پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

رنگ سبز در گروه خودرو و بانک

8 سال پیش ( 1394/7/21 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

در جریان معاملات روز گذشته، ارزش معاملات بازار بورس اوراق بهادار برای دومین بار در مهر ماه، از یکصد میلیارد تومان فراتر رفت. گشایش جلسه کاری میانی هفته، با قدرت گرفتن تقاضا در برابر عرضه همراه بود؛ بدین ترتیب، طی یک ساعت نخست معاملات، شاخص کل این بازار رشدی حدود 60 واحد را به ثبت رسانید. پس از آن با کاهش تقاضا شاخص در مسیری نوسانی قرار گرفته و از سرعت انجام معاملات نیز کاسته شد. این رویه تا ساعت 11:30 ادامه داشت و در یک ساعت پایانی شرایط به‌گونه دیگری رقم خورد. انجام معاملات پرحجم نماد فارس در بخش قرمز تابلو، تأثیر منفی شوک‌دهنده نسبتا زیادی را به بازار وارد کرد. با گذشت آن، شاخص کل باری دیگر در روند صعودی قرار گرفته و بازار با جهت فزاینده این شاخص به پایان رسید.

23453526236353523624763473

در این جلسه تغییرات شاخص کل بازار بورس به 9.01 واحد محدود شده و این شاخص به رقم 61.296.1 واحد رسید. ارزش معاملات این بازار در جلسه گذشته در حدود 108.4 میلیارد تومان به ثبت رسید که در قیاس با روز پیشین خود با افزایشی بیش از 15 واحدی همراه بود. تعداد معاملات این بازار در جلسه گذشته در رقم 25305 گزارش شد و بدین ترتیب ارزش میانگین هر معامله در این جلسه حدود 4.26 میلیون تومان محاسبه می‌شود. بازار فرابورس ایران اما در این جلسه به اصلاح شاخص کل خود پرداخته و 2.4 واحد از ارتفاع خود کاست. ارزش معاملات 96.3 میلیارد تومانی فرابورس در جلسه گذشته، شاخص کل این بازار را به رقم 678 واحد رساند.  

نمادهای «فارس» و «شبندر» در جلسه گذشته بیشترین تأثیر منفی را در شاخص کل اعمال کردند و این در حالی بود که اکثر نمادهای گروه «محصولات شیمیایی» سبز رنگ بوده و رنگ قرمز سایر نمادهای گروه «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» تأثیر چندانی در شاخص کل اعمال نکردند. در طرف مقابل، گروه‌های همیشه قرمز «خودرو و ساخت قطعات» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» در این جلسه به رنگ سبز در آمده و ارتفاع شاخص کل را به  70.62 واحد افزایش دادند.  وجود دو نکته متضاد در جلسه گذشته به وضوح دیده می‌شد. ارزش فروش کدهای حقیقی در این جلسه حدود 23 درصد بود و ارزش خرید این معامله‌گران به 20 درصد از کل خریدهای روز گذشته محدود شد. بدین ترتیب نرخ خرید به فروش کدهای حقیقی کمتر از یک محاسبه می‌شود که از جذابیت بازار می‌کاهد.

از سویی دیگر، ارزش میانگین هر معامله و ارزش کل معاملات رو به افزایش است که با در نظر داشتن حضور شاخص روی حمایت می‌تواند ریسک‌پذیری معامله‌گران را افزایش دهد.  با توجه به شرایط موجود در بازار انتظار می‌رود جلسه کاری پیش‌رو با پسماند تقاضای جلسه گذشته شروع شود. بدین ترتیب در یک‌سوم نخست زمان معاملات شاخص کل می‌تواند در مسیری صعودی قرار گیرد. پس از آن انتظار می‌رود این تقاضا به‌شدت کاهش یافته و قیمت اکثر نمادها به سمت صفر تابلو و حتی بخش قرمز رنگ آن حرکت کند. این تغییر روند با کاهش سرعت معاملات همراه بود و در یک‌سوم میانی بازار تغییر زیادی از شاخص کل انتظار نمی‌رود. در بازه زمانی یک‌سوم نهایی بازار سناریو اصلی نزول شاخص کل و کاسته شدن از مقادیر صعود شاخص کل است.

بدین ترتیب، انتظار می‌رود شاخص در این جلسه با رنگ مثبت و جهت نزولی به کار خود پایان دهد. سناریوی دیگری که برای یک‌سوم نهایی بازار وجود دارد و از اعتبار کمتری نسبت به سناریوی نخست برخوردار است، بازگشت بازار به مسیر صعودی و افزایش شاخص کل است.

* کارشناس و تحلیلگر  بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NyA3BaHZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه