سازمان جهانی گردشگری در سال 2016، 1.2میلیارد گردشگر را در سطح جهان شناسایی کرده است که یک رشد 4درصدی را نشان می دهد که در این میان منطقه آسیا و اقیانوسیه را می بینیم که با 303میلیون گردشگر، رشد 8درصدی داشته است. اما با وجود حملات تروریستی در فرانسه همچنان این کشور رتبه نخست را در جذب گردشگر به خود اختصاص داده است.
اگر بخواهیم نمونه ای از اقتصاد جهانی را به طور کلی بررسی کنیم خواهیم دید که مرکز جذب گردشگر در آسیا در حال تغییر است. این تغییر از بررسی سالانه در روز سه شنبه 17 ژانویه توسط سازمان جهانی گردشگری UNWTO مشخص شد.
براساس این گزارش، تعداد گردشگران در سال 2016 با 1.2میلیارد گردشگر 4درصد نسبت به سال 2015 افزایش 46میلیونی داشته است. این هفتمین سال متوالی افزایش از سال بحرانی 2009 است.
طالب رفاعی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری از انعطاف پذیری این بخش در سراسر جهان، باوجود تجدید حیات تروریسم ستایش کرده است. رونق گردشگری تا حد زیادی مرهون پویایی در منطقه آسیا است. در واقع بزرگ ترین افزایش در تعداد مسافر به خاطر این منطقه است. در سال 2016 ، در منطقه آسیا به نسبت سال قبل از آن پیشرفت 8درصدی داشته است.
در مجموع، این افزایش تعداد گردشگران در سال آینده هم انتظار نمی رود که کاهش یابد. چین می خواهد خود را به عنوان یک رقیب مهم برای دیگر مقاصد توریستی جهان معرفی کند. این افزایش تعداد گردشگر در چین می تواند به خاطر خود ساکنان چین و هم به خاطر بازدید کنندگان خارجی باشد.
به عنوان مثال شی شویی یک دهکده 130هزار نفری است در استان گوئیرو و به شهر پاندا ها معروف است که جاذبه جالبی برای توریست های خارجی دارد. چین حتی دفتری در پاریس برای آن هایی که اشتهای سفر به فرانسه را دارند افتتاح کرده که این خود نشان دهنده افزایش مسافران چینی به فرانسه است.
آفریقا بهشتی دیگر
بلا فاصله، گروه هتل های خارجی با شتاب به چین هجوم بردند. Pierre و Vacances شروع به ایجاد یک پارک در پکن کرده است. این گروه توسط جرارد برموند تاسیس شد که قصد دارند استراحتگاه ورزش های زمستانی نیز تاسیس کنند. انتظار می رود بازار گردشگری چین منفجر شود.
آقای برموند می گوید «در 10سال آینده، چین باید بین 200 تا 300میلیون اسکی باز داشته باشد.» و بعد از آسیا، آفریقا می تواند به بهشتی جدید برای صنعت گردشگری تبدیل شود. پس از یک کاهش شدید در سال 2015، این قاره در سال بعد افزایش 8درصدی از بازدید کنندگان را به خود دید. با این وجود، چین، آسیا و آفریقا امیدوار هستند، از اروپا که با 620 میلیون گردشگر در سال 2016 در رده نخست بازار گردشگری بوده جلو بزنند.
آقای رفاعی با جزییات گفت که در مناطق مختلف قاره کهن اختلاف عمده وجود دارد. در برخی مناطق نرخ رشد دورقمی بوده و در برخی دیگر نرخ ثابتی را شاهد هستیم. شمال اروپا و مرکز آن با وجود اینکه اقدامات تروریستی هنوز به آنجا نرسیده در سال گذشته به ترتیب 6و4درصد افزایش تعداد گردشگران را داشته است. در همین حال، جنوب اروپا رشد یک درصدی را داشته اما غرب و شرق قاره سبز با رکود مواجه است.
گردشگران جوان و هوشمند چینی
مسافران چینی در سال 2015 هزینه ای بالغ بر 415میلیارد دلار را صرف کردند که بیشتر به مثابه گنجی برای جهان است. مسافران چینی رقم مشابه 128میلیون نفری را نشان می دهند که ارزش آنها برای گردشگری جهان 415میلیارد دلار (378 میلیارد یورو) است. این میزان هزینه مصرفی توسط گردشگران چینی در خارج از کشور را در سال 2015 نشان می دهد.
مرکز مجمع جهانی در اقتصاد گردشگری لقب «قشر مصرف کننده» را به گردشگران چینی داده است. عمر گردشگری چینی تنها 15سال است که از سال 2008 به بعد سرعت تغییر و توسعه آن افزایش پیدا کرده است. نخستین ویژگی مسافران آینده چینی جمعیت آنهاست. چینی های متولد دهه 1980 (26 تا 36 سال) نشان دهنده 56درصد از گردشگران و دهه 1990 (زیر 26 سال) نشان دهنده 11درصد از گردشگران چینی است.
این آمار مربوط به زمانی است که درآمد سرانه چینی ها تازه از 5هزار دلار گذشته بود اما در حال حاضر می بینیم که نگرش چینی ها تغییر کرده و به سمت مصرف گرایی رفته است و سفر و سرگرمی را اولویت خود قرار داده اند. در حال حاضر تولید سرانه چینی ها 8هزار دلار شده است. وانگ یانلینگ پیش بینی می کند زمانی که ما به سرانه 10هزار دلار برسیم، آن موقع سطح گردشگری ما به سطح جدیدی رسیده و بالغ شده است.
آقای وانگ، بنیانگذار منطقه هنری پکن 798 می گوید که برای برگزار کنندگان تور یک چالش است که قشر متوسط گردشگران چینی بسیار متفاوتند: خیلی جوان، تحصیلکرده و هوشمند. تحلیل وانگ این است که گردشگران چینی تا پیش از این بسیار به فراغت اهمیت می دادند اما در حال حاضر مصرف گرا شده اند. با این حال، گردشگران چینی بسیار به دنبال صرفه جویی هستند و تمایل به هتل های کوچک و رستوران های ارزان قیمت دارند. 42درصد از گردشگران چینی کمتر از 700یورو هزینه می کنند و تنها14درصد از آنها بیش از 3هزار یورو هزینه می کنند.
به خاطر اینکه چهار مقصد اولیه آنها تایوان، ژاپن، کره جنوبی و تایلند است. در اروپا بیشتر به کشور های آلمان، سوییس، فرانسه و ایتالیا سفر می کنند. گردشگران چینی بسیار غنی تر و جوان تر هستند و در درجه اول تمایل خاصی به اتصال به اینترنت دارند و در تعطیلات و مسافرت های خود دوست دارند که همه چیز را با بقیه به اشترک بگذارند.
گردشگران چینی از نگاه ارقام
به نقل از فیگارو و به گزارش انجمن های Accor، Galeries Lafayette, Voyages-SNCF. com، تمرکز بر گردشگران چینی در خارج از کشور زیاد شده و یک بازار آشکار را نشان می دهد. در سال 2015، 2.2 میلیون گردشگر چینی از فرانسه بازدید کردند که یک رکورد جدید بوده است، اما در سال 2016،از این تعداد 400هزار گردشگر کاهش یافت.
در مطالعات این انجمن ها آمده است که گردشگران چینی بسیار حرفه ای و مصرف کننده هستند و سهم بزرگی در بازار گردشگری جهانی دارند. این انجمن می گوید که خرید متوسط چینی ها در فرانسه 3400یورو بوده است. 24.6درصد از گردشگران چینی در اروپا به فرانسه، 15.6درصد آلمان، 9.2درصد سوییس و 8.7 درصد به ایتالیا می روند. 16.670یورو متوسط سالانه درآمد چین از مسافرت های خارج از کشور است. با توجه به اینکه پرداخت چینی ها به وسیله کارت های اعتباری و تلفن همراه است این اجازه را به آنها می دهد تا آسان تر بتوانند پرداخت های خود را انجام بدهند و دیگر از خطر های اطراف خود در امان بمانند.
استرالیا: جذب گردشگران چینی
در سال 2016، بیش از 1.2میلیون چینی از استرالیا بازدید کرده اند. این سال یکی از سال های اوج استرالیا در صنعت گردشگری است که سهم زیادی از آن متعلق به چینی ها است. در سال 2016، استرالیا میزبان 8.260.000 بازدید کننده بین المللی بوده که 11درصد از سال گذشته بیشتر بوده است. چینی ها سهم زیادی در ثبت این رکورد داشته اند و استرالیا توانسته 1.2 میلیون چینی را جذب خود کند. با توجه به این روند انتظار می رود که سال 2017 به عنوان سال گردشگری چین و استرالیا تعیین شود.