سرانجام شایعاتی که درباره بدعت جدید رسانه ملی برای پخش تیزرهای فیلمهای سینمایی طرح شده بود با انتشار تصویری از تعهدنامه جدیدی که این رسانه به هنگام عقد قرارداد پخش تیزر، پیش روی تهیهکنندگان میگذارد، تایید شد.
رسانه ملی که در هفتههای اخیر به دلیل رایگان یا کم هزینه بودن تبلیغات آثار سینمایی از شبکههای ماهوارهای فارسی زبان از رقابت با این شبکهها جا مانده، کوشیده با روشی تازه جلوی پخش تیزرهای فیلمهای سینمایی از شبکههای ماهوارهای را بگیرد.
اما این روش جدید هم بیشتر از آنکه به نفع تهیهکنندگان باشد به نفع صداوسیما است. در این روش تازه، تعهدنامهای پیش از عقد قرارداد پخش تیزرهای یک فیلم سینمایی خاص از رسانه ملی در برابر تهیهکننده قرار میگیرد و وی در جریان این امر قرار میگیرد که در صورت پخش تیزرهای این فیلم خاص از شبکههای ماهوارهای، این اقدامات صورت خواهد گرفت:
– قطع پخش تیزر از رسانه ملی
– پرداخت خسارات مادی ناشی از این امر توسط تهیهکننده
– نداشتن حق اعتراض تهیهکننده به تصمیمات بعدی رسانه ملی
– عدم پخش تیزرهای فیلمهای آتی تهیهکننده از رسانه ملی
همانطور که میبینیم در این تعهدنامه همه چیز به نفع رسانه ملی پیش میرود و اصلا حتی تبصرهای قرار داده نشده که مثلا ممکن است تیزر یک فیلم خاص به دلیل همزمانی اکران در کشوری خارجی، توسط پخشکننده خارجی فیلم در شبکههای فارسی زبان پخش شود.
تهیهکنندگان درپی به چالش کشیدن شبکههای ماهوارهای هستند
این اتفاق را بگذارید کنار تلاشهایی که اتحادیه تهیهکنندگان برای پیگیری حقوق زیر پا گذاشتن قانون کپی رایت توسط شبکههای فارسی زبان ماهوارهای دنبال میکند. اتحادیه تهیهکنندگان مدتی است به دنبال پیدا کردن راه حلی بینالمللی برای مقابله با سوءاستفاده شبکههای ماهوارهای از آثار سینمای ایران است.
مدتهاست شبکههای ماهوارهای آثار ایرانی را بلافاصله بعد از عرضه در شبکه خانگی روی آنتنهای خود میفرستند و بدین طریق ضرر غیرقابل جبرانی را به تهیهکنندگان بخش خصوصی وارد آوردهاند. اتحادیه تهیهکنندگان به دنبال آن است که به طرق قانونی جلوی این اتفاق را بگیرد و در این زمینه پیگیریهای موفقیت آمیزی را هم داشته است.
به جای تعهدنامه المانهای تشویقی را بیشتر کنید
اگر تعهدنامه رسانه ملی و تلاشهای اتحادیه تهیهکنندگان را کنار هم بنگریم یک چیز دستگیرمان میشود و آن هم اینکه گویا در کشور ما هنوز که هنوز است بر سر حل سادهترین مسائل هم باید عجیبترین اتفاقات را به چشم بنگریم.
رسانهای که به واسطه امکانات خود میتواند ملجایی باشد برای تهیهکنندگان، وقتی میبیند در کورس رقابت از یک سری شبکه ماهوارهای جامانده به جای آنکه بکوشد با اعطای تسهیلات تشویقی بیشتر به اهالی سینمای ایران شرایطی را فراهم کند برای به حاشیه رفتن شبکههای ماهوارهای، سنگی تازه را پیش پای تهیهکنندگان میگذارد.
آن هم تهیه کنندگانی که صنف رسمی آنها همه تلاشش را میکند تا یک بار برای همیشه شبکههای ماهوارهای را به خاطر نادیده گرفتن حق مولف به چالش بکشد.
سوال اینجاست که آیا در چنین شرایطی بهتر نبود رسانه ملی هم به کمک تهیهکنندگان میآمد و سعی میکرد به طرق مختلف آنها را دلگرم کند؟
آیا اعضای اتحادیه تهیهکنندگان که دارند بهصورت کاملا قانونی و البته با گماردن وکلای بینالمللی از شبکههای ماهوارهای اعاده حق میکنند، نباید در این شرایط بیش از گذشته حمایت رسانه ملی را پشت خود ببینند؟
رسانه ملی پشت تهیهکنندگان باشد
به نظر میرسد رسانه ملی که نشان داده مدیران تازهاش به فکر انداختن طرحی نو برای اداره آن هستند در این شرایط میتواند با قرار گرفتن پشت تهیهکنندگان و البته حمایت از محصولاتشان بدون قرار دادن تعهدات دست و پاگیر، آنها را در پیگیری حقوقی شکایت از شبکههای ماهوارهای دلگرمتر کند.
کارشناس حقوق