پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان دادوستدهای نخستین روز معاملاتی هفته، ۲۰۵ واحد دیگر افت کرد و در ارتفاع 79 هزار و 486 واحد قرار گرفت. در عین حال شاخص قیمت  (وزنی- ارزشی) 72 واحد، شاخص کل  (هم وزن) 29 واحد و شاخص قیمت  (هم وزن) 2237 واحد، شاخص آزاد شناور 184 واحد، شاخص بازار اول 146 واحد، شاخص بازار دوم 433 واحد و شاخص 30 شرکت برتر هفت واحد کاهش یافت.

در معاملات دیروز، بیش از 870 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از یک هزار و 364 میلیارد ریال در 50 هزار و 884 نوبت خریدوفروش شد. بازار سهام در حالی نظاره گر معاملاتی کم جان بود که به نظر می رسید ناظر بازار سهام گشایش تدریجی نمادهای معاملاتی متوقف را پس از دوره ای طولانی در دستور کار خود قرار داده است.

روز گذشته همزمان، گروه خودرویی ها نیز با کاهش قیمت ارز و سیگنال های خرید در الگوهای تکنیکالی روبه رو بود. هر چند که تداوم عرضه سهام از سوی حقوقی ها مانع از شکل گیری صف خرید در این گروه  شد. در گروه معدنی ها، پتروشیمی ها و هلدینگ های آنها نیز اصلاح قیمتی در حالی در دستور کار قرار گرفت که برخی معامله گران این موقعیت را فرصتی برای جمع آوری سهام در گروه های مذکور دانسته اند.

در گروه پتروشیمی ها، پتروشیمی جم شاهد معاملات درون گروهی یک میلیون سهمی در جریان بازار خرده فروشی بود. روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل و کم حجم بود که حرفه ای ها مطابق با الگوهای تکنیکالی در نمادهای معاملاتی جذاب بازار گام برمی داشتند؛ بازاری که نقطه خروج از رکود فعلی برای آن هنوز مشخص نیست و اعتماد در آن از بین رفته است.

تأثیر منفی کاهش قیمت ارز بر گروه های دلاری

با ادامه روند کاهشی قیمت ارزها در بازار، شاهد افت قیمتی گروه های موسوم به دلار و شرکت های صادرات محور همچون گروه سرب و روی، معدنی ها، فولادی ها، پتروشیمی ها و سایر صنایع وابسته به دلار و شرکت های صادرات محور بودیم؛ امری که به منفی شدن شاخص کل نیز سرایت کرده و اوضاع بورس تهران را در شرایط نامطلوبی قرار داده است.

همچنین بسیاری از فعالان بازار سهام معتقدند دستکاری دولت در کاهش دستوری قیمت ارز چندان با دوام نیست و به زودی شاهد اوج گیری قیمت ارزها در بازار خواهیم بود؛ امری که می تواند بار دیگر موتور محرکه شرکت ها را روشن کند و بورس تهران را در مسیر رشد و رونق مجدد قرار دهد.

روز گذشته بار دیگر عرضه کنندگان و فروشندگان حقیقی و حقوقی در بازار افزایش یافت. بدین ترتیب نیاز به نقدینگی از یک سو و اشباع قیمت ها در برخی از نمادها از سوی دیگر، فشار فروش را در بازار بیشتر کرد. در نتیجه شاهد برتری نسبی عرضه ها طی چند روز اخیر بوده ایم.

سهم 71 درصدی 3 صنعت بورسی از حجم کل معاملات

براساس گزارش هفتگی بررسی بازارها که به بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران و 17 بورس معتبر خارجی پرداخته، صنعت  «خودرو و ساخت قطعات» بیشترین حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص داد. این صنعت 39 درصد از حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص داد و دو صنعت  «فلزات اساسی» و  «سرمایه گذاری ها» به ترتیب با 26 و 6درصد از حجم معاملات هفتگی، در رده های بعدی قرار گرفتند. ارزش بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات 0.5 درصد کاهش یافت. از ابتدای سال تا 8 دی 1395 شاخص کل  (هم وزن) بورس تهران 17.3 درصد رشد داشته است.

این در حالی است که در مدت مشابه شاخص کل  (ارزش وزنی) 0.7درصد کاهش داشته است. در مدت مشابه شاخص فرابورس ایران 7.4 درصد، قیمت سکه بهار آزادی 16.4 درصد، قیمت دلار  (آزاد) 18.5 درصد و قیمت یورو  (آزاد) 13درصد افزایش داشته است.

بر این اساس در 30 روز منتهی به 8 دی 1395، صنعت  «دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش» با بازدهی مثبت 11 درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت. در مدت مشابه صنعت  «ساخت دستگاه ها و وسایل ارتباطی» با افت 29.3 درصدی، بیشترین افت را تجربه کرد.

در میان شرکت ها، شرکت  «سیمان قائن» با 56.4 درصد بیشترین افزایش و شرکت  «پارس الکتریک» با منفی 29.3 درصد بیشترین کاهش را داشتند. در میان شاخص های بورس های معتبر بین المللی در هفته گذشته، شاخص بورس بمبئی  (BSE30) با رشد 2.2 درصدی، بیشترین بازدهی و شاخص بورس توکیو  (TOPIX) با افت 1.6 درصدی، کمترین بازدهی را به خود اختصاص داده اند.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/OWcNPsz2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه