سه شنبه, ۲ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

رفتار انسان‌دوستانه هموطنانمان در شهرهای مختلف در ایجاد دیوارهای مهربانی، پدیده جالبی است که از چشم دنیا پنهان نمانده است. کاربران خارجی و همین‌طور رسانه‌های بین‌المللی، هیجان‌زده این رفتار انسان‌دوستانه در ایران آن را بازتاب داده‌اند و مردم در شبکه‌های اجتماعی ایرانیان را به خاطر این رفتار ستوده‌اند. اینجا، گزارشی را که رسانه آمریکایی سی‌سی‌ان در این باره نوشته است می‌توانید بخوانید:

آیا به دنبال چیزی می‌گردید که دوباره به انسانیت ایمان بیاورد؟ این احتمالا به شما در این کار کمک خواهد کرد. درحالی‌که زمستان سردی ایران را فرا‌گرفته است، مردم محلی دست به ابداع جالبی زده‌اند تا به مردم بی‌پناه کمک کنند. به صورت خودجوش دیوارهای مهربانی زیادی در سراسر کشور سربرآورده‌اند و مردم لباس‌هایی را که نمی‌خواهند روی آنها قرار می‌دهند.

پیام واقعا ساده است: «نیاز نداری بگذار، نیاز داری، بردار». این پیام کنار رخت‌آویزها و گیره‌هایی که لباس‌ها روی آنها قرار داده می‌شود نوشته شده است. براساس گزارش مسئولان کشوری در ایران، 15 هزار بی‌خانمان در این کشور زندگی می‌کنند. از این تعداد، یک سوم زن هستند. با این حال تخمین‌های غیررسمی این رقم را بسیار بیشتر اعلام می‌کنند. سال گذشته، سازمان امور اجتماعی شهرداری تهران تخمین زد که فقط در خیابان‌های تهران افراد بیشتری از رقمی که اعلام شده زندگی می‌کنند.

اقتصاد ایران از سال 2014، بعد از دو سال رکود سخت در حال بهبود است. با این حال نرخ بیکاری بنا به گزارش بانک جهانی همچنان بالا و 11.4 درصد است. بخشی از موفقیت این طرح، به خاطر پررنگ بودن آن در شبکه‌های اجتماعی است، جایی که شهروندان با هشتگ WallOfKindness عکس‌ها و مطالب زیادی درباره آن منتشر کرده‌اند.

خیلی زود شلوارها، کلاه‌ها، ‌کت‌ها و لباس‌های دیگری روی دیوارها گذاشته شدند. مردم بی‌خانمان هم تشویق می‌شوند که از این لباس‌ها استفاده کنند. به نظر می‌رسد نخستین دیوار مهربانی آنطور که بی‌بی‌سی گزارش داده، در شهر مشهد در شمال شرق ایران ایجاد شده باشد. از آن زمان به بعد، نمونه‌های دیگری در شهرهای دیگر ایجاد شده‌اند، از جمله شهرهای ایلام، شیراز و سیرجان.

یک کمدین مشهور ایرانی  (شخصیت محبوب جناب خان) در فیس‌بوک از مردم پرسیده است:  «شما درباره دیوار مهربانی شنیدین؟ دیواری که هرکی لباس اضافه داره میاره بهش آویزون می‌کنه و هرکی نیاز داره برمیداره. تا حالا شیراز و مشهد و سیرجان و ایلام دیوار مهربانی دارن. اگه شهر شما نداره راه انداختنش خیلی آسونه. یه دیوار یه جای مناسب میخواد و یکم رنگ و یه رخت آویز. بعدم اطلاع‌رسانی.»

یخچال‌های مهربانی

یک ابتکار عمل دیگر، البته با یخچال، هم در ایران محبوب است. علی حیدری، مدیر یک شرکت تبلیغاتی به گاردین گفته است که او این طرح را شروع کرده است. نخستین یخچال در منطقه شوش در تهران نصب شد.«در ابتدا بعضی‌ها بدبین بودند. شوش به خاطر دزدی‌های زیاد معروف است، بنابراین برخی می‌گفتند طی 24 ساعت تمام قطعات یخچال دزدیده خواهد شد. برخی هم می‌گفتند شاید یک نفر بیاد و همه غذاها را با خود ببرد و چیزی برای دیگران باقی نگذارد. اما هیچ‌کدام از اینها اتفاق نیفتاد.»از آن زمان یخچال‌های دیگری به شهرهایی مانند کرج، رشت و لاهیجان رسیده است.

برچسب ها : کافه مدیران
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/a7tWzSYN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه