سه شنبه, ۱۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 2 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نیروگاه خورشیدی عظیمی در نزدیکی ورزازات (شهری در مراکش)، از ماه دسامبر آغاز به تولید انرژی خواهد کرد. پروژه‌ای که با توجه به بیانیه بانک جهانی، باید حدود 9 میلیارد یورو هزینه در بر داشته باشد.صحرای مراکش در حال تبدیل شدن به ریه‌های تولید انرژی تجدید‌پذیر است. پروژه عظیم پارک خورشیدی «نور»، در فاصله 10 کیلومتری شهر ورزازات، طی چند هفته آینده، تولید برق را شروع می‌کند.

بانک جهانی (نام دیگر بانک توسعه و ترمیم IBRD) طی گزارش منتشر شده در تاریخ شنبه 20 نوامبر، استقبالش از این فعالیت را با بیان عبارت «مراکش در تاریخ ثبت خواهد شد» اظهار کرد. موسسه مالی بین‌المللی، یکی از سرمایه‌گذاران اصلی پروژه، معتقد است که این پروژه یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های انتقال انرژی در جهان است. «پدی پدماناتان»، مسئول کمپانی سعودی آکوا پاور که پیمانکار اصلی برای این محوطه به نمایندگی از رباط (پایتخت مراکش) است،

در شبکه بریتانیایی بی‌بی‌سی عنوان کرد: «مراکش از سال 2012 پنل‌های خورشیدی‌اش را خارج از دید، در بخشی از صحرا، به پوشش 15 کیلومتر مربع «معادل 35 زمین فوتبال» تعبیه کرده است.»در ماه دسامبر، فقط فاز اول این پروژه، به نام نور1 عملیاتی خواهد شد. در این نقطه، پارک خورشیدی 4.8 کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد و 160 مگاوات انرژی تولید خواهد کرد که به او این اجازه را می‌دهد تا به طور مستقیم در لیست 10 نیروگاه برتر خورشیدی جهان قرار گیرد و در نهایت، ورزازات با فراهم آوردن نیروی الکتریسیته برای 1. 1 میلیون مراکشی، طی سال‌های 2018 و 2020 میلادی، به رتبه اول نیروی خورشیدی و خروجی سالانه خواهد رسید.

بانک جهانی در بیانیه خود می‌گوید: «این پروژه باید کاهش انتشار سالانه 760.000 تن گاز کربن را برای مراکش میسر سازد.» پارک خورشیدی نور، معرف سنگ بنای اولیه طرحی مراکشی است که به لطف انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید 42 درصد نیروی برق را تا سال 2030پیش‌بینی کرده است. «نور» فقط عملکرد خوب در کنفرانس تغییر اقلیم 2015 سازمان ملل متحد پاریس (COP21) را در نظر ندارد بلکه این نیروگاه خورشیدی نزدیک شهر ورزازات نشان‌دهنده یک چالش بزرگ برای استقلال انرژی این کشور نیز هست.

در حال حاضر، مراکش 95درصد از انرژی مورد نیازش را از کشور‌های دیگر، خصوصا از اسپانیا وارد می‌کند.برنامه‌ریزی و حساب کردن روی نیروی خورشید، می‌تواند کمک قابل توجهی به کاهش این فاکتور بکند.بانک جهانی این موضوع را خاطرنشان کرد که به لطف «نور»، مراکش حتی می‌تواند به صادر‌کننده انرژی نیز تبدیل شود. زمانی که نیروگاه خورشیدی به طور کامل عملیاتی شود، باید بتواند بیش از مصرف کشور انرژی تولید کند. پدی پدماناتان در تایید می‌گوید: «بدیهی است که مراکش باید قادر به صادرات انرژی به اروپا نیز باشد و قطعا این‌کار را خواهد کرد.»

هنوز سوددهی خورشید آغاز نشده است!

و اما مراکش پیش از تبدیل شدن به پادشاه انرژی‌های تجدیدپذیر خورشید، باید از چندین مانع عبور کند.نخستین آنها: ضرب‌الاجل را دریابد! فاز اول پارک نور در اصل باید اوایل یا اواسط سال 2015 تکمیل می‌شده است. پس بنابراین حدود شش ماه تاخیر وجود دارد که اثرات نامطلوبی در ادامه ساخت‌و‌ساز باقی سایت دارد. کار نصب و راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی دیگر (نور2 و نور 3) هنوز شروع نشده است، در حالی که باید همین امسال آغاز به کار می‌کردند.

تمامی این انرژی باید به مقصد خود برسد. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها بسیار ضروری است، خصوصا اگر مراکش بخواهد بخشی از تولیداتش را به اروپا صادر کند. ماها الکدیری، سخنگوی آژانس انرژی خورشیدی مراکش، در روزنامه بریتانیایی «گاردین»، تصریح کرد: «پیش از هر چیز، ما به فراهم آوردن تمام واسطه‌های ارتباطی لازم به منظور اتصال برق به اروپا نیاز داریم.» هیچ برآوردی از هزینه‌های بالقوه چنین فعالیتی هنوز صورت نگرفته است.

پروژه نور 9میلیاردیورو هزینه به منظور توسعه انرژی تجدید‌پذیر خورشیدی در بر داشت که چون جزو گران‌ترین مبالغ به شمار می‌رود، در نهایت می‌توان گفت که شرط‌بندی روی آن، نشان‌دهنده سودآور‌ترین پروژه نیست.با این حال، مراکش تمام سعی خود را خواهد کرد که همه مراحل را با بیشترین سرعت ممکن در جهت حضور در صف اول جبهه انرژی‌ها پیش ببرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/HImB72u9
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه