مجید کثیری، بنیانگذار پایگاه خبری اخبار رسمی، در سمینار آموزشی فرصتهای فنآفرینی در سطح بینالمللی که در آخرین روز از دوازدهمین جشنواره ملی فنآفرینی شیخ بهایی برگزار شد، به اهمیتهای ارتباط و حضور شرکتهای ایرانی از طریق روابط عمومی و محتوا در بازارهای جهانی اشاره کرد.
وی در زمینه اهمیت شناخت فضای رسانهای جهان گفت: فضای رسانهای جهان فضایی بهشدت رقابتی است و زور میلیونها رسانه در این فضا، ابزاری برای ارتباطسازی شرکتهای ایرانی با مخاطبان جهانی فراهم کرده است که شناخت این فضا به بهترین نحو به صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی کمک میکند.
کثیری رابطه عمومی را یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی جهت معرفی محصولات فناوری ایرانی به مخاطبان جهانی برشمرد و در زمینه روشها و ابزارهای بازاریابی جهانی گفت: در کنار تبلیغات، ابزارهای ارزانتر و موثر بسیاری همچون روابط عمومیها وجود دارد.
از جمله اینکه در بازارهای جهانی در سطح اروپا و آمریکا طبق آمارهایی که وجود دارد درصد زیادی از مردم به تبلیغات اعتماد چندانی ندارند و رسانهها نتوانستهاند اعتماد مخاطبان خود را از طریق تبلیغات جلب کنند؛ بنابراین نرخ موفقیت تبلیغات بسیار پایین آمده است.
از سوی دیگر هزینه تبلیغات در این کشورها بسیار بالا است و تبلیغات رسانهای بهصورت تیزر در این رسانهها هزینههای سرسامآوری دارد همین موضوع باعث شده است که در سالهای اخیر بسیاری از شرکتهایی که در فضای بازاریابی جهانی فعالیت میکنند، از حجم تبلیغات خود در رسانههای مختلف از جمله بیلبوردها و رسانههای چاپی بکاهند.
وی در ادامه در زمینه راههای موثرتر و ارزانتر بازاریابی محصولات ایرانی در سطح جهانی گفت: اگر شرکتها بتوانند داستانسرایی و محتوای مربوط به فعالیتهایشان را از طریق رسانهها به گوش مخاطبانشان در سطح جهان برسانند، شانس بیشتری برای حضور در رسانههای جهانی دارند.
از سوی دیگر رسانههای جهان نیز با توجه به فضای جدید بینالمللی، به اخبار کسبوکارهای ایران توجه بیشتری نشان میدهند. این فضا فرصتی را برای کسبوکارهای دانشبنیان و نوآور ایرانی فراهم میکند تا بتوانند از ابزار رسانهای به بهترین نحو استفاده کنند.
وی در پایان به اهمیت تولید محتوای خوب از سمت شرکتها اشاره کرد و افزود: متاسفانه شرکتهای ایرانی صدایی در سطح رسانههای جهانی ندارند و نتوانستهاند محتوای خوب و با کیفیت برای مخاطب بینالمللی فراهم کنند و این موضوع باعث شده است که سهم صدای رسانهای ایران، از جمله شرکتهای ایرانی در سطح جهان پایین باشد.
اما از طریق تولید محتوای خوب، از جمله: سایت خوب، اخبار خوب و توزیع هدفمند اخبار شرکتها در سطح جهان میتوان به رسانههای بینالمللی راه یافت و از آنها برای بازاریابی محصولات شرکتهای ایرانی استفاده کرد.