پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

پس از افت سنگین شاخص کل بورس در پی بازگشایی نمادهای شاخص‌ساز در روز چهارشنبه هفته گذشته، بازار سهام روز گذشته روند متعادلی را سپری کرد و نماگر بازار سهام با 18 واحد رشد در ارتفاع 63 هزار و 486 واحد آرام گرفت. با آنکه سناتورهای دموکرات بعد از ساعت‌ها بحث در صحن سنای آمریکا در پایان هفته گذشته توانستند از رأی‌گیری در مورد طرح رد توافق هسته‌ای با ایران با 58 رأی مثبت در برابر 42 رأی منفی ممانعت کنند، تا راه برای اجرای برجام باز شود اما بازار سهام با وجود کمبود نقدینگی، تنها با تحرک اندک برخی گروه‌ها همچون بانکی‌ها، پالایشی‌ها و گروه حمل‌و‌نقل همگام شد.

23452353525253636363464764

شرایط فوق نشانگر این نکته است که معاملات بازار بورس کاملا در خواب فرورفته و با توجه به حجم و ارزش معاملات بسیار کم و باقی ماندن ابهام‌های گوناگون اقتصادی، بازار سهام همچنان نسبت به خبرهای مثبت واکنشی نشان نمی‌دهد.

گروه بانک و خودرو: آغازی مثبت پایانی منفی

در گروه بانک، معاملات در بازه مثبت آغاز شد اما رفته‌رفته عرضه‌ها افزایش یافت و شاهد ریزش قیمت‌ها در گروه بودیم. با معامله 27 میلیون سهم بانک صادرات ایران پرحجم‌ترین نماد گروه بود. روز گذشته پست‌بانک‌ایران از همان دقایق آغازین با صف خرید همراه شد و در قیمت 116 تومان و با صف خرید 2 میلیونی معاملات را به پایان رساند. در گروه خودرو، معاملات در بازه مثبت آغاز شد اما با نزدیک شدن به پایان معاملات، حجم عرضه‌ها افزایش یافت و در پایان اکثر نمادها در بازه منفی قرار گرفتند. با معامله 28 میلیون سهم، پارس خودرو بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد. از خبرهای پیرامون گروه خودرو اینکه ایران دوازدهمین بازار بزرگ خودروهای سواری در جهان شناخته شد و یک میلیون و ۱۰۶ هزار دستگاه خودرو سواری در ایران طی سال گذشته به فروش رسیدکه این رقم تقریباً برابر با کل فروش خودرو سواری در قاره آفریقا بوده است.

نمادهای سنگ آهنی و فولادی، تحت تأثیر تصمیم وزارت صنعت

در گروه سیمان، اکثر نمادهای گروه روندی منفی داشتند و با معامله یک میلیون سهم، سیمان سپاهان بیشترین حجم معاملات گروه را داشت. شرایط منفی گروه سیمان بازتاب این نکته است که بسیاری از کارخانجات این صنعت با مازاد تولید روبه‌رو هستند. در گروه استخراج کانه‌های فلزی، بازگشایی نماد شرکت‌های سنگ آهنی و فولادی در روز چهارشنبه هفته گذشته به دنبال لغو نشدن بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش 3 درصدی نرخ گندله، بخشی از دلایل سقوط چهار رقمی شاخص کل بورس تهران بود. روز گذشته به‌جز توسعه معادن و فلزات و باما تمام نمادهای گروه روند نزولی داشتند و تا حوالی کف قیمت نزول کردند و با معامله 19.7 میلیون سهم، توسعه معادن و فلزات بیشترین حجم معاملات گروه را داشت.

کاهش 4 واحدی شاخص آیفکس

در جریان معاملات نخستین روز هفته در فرابورس ایران، 93 میلیون ورقه بهادار به ارزشی بیش از یک هزار و 587 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. بیشترین حجم و ارزش معاملات، با معامله 11 میلیون و 740 هزار ورقه بهادار به ارزش 20 میلیارد و 990 میلیون ریال به نام ذوب‌آهن اصفهان ثبت شد. سهام بیمه نوین و پس از آن مواد ویژه لیا و قند شیروان بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های پالایش نفت شیراز، شمال شرق شاهرود و ذوب‌آهن اصفهان با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شد.

آیفکس در جریان معاملات روز گذشته حدود چهار واحد کاهش یافت و در رقم 718.89واحد متوقف شد، ضمن آنکه قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز افت کرد و هر برگه آن در محدوده 699 تا 719هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. افت شاخص آیفکس فرابورس در شرایطی اتفاق افتاد که حجم معاملات هفته گذشته، در فرابورس در مقایسه با هفته قبل از آن 85درصد افزایش نشان داد. چنان که معاملات فرابورس ایران در هفته سوم شهریورماه با افزایش حجم و ارزش به میزان 85 و 26 درصد نسبت به هفته دوم شهریور پایان یافت و یک هزار و 844میلیون برگه بهادار به ارزش 7هزار و 219میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. به دنبال این وضعیت، در بازار اول حجم و ارزش معاملات به ترتیب 10 و 51درصد رشد کرد و 61میلیون ورقه بهادار به ارزش 143میلیارد ریال در آن معامله شد؛ در بازار دوم هم 354میلیون ورقه بهادار به ارزش 703میلیارد ریال دادوستد شد که در مقایسه با هفته قبل از آن با افزایش 44درصدی حجم و 27درصدی ارزش معاملات همراه بوده است.

24353535353636575

همچنین در بازار پایه، حجم معاملات 109درصد و ارزش آن 94درصد افزایش یافت و یک هزار و 408میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 726میلیارد ریال معامله به ثبت رسید. در پایان هفته معاملاتی منتهی به 18 شهریورماه، ارزش بازار فرابورس ایران با اندکی افت، رقم 789هزار و 168میلیارد ریال را نشان داد و آیفکس نیز ضمن کاهش حدود 10 واحدی نسبت به چهارشنبه قبل از آن، روی عدد 723 واحد توقف کرد. در پنج روز معاملاتی گذشته، گروه بانک‌ها با سهم 13درصدی از معاملات جایگاه خود را در صدر جدول صنایع پیشرو تثبیت کرد و گروه فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری‌ها به ترتیب با سهم 10 و 9.8 درصدی در رده دوم و سوم قرار گرفتند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/sZ8OflTd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه