پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
عزاداری حسینی ۳۵ دسته از محلات قدیمی تبریز در بازار این شهر

رخت سیاه بر تن بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان

9 سال پیش ( 1393/8/11 )
 

با فرا‌رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)، بازار تبریز به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان، لباس عزای سیدو‌سالار شهیدان را بر تن کرده و میزبان عزاداران حسینی است. در این ایام، حجره‌ها و در و دیوار پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره و ۲۰ راسته بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان با پرچم‌های سیاه و سبز آراسته می‌شود تا با این حال، بازاریان تبریزی خود را برای پذیرایی از عزاداران حسینی آماده کنند.

بازاریان این کلانشهر در دهه نخست ایام محرم از دسته‌جات مختلف که به ترتیب از راسته‌ها می‌گذرند و در پایان در راسته مظفریه به عزاداری خود پایان می‌دهند، با چای و نان و خرما پذیرایی می‌کنند. بازار تبریز، در طول سالیان دراز نقش بسزایی در اقتصاد، فرهنگ و سیاست منطقه و کشور ایفا کرده و به‌عنوان قلب تپنده کلانشهر تبریز، همواره حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. از پایگاه تجارت اروپا و آسیای میانه با شمال ایران گرفته تا به‌وجود آمدن انقلاب مشروطه و سپس پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، نقش بازار تبریز بی‌اغراق غیرقابل انکار است و به جرأت می‌توان گفت بازاریان تبریزی علاوه‌ بر اینکه اقتصاددان خوبی در کشور به شمار می‌روند، مردان متدین و سیاستمداران برجسته‌ای هستند.

اما بازاریان و حجره‌داران نخستین پایتخت تشیع جهان برکت سفره‌هایشان را نه در قرار گرفتن تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم می‌دانند و نه در گذر هزاران کاروان در طول تاریخ، بلکه برکت سفره‌هایشان را در ایام محرم‌الحرام از سیدشهیدان می‌گیرند.

به گزارش مهر یکی از پیرغلامان حسینی با بیان اینکه هیات‌های مذهبی برای حضور در عزاداری بازار تبریز نام‌نویسی می‌کنند، گفت: حدود ۳۵ دسته از محلات قدیمی تبریز از جمله نوبر، خیابان، ششگلان، اهراب و سایر محلات پیش از فرا‌رسیدن ایام محرم برای حضور در عزاداری بازار نام‌نویسی می‌کنند. این عزادارای‌ها از بعد‌ازظهر هشتم تا دوازدهم محرم‌الحرام آغاز شده و تا پاسی از شب ادامه می‌یابد، البته روزهای تاسوعا و عاشورا عزاداری در بازار تبریز به قدری با شكوه و با عظمت برگزار می‌شود كه كمتر كسی را در این شهر می‌توان یافت كه بعد‌از‌ظهر این روزهای خاص در بازار حضور نیابد. شیوه عزاداری در بازار تبریز با گذشت زمان‌های بسیار همچنان شكل سنتی خود را حفظ كرده كه همین امر یكی از دلایل بسیار مهم رغبت مردم به حضور در این مكان است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ZjgyJ2c3
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه