اجلاس تاکید کرد: «نباید از اجلاس سازمان همکاری اسلامی تفرقه در میان امت اسلامی برخیزد.»

3457345734737357835723413561512351362473458358

واکنش‌ها به پیش‌نویس بیانیه

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به نقش میزبان در قطعنامه پایانی اجلاس استانبول، انتظار می‌رود سران این کشور تلاش خود را در هرچه منطقی کردن قطعنامه پایانی به کار بندند. عربستان در رأس سازمان همکاری اسلامی به عامل تفرقه در جهان اسلام مبدل شده است. ادبیات پیش‌نویس بیانیه پایانی سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی نه‌تنها غیرمنطقی و بی‌اعتبار است، بلکه عربستان در قالب این بیانیه بسیار فراتر از دخالت در امور داخلی کشورهای اسلامی عمل کرده و این دخالت برخلاف همه مقررات بین‌المللی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، محکومیت جمهوری اسلامی ایران در پیش‌نویس بیانیه پایانی سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی را مسئله‌ای انحرافی دانست و گفت: اتهام دخالت ایران در مسائل داخلی کشورهای اسلامی با هدف انحراف افکار عمومی جهان از دخالت‌ها و تجاوزات نظامی عربستان در یمن، بحرین و سوریه انجام شده است.

بروجردی با بی‌اعتبار دانستن پیش‌نویس بیانیه پایانی سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی، گفت: متاسفانه این پیش‌نویس مبنای تصمیم‌گیری کشورهای اسلامی قرار خواهد گرفت که البته برای حیثیت سازمان همکاری اسلامی یک نقطه منفی است. او یادآور شد: اگر کشور دیگری به غیر‌از عربستان در یمن دست به جنایت می‌زد سازمان ملل متحد و آمریکا قطعا سران آن کشور را به‌عنوان جنایتکار جنگی محاکمه می‌کردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن بی‌تفاوتی حکام عربستان نسبت به فاجعه فرودگاه جده گفت: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران اقدامات قضایی لازم را در خصوص افراد خودسر حمله‌کننده به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد انجام داده و رسما نیز با هر گونه تندروی مخالفت کرده است اما حکام عربستان بعد از چندین ماه هنوز اقدام شنیع پلیس این کشور در تعدی به دو جوان ایرانی را محکوم نکرده و دلایل فاجعه مکه و منا را تشریح نکرده است.

محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بیانیه ضدایرانی در کنفرانس سران سازمان همکاری‌ اسلامی، رژیم صهیونیستی و دشمنان اسلام را خشنود خواهد کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه یک کارشناس مسائل منطقه گفت: اقدامات عربستان در اجلاس همکاری کشورهای اسلامی تازگی ندارد و عمر بیانیه‌های آنها محدود به چند روز برگزاری اجلاس بوده و توانایی عملی کردن آنها را ندارد.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور هم گفت: سخنان دکتر روحانی در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی مشخص کرد که نگاه ایران به منطقه کاملا نگاه همکاری است، دشمن مشترک را رژیم صهیونیستی می‌شناسد و مشکل اصلی را در جهان اسلام، تعصب، جاهلیت و تفرقه می‌داند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/C6E70JHo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه