همواره رقابت با خسارت هایی به هر دو طرف درگیر همراه است که منجر به این امر می شود که شرکت ها برای مقطعی هم شده از مسیر پیشرفت و ترقی عقب بمانند. شدت خسارات وارده به قدری می تواند زیاد باشد که شرکت حتی در صورت پیروزشدن نیز نتواند از امتیاز های برتری خود به بهترین شکل استفاده کند و همین امر ارزش پیروزی به دست آمده را از بین می برد.
برای سالیان متمادی صنعت هواپیما تحت سلطه نیروهای داخلی بود. در واقع حمل و نقل هوایی در آن دوران به شکل انحصاری بود و هر کشور با دردست گرفتن کنترل خطوط هوایی و فرودگاه های خود سعی در حفظ سلطه و دوری از رقابت با سایر شرکت ها در این زمینه داشت. در واقع هدف دولت ها از اتخاذ این سیاست حفظ صنعت حمل و نقل هوایی خود و جلوگیری از ایجاد فضای رقابتی که خطری برای صنعت هوایی کشور محسوب می شد، بود.
با این حال این امر به این معنا نبود که هواپیماهای خارجی تحت هیچ شرایطی اجازه فرود نداشتند و این حق از طریق توافق های صورت گرفته بین دو کشور به دست می آمد. درواقع دو کشور به توافق می رسیدند که به هواپیما های کشور مقابل در ازای در دست داشتن حق مشابه اجازه فرود دهند. برای مثال هواپیماهای کشور انگلستان تنها درصورتی می توانند در شهر میلان ایتالیا فرود بیایند که هواپیماهای کشور ایتالیا نیز بتوانند شهر رم را به مقصد منچستر ترک کنند.
هنگامی که طی سال های 1970 تا 1980 میلادی برای نخستین بار این محدودیت ها برداشته شد، تمامی شرکت های هواپیمایی که تا دیروز به صورت انحصاری در صنعت حمل و نقل هوایی فعالیت می کردند، وارد عرصه رقابت شدند. فضای رقابتی شکل گرفته در نهایت باعث شد شاهد پرواز هایی به مراتب ارزان قیمت تر باشیم.
ایده
در زمینه کاهش هزینه های حمل و نقل هوایی تنها رفع محدودیت ها سهیم نبودند و در این بین نباید از اهمیت خدمات آنلاین در این صنعت غافل شد. این خدمات شامل نمایش ساعت پرواز، قیمت بلیت، ارائه توضیحاتی درباره نوع هواپیما و خدمه آن، مقصد موردنظر و... است. در واقع به لطف این نوآوری، افراد این امکان را در اختیار داشتند تا در هر ساعت از شبانه روز تنها با اتصال به اینترنت بتوانند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی یابند.
درواقع با شکل گرفتن فضای رقابتی، شرکت ها مجبور شدند با ارتقای سطح خدمت رسانی خود جایگاه شان را در صنعت هوایی جهان حفظ یا ارتقا دهند. درهمین راستا هر شرکت اقدام به طراحی سایتی برای پوشش پرواز های خود کرد و خیلی زود رقابت شرکت ها بر سر ایجاد سایت های ارائه دهنده خدمات رزرو آنلاین بلیت هواپیما شکل گرفت.
با این حال شرکت opodo سیاستی متفاوت جهت موفقیت در این بازار و با توجه به عملکرد سایر رقبا در پیش گرفت. این شرکت در ارائه خدمات آنلاین پا را فراتر گذاشته و اقدام به طراحی سایتی جامع در این زمینه کرد. در این سایت تمامی پروازهای سراسر جهان پوشش داده می شود که منجر به بیشترین حد رضایت کاربران از این سایت شده است
. در واقع این شرکت با راه اندازی سایت خود عملا به یک آژانس هوایی قابل اطمینان و محبوب تبدیل شد که به علت سهولت دسترسی و شبانه روزی بودن خدمات آن در مقایسه با سایر آژانس ها به برتری فاحشی دست یافت.
علت آنکه این سایت کمک شایانی برای کاهش هزینه های حمل و نقل هوایی بود، درواقع به خاطر امکان مقایسه قیمت ها و حتی تعویض بلیت ها بود که منجر به بهترین انتخاب از سوی کاربران می شود.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- کلید موفقیت خود در رقابت با سایر شرکت ها را بیابید.
- در صورت لزوم با سایر شرکت های همسو با اهداف تان همکاری داشته باشید.
- در ارائه خدمات برای خود محدودیتی قائل نشوید و فراموش نکنیدکه ارائه سرویس های بهتر در نهایت منجر به افزایش درآمد خواهد شد.
- از رقبای خود درس بگیرید اما مراقب باشید در این امر به مقلد کارهای آنان تبدیل نشوید.