شرکت دیزل، یک شرکت ایتالیایی طراحی لباس است که ابتدا برای تولید لباس بزرگسالان بهخصوص شلوار جین، هدفگذاری شده بود، اما به مرور و با توسعه کارش انواع لباس و عطر را تولید میکند. «زیبایی هر چیزی است که لرزهای بر تن تو بیندازد.» این جمله را رنزو روسو، موسس اولیه دیزل میگوید و معتقد است زیبایی را چشمان انسان درک میکند.
روسو و رییس قبلیاش در شرکت آ. گ جین، یعنی آدریانو گولدشمید، این شرکت را در سال 1978 تاسیس کردند. سالهای رویایی دیزل از 1985 آغاز میشود که رنزو کل سهام شرکت را خریداری کرد. در 1988 ویلبرت داس که مدیری خلاق و مبتکر بود، به دیزل پیوست و سه سال بعد، نخستین برنامه استراتژی بینالمللی بازاریابی را در شرکت آغاز کرد. در همان سالها نخستین فروشگاه بزرگ عرضه محصولات دیزل در نیویورک افتتاح شد. در فوریه 2007 چندین بخش دیگر از جمله قسمت فروش لباسهای شنا به بخشهای خردهفروشی و فروشگاهها اضافه شد.
تمام مجموعههای دیزل از جمله محصولات تحت لیسانس، با مدیریت خلاقانه ویلبرت داس ساخته شده است. میتوان گفت کارگردان خلاق و طراح اصلی دیزل، ویلبرت داس است که از سال 1988 برای دیزل مشغول به کار است. ویلبرت بهعنوان طراح لباسهای مردانه، لوازم جانبی، چرم و لباسهای کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرد. او به سرعت به مدیریت مدلها و حوزههای خلاق دیزل ارتقا یافت و در سال 1993 عنوان رسمی مدیریت خلاقیت را با مسئولیتهای مختلف از جمله نظارت بر طراحی کل محصولات و تشکلهای ارتباطات، از آن خود کرد. حیطه اختیارات او شامل طراحی لباس و لوازم جانبی برای تبلیغات، رسانههای جدید، برنامههای بازرگانی، خردهفروشی و طراحی داخلی در فروشگاهها، نمایشگاهها، ادارات و هتلها، برنامهریزی مراسم معرفی مدهای جدید و همچنین برندهای در حال توسعه با نام تجاری جدید مانند لوازم خانگی، مبلمان و حتی خودرو میشود.
لورآل و دیزل در پاییز 2007 اقدام به راهاندازی مارک مشترک Fuel for life - برای خانم و آقا- کردند. یک مجموعه کوچک برای آدیداس در سال 2008 به نام «دنیم اصلی آدیداس توسط دیزل» راهاندازی شد و مجوز تولید و فروش لباس راحتی به شرکت امریکایی تولیدکننده برند ویکتوریا سکرت واگذار شد. در سالهای اخیر، همکاریهای جدیدی با شرکتهای مختلف از جمله AGV را شاهد هستیم. دیزل در حال حاضر در بیش از 80 کشور فعالیت میکند و حدود 300 برند زیرمجموعه دارد.درآمد این شرکت اکنون بالغ بر 5/1 میلیارد دلار می شود. بیشتر این سود از فروش دنیم (که نوعی جین است) و سایر کالاهای پرفروش از جمله طیف گسترده و موفق وسایل جانبی و لباسهای کودک به دست آمده است. علاوه بر این نمایندگیها، محصولات دیزل در بیش از 5000 فروشگاه دیگر عرضه میشود که از این میان 300 فروشگاه برند دیزل را یدک میکشند. بزرگترین فروشگاه کنونی در میلان ایتالیا قرار دارد. دیزل شرکتی جهانی و چند فرهنگی است و تلاش میکند تا جای ممکن تیم کارکنان خود را از میان فرهنگهای مختلف انتخاب کند. مدیریت نیروی انسانی دیزل نیز مانند شیوههای کاری این شرکت، نوآورانه و به دور از قراردادها و قواعد سنتی است.