هر روز شمار خوانندگان کتاب کمتر میشود، اما اگر کتابفروشی را بهعنوان کسبوکار خود انتخاب کردهاید، به راحتی میتوانید امکاناتی را فراهم آورید تا افرادی که کتابخوان هستند توجهشان به مغازه شما جلب شود. بارها از زبان مسئولان شنیدهایم که تعداد کتابخوانها کم است و نسبت به شرایط کشور باید 10 برابر این تعداد کتابخوان داشته باشیم. اینکه مسئولان و نهادهای اجرایی مدام به شیوههای مختلف خواندن کتاب را ترویج میکنند، خود نوعی تبلیغ برای کسبوکار شماست؛ مسئلهای که با بهرهگیری مناسب میتواند کسبوکار شما را رونق ببخشد و درآمد ناشران و نویسندگان را نیز افزایش دهد. با خواندن این گزارش میتوانید با برخی شگردهای فروش کتاب و همچنین رونق کسبوکار آشنا شوید.
چیدمان متفاوت؛ رمز موفقیت کتابفروشیهای پرطرفدار
بیشتر کتابفروشیها از یک ویترین و همچنین یک صندوق دریافت و پرداخت بهرهمند هستند و بیشتر طراحیهای فروشگاهها دارای یک شکل و شمایل است. برای اینکه بتوانید کمی از رقبای خود پیشی بگیرید ابتدا باید به فکر یک ویترین متفاوت باشید. برای این کار میتوانید از عملکرد فروشگاههای شهر کتاب الهام بگیرید که از همان ابتدا با کمی تفاوت در چیدمان توانستند توجه کتابخوانها و غیرکتابخوانها را به خود جلب کنند و به رقیب جدی کتابفروشیهای سنتی تبدیل شوند.
سعی کنید بر خلاف فروشگاههای دیگر نمای بیرونی مغازه خود را به قفسه کتاب اختصاص ندهید. بلکه ویترین را طوری طراحی کنید که داخل فروشگاه به وضوح دیده شود. به محض ورود مشتری از وی جویا شوید که چه کتابی را مورد نظر دارد و او را به سمت غرفه مورد نظر راهنمایی کنید. همچنین میتوانید از طریق نصب یک تابلو یا تخته سیاه، رمانها و کتابهای جدید را به مشتری معرفی کنید. در کتابفروشی به مشتری اجازه دهید که به قفسه کتابها دسترسی داشته باشد و آنها را ورق بزند. فضا را طوری طراحی کنید که قفسههای کتاب خیلی به یکدیگر چسبیده و نامنظم به نظر نرسد و مشتری بتواند به راحتی در فروشگاه شما وقت بگذراند.
پوسترهای کتابهای پر فروش را روی یک دیوار نصب کنید. برای این کار از پوسترهای بزرگ استفاده کنید تا به چشم بیاید. سعی کنید همه کتابهای پرفروش روز را به تعداد بالا در مغازه موجود داشته باشید تا مشتری دست خالی از مغازه شما برنگردد. به دلیل فروش بالا و شهرتی که این کتابها دارند بیشتر افراد این دسته را برای خرید و بهویژه هدیه دادن انتخاب میکنند.
برخی افراد برای جذب مشتری بیشتر به طراحی سایت برای فروشگاه خود اقدام کردهاند. این سایت لیست کتابهای موجود در مغازه را نمایش میدهد و مشتریان میتوانند در صورت نیاز آن را بهصورت اینترنتی سفارش دهند. شما هم میتوانید چنین کاری را عملی کنید و برای خریدهای اینترنتی یک پیک برای ارسال کتاب در نظر بگیرید تا مشتری از انجام سفر درون شهری برای خرید کتاب خودداری کند. در طراحی این سایت یک بخش کتابخانه مجازی در نظر بگیرید تا بخشهایی از موضوع کتابها و نام نویسنده و تاریخ چاپ آن نمایش داده شود.
از بخش کتابهای کودک غافل نشوید
در هر حوزهای که کتاب میفروشید، از بخش کتاب کودک غافل نشوید. بیشتر کتابفروشیهای موجود به این بخش پراهمیت توجه چندانی نشان نمیدهند. شما سعی کنید بخش کوچکی از مغازه خود را بهصورت مجزا به فروش کتابهای مخصوص کودکان اختصاص دهید. تجربه ثابت کرده مشتریان کودک دستودلبازتر از پدر و مادرشان هستند پس هر چه میتوانید به جذابیتهای این بخش بیفزایید. قفسه مخصوص کودکان را با عروسک و ماشینهای اسباب بازی، مداد رنگی، دفترهای نقاشی، بازیهای فکری و. . .تزیین کنید تا آنها را به سمت غرفه مورد نظر بکشانید. همچنین جدیدترین کتابها و حتی کتابهای قدیمی داستانی و آموزشی کودکان را به والدین پیشنهاد دهید. سرمایهگذاری روی غرفه کودک لزوما فروش وسایل کمک آموزشی نیست. لیست کتابهای پرفروش کودک را تهیه کنید و در دسترس مشتریان بگذارید. شاید با 50 هزار تومان بتوانید یک جای خیلی راحت طراحی کنید. یعنی دو تا صندلی و یک میز کوچک تعبیه کنید تا زمانی که با والدینشان وارد میشوند روی آن بنشینند و به تماشای کتاب بپردازند. معتبرترین کتابخانهها هم اگر چنین غرفهای را راهاندازی کنند با افزایش قابل توجه فروش مواجه میشوند.
تقسیمبندی فعالیت
اینکه شما چه بخشی را برای فعالیت خود انتخاب کردهاید بسیار اهمیت دارد. ممکن است شما فروش کتابهای درسی را انتخاب کنید که نحوه فعالیت آن با کتابهای پرفروش دیگر بسیار متفاوت است. در فروش کتاب درسی باید دقت داشته باشید که کتابهای مختلف را در مقاطع گوناگون داشته باشید و به اصطلاح جنس تان جور باشد. کتابهای جدیدی را که برای رشتههای مختلف تحصیلی به چاپ میرسد حتما در مغازه داشته باشید. همچنین میتوانید بروشور فروشگاه خود را در نزدیکی دانشگاهها و همچنین مراکز خرید کتاب پخش کنید تا خریداران با فروشگاه شما بیشتر آشنا شوند. فروش کتابهای درسی و آموزشی به مراتب بیشتر از کتابهای معمولی در بازار است. به همین دلیل باید در فواصل زمانی کوتاه، موجودی کالای خود را چک کنید.
حضور در نمایشگاه کتاب
هیچ شکی در این نیست که فضای کتابفروشی باید جذاب باشد اما ممکن است هر چه فعالیت کنیم نتوانیم به چشم خریداران بیاییم. برای حل این معضل باید حضور در نمایشگاههای کتاب را جدی بگیرید و بهصورت برجسته روی آن سرمایهگذاری کنید. در نمایشگاه کتاب میتوانید طوری ظاهر شوید که مشتریان زیادی را جذب فروشگاه خود کرده و آنها را به مشتری ثابت خود تبدیل کنید. سعی کنید از مدت کوتاه حضور در نمایشگاه بهترین بهره را ببرید و جدیدترین کتابها و همچنین نحوه کار خود را به مشتریان توضیح دهید. حتی میتوانید آنها را به بازدید از فروشگاه خود دعوت کنید و تخفیفهایی را در این زمینه در نظر بگیرید. کتابهایی را که از بورس خارج میشوند، با تخفیف به مشتری عرضه کنید. یکی دیگر از راههای جذب مشتری در کتابفروشیها ارائه لوازم تزیینی مانند شمع و لیوان است که دامنه آن این روزها به کیف و کفش و لباس هم کشیده شده است. هرچند ارائه این اجناس تا حدی شما را از یک فروشگاه تخصصی دور میکند، اما در جذب مشتری و توسعه دامنه مخاطبان شما بسیار موثر است.