مدیرعامل ایرانایر گفت: برای خرید ۱۱۴ فروند ایرباس از شرکت سازنده که همه نو خواهند بود، منابع مالی از صندوق توسعه ملی و فاینانس تامین میشود. به گزارش فارس، فرهاد پرورش در حاشیه اجلاس هوانوردی ایران 2016 با بیان اینکه پس از رفع تحریمهای صنعت حملونقل هوایی ایران مشکل تامین سوخت هواپیماهای هما در کشورهای اروپایی رفع شده است. گفت: در گام اول همه تحریمهای سوختی ما رفع شد و در حال حاضر پروازهای فرانسه، آمستردام، لندن، وین، کلن و هامبورگ مستقیم و بدون فرود در فرودگاه ثالث به ایران میآیند.
وی اظهار امیدواری کرد که با رفع تحریمها مشکلات پرداخت هزینه سوخت نیز در دیگر کشورها رفع شده است و تامین سوخت برای هواپیماهای ایرانی در فرودگاههای دنیا به راحتی انجام میشود. مدیرعامل ایران ایر درباره خرید 114 فروند هواپیمای ایرباس برای ایران ایر توضیح داد که این قرارداد هنوز منعقد نشده است اما به محض امضای قرارداد جزییات آن اعلام میشود. وی درباره نحوه تامین مالی این هواپیماها نیز به فارس گفت: بخشی از منابع مالی از طریق فاینانس و بخشی از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین میشود.
وی همچنین درباره سن ایرباسها توضیح داد که قرار شده است همه این هواپیماها نو باشد. پرورش بیان کرد: در اثنای اجرای برجام بسیاری از شرکتها تعامل خود را با ما آغاز کردهاند و بخشی از شرکتهای قطعه هواپیما و کمپانیهای سازنده همکاری خود را با ما منوط به اجرای کامل برجام دانستند که طبیعتا از این پس مسیر برای اجرای قراردادها باز شده است. مدیرعامل ایران ایر گفت: پس از تنظیم قرارداد خرید ایرباسها جزئیات قرارداد و جدول هواپیماها از طریق رسانهها دراختیار مردم قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی در شرایط تحریم مشکلات زیادی از نظر تامین قطعه و خرید هواپیما داشتند که هزینههای آنها را چندین برابر افزایش داد گفت: در بخش سوخت برآورد کردیم که بابت تحریمهای سوختی در فرودگاههای دنیا 15 تا 17 هزار دلار هزینه اضافه داشتیم. مدیرعامل ایران ایر گفت: این ایرلاین از پنج سال پیش تاکنون برای جلوگیری از قطع پروازهای خود در فرودگاههای اروپا همه تلاش خود را انجام داد.
وی درباره راهاندازی پرواز ایران - آمریکا توضیح داد: راهاندازی این خط هوایی تابع مذاکرات سازمان هواپیمایی کشوری و قراردادهای هوایی است، ایران ایر از قبل انقلاب از طریق بوئینگ 747 به آمریکا پرواز داشت و راهاندازی مجدد این پرواز منوط به پیگیریهای سازمان هواپیمایی کشوری است.
همچنین در این اجلاس، رئیس اجرایی کاپا با بیان اینکه در چند سال اخیر مجوز 80 فروند هواپیما برای ایران به دلیل تاثیر تحریمها لغو شد، گفت: ناوگان تجاری عملیاتی صنعت هوانوردی ایران دارای 135 فروند از فرسودهترین هواپیماهای دنیا است. پیتر هاربیسون با بیان اینکه بازار هوانوردی ایران به دلیل ازدیاد تقاضا پس از 10 سال تحریم از پتانسیل خوبی برخوردار است، گفت: طبق تحقیقات کاپا ظرفیت اقتصادی ایران براساس PPP در حدود ظرفیت اقتصادی ترکیه و استرالیا است که دارای 500 تا 600 هواپیما در ناوگان هواپیمایی خود هستند.
وی با تاکید بر اینکه مجوز حدود 80هواپیما برای فروش به ایران به دلیل تحریمها لغو شده است، گفت: در تضادی آشکار ناوگان تجاری صنعت هوانوردی ایران تنها دارای 135 فروند از فرسودهترین هواپیماهاست و در چند سال اخیر مجوزی حدود 80 فروند هواپیما به دلیل تاثیر تحریمها لغو شد.