بنابر لایحه بودجه سال آینده راهآهن تهران - مشهد در مجموع با اختصاص 5828 میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال 1397 برقی میشود. به گزارش ایسنا، پروژه برقی شدن راهآهن تهران - مشهد از سال 1387 شروع شده و تا قبل از سالهای برنامه پنجم توسعه حدود هفت میلیارد و 261 میلیون تومان از بودجه پیشبینی شده را دریافت و هزینه کرده است. بودجههای مصوب برای این پروژه در طول برنامه پنجم بهگونهای اختصاص داده شده که در سال 1390 حدود 126 میلیون تومان عملکرد داشته است.
اما در سال 1391 بودجهای در پروژه برقیکردن راهآهن تهران- مشهد هزینه نشده و عملکرد آن صفر است و در سال 1392 نیز مجموع بودجه تخصیص یافته به آن به حدود 71 میلیون تومان میرسد.
عملکرد بودجه این پروژه در سال جاری حدود 97 میلیون تومان برآورد میشود، با این توضیح که دولت در بوجه امسال طرحهای عمرانی را برای تامین اعتبار براساس الگویی اولویتبندی کرد، بهگونهای که بودجه عمرانی طبق پیشرفت فیزیکی طرحها از صفر تا 20، 20 تا 80 و بالای 80 درصد تقسیم شد، در این حالت هدف اصلی تامین اعتبار طرحهایی قرار گرفت که در سال1393 خاتمه پیدا میکردند.
بنابراین، برخی از طرحهایی که در اولویت نبودند به میزان ادامه فعالیت و اینکه تعطیل نشوند بودجه دریافت کردند که به نظر میرسد، پروژههایی از قبیل برقی شدن راهآهن تهران- مشهد از جمله طرحهایی هستند که بودجه چندانی دریافت نکرده وتنها به اندازه عدم تعطیلی اعتبار گرفتهاند.
این درحالی است که برای سال 1394 بودجهای حدود یک میلیارد و 100 میلیارد تومان برای این طرح پیشبینی شده است. بنابراین گزارش، در لایحه بودجه سال آینده این گونه برآورد شده که طرح عمرانی برقیشدن راهآهن تهران- مشهد در مجموع با بودجهای بالغ بر 5828 میلیارد تومان به مدت 10 سال، یعنی از سال 1387 تا 1397 به پایان برسد.