پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در جریان معاملات نخستین روز هفته، شاخص بورس 9واحد دیگر افت کرد و تا رقم 62 هزار و 254 واحد پا پس کشید. این روزها بازار سهام با وجود مهیا بودن تمام شرایط چون کاهش قیمت جهانی نفت و کنترل تورم باز هم در لاک رکود فرورفته و شاهد ادامه روند نزولی در بازار هستیم. این وضعیت در شرایطی حکمفرما شده است که از منظر بنیادی، شرکت‌های بورسی در سال‌جاری به کف قیمتی خود در پایین‌ترین حد رسیده‌اند. در عین حال آن دسته از سرمایه‌گذارانی که تاکنون در بازار سهام مانده‌اند دیگر حاضر به واگذاری دارایی‌های مالی خود به قیمت‌های کنونی نیستند گرچه برخی خریداران ترجیح می‌دهند با ریزش بیشتر قیمت‌ها در سطوح پایین‌تری سهام ارزان را شکار کنند. برخی از سرمایه‌گذاران نیز نرخ سود سپرده بانکی را مناسب دانسته و به‌راحتی حاضر به بستن حساب بانکی خود با هدف ورود به بازار سهام نیستند.

12536234253647646474

شرایط فوق سبب شده است که بازار سهام این روزها با معاملاتی کم‌رونق مواجه باشد و تنها محل رفت‌و‌آمد اندک سرمایه‌گذارانی باشد که به دنبال شرکت‌هایی هستند که با وجود برخورداری از سود انباشته، پرپتانسیل هستند. در این میان شایعاتی مانند اینکه بورس انگلیس بنا دارد از هفته آخر دی‌ماه امسال به‌طور جدی و رسمی روابط گسترده‌ای با بورس تهران برقرار کرده و زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی ایران برای تجار و سرمایه‌گذاران این کشور در ایران فراهم کند، بسیاری از سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت را برای سرمایه‌گذاری در بورس حداقل تا آغاز زمستان مردد کرده است.

تغییر مالکیت سهام بانک صادرات به نفع سهامداران حقوقی

در گروه بانک معاملات مثبت و صعودی آغاز شد اما با توجه به روند کلی بورس طی هفته‌های اخیر و عدم اطمینان سرمایه‌گذاران بازهم شاهد نزول قیمت‌ها بودیم. در پایان معاملات اکثر نمادها در بازه مثبت قرار گرفتند و با معامله 32.5 میلیون سهم، بانک صادرات ایران بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد. معاملات بورس نشان می‌دهد در نماد بانک صادرات ایران به‌عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار در هفته گذشته بیش از 93 میلیون سهم به نفع سهامداران حقوقی تغییر مالکیت یافته است. صندوق سرمایه‌گذاری - بازارگردانی سپهرصاد، خریدار بخش عمده‌ای از سهام بانک صادرات در هفته قبل بوده است. در این بانک بزرگ با وجود برچیده شدن تحریم‌ها اما هنوز هیچ اتفاق امیدوارکننده‌ای که بتواند به افزایش انتظارات سهامداران بینجامد رخ نداده است. در این گروه بانک دی نیز مورد توجه معامله‌گران بود. در این نماد حقوقی آن، 12 میلیون سهم را روی بالاترین دامنه نوسان مثبت قیمتی کدبه‌کد کرد. در بانک دی موضوع افزایش سرمایه قریب‌الوقوع آن و تلاش این بانک برای توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنعت هواپیمایی و ایرلاین مورد توجه برخی معامله‌گران است.

معاملات پرحجم در گروه انبوه‌سازی

در گروه خودرو معاملات همسو با روند بازار سهام ابتدا صعودی و سپس نزولی و منفی انجام گرفت. معاملات گروه کم‌حجم بود به‌طوری‌که با معامله تنها 19 میلیون سهم، پارس‌خودرو پرحجم‌ترین معاملات گروه را داشت. در بازار امیدهایی به این گروه وجود دارد چراکه طی هفته‌های جاری دو هیأت بزرگ اقتصادی فرانسوی به ایران سفر می‌کنند که این موضوع دور جدید مذاکرات فرانسوی‌ها را با خودروسازان ایران تقویت می‌کند گرچه پیش‌بینی می‌شود در اکثر نماد‌های این گروه، گزارش‌های شش ماهه از وضعیت مناسبی برخوردار نباشند. در گروه انبوه‌سازی، معاملات اکثر نمادها در بازه مثبت انجام گرفت. همچنین معاملات گروه انبوه‌سازی پرحجم بود به‌طوری‌که با معامله 3.3 میلیون سهم، آ.س.پ، پرحجم‌ترین نماد گروه بود و سرمایه‌گذاری شاهد، نوسازی و ساختمان تهران و سرمایه‌گذاری مسکن نیز به حجم بیش از 2میلیون سهم معامله شدند. سرمایه‌گذاری مسکن پردیس که روز چهارشنبه عرضه اولیه آن انجام گرفت، روز گذشته با محدودیت حجم خرید 10،000 سهمی برای خرید همراه بود و صف خرید بیش از 20 میلیونی داشت.

تشکیل صف‌های فروش در گروه قندی

طی سه ماه اخیر و در میان 38 صنعت حاضر در بورس و فرابورس، صنعت قند با 16 شرکت بورسی و فرابورسی و به دلایلی چون مطرح شدن افزایش قیمت 14 درصدی، پایین بودن سرمایه اسمی و درصد کم سهام شناور آزاد یکی از بهترین گروه‌ها از لحاظ بازدهی شناخته شده و با میانگین سود مناسب در صدر سایر صنایع طی ماه‌های اخیر ایستاد. این درحالی است که به‌جز سه ماه تابستان، سال 93 این صنعت با میانگین بازدهی 2.8 درصدی همراه شد. درعین حال میانگین بازدهی شرکت‌های این صنعت طی سه ماه دوم سال‌های 90 تا 92 با بازدهی مثبت 57، 55 و 38 درصدی ثبت شده است. اما روز گذشته سهام ۱۰ شرکت قندی با کاهش ۵درصدی قیمت و صف فروش همراه شده و معاون انجمن قند و شکر هم از نبود هیچ تصمیمی در مورد افزایش قیمت ۱۴درصدی خبر داد. در این گروه قند شیرین خراسان با برخی خبرها مبنی بر اثر مثبت واگذاری زمین‌های این شرکت روبه‌رو است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CoWMIGl7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه