پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ورود هزاران میلیارد تومان نقدینگی و منابع سنگین به فضای بازار سهام همچنان ادامه دارد و اکثر سهامداران در حال خرید و جمع‌آوری سهام در بازار هستند، به‌طوری که عطش خرید پس از مدت‌ها بازار سهام را فراگرفته و طی هفته‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر شاخص کل بورس بوده‌ایم. در موقعیت فعلی بسیاری از مردم پول خود را در بازارهای موازی نقد کرده تا آن را به برگه سهام تبدیل کنند. این وضعیت رابطه عرضه و تقاضا را به نفع تقاضا رقم زده و منجر به افزایش چشمگیر قیمت سهام در اغلب گروه‌های بورسی شده است.

نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که با توجه به سرعت روند صعودی شاخص کل، سهامداران حرفه‌ای از بازار سهام یک اصلاح، طلب دارند که آن می‌تواند فرصت خرید مناسبی برای آنان فراهم آورد.البته این اصلاح به معنی نزولی شدن روند شاخص کل نیست. بازار سهام با توجه به خوش‌بینی به وضعیت اقتصادی در سال آینده، رسیدن خبرهای خوب از توافق‌های دولت در بخش صنعت و سرمایه‌گذاری و هیجان دامنه‌دار آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده با وجود اصلاح‌های پیش‌رو مثبت و صعودی خواهد بود اما از آنجا که صعود صورت گرفته شیب تندی داشته است پیش‌بینی می‌شود اصلاح شاخص کل هم توام با شیب تندی باشد که لازم است سهامداران جانب احتیاط را نگاه دارند.

یکی از دلایل خوش‌بینی به روند آتی بازار سهام در میان سرمایه‌گذاران حرفه‌ای این است که بازار در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بیشتر تحت تأثیر دو نماد باارزش بازار منفی شده است و روند کلی بازار با اینکه شاخص کل منفی بوده نیز متعادل بوده است. باید دید کدام‌یک از سناریوهای پیش رو بازار سهام را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

بازار سرمایه کشور در هفته معاملاتی گذشته صحنه هیاهو بود. طی معاملات این هفته، شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران افزایشی در حدود 3800 واحد را به ثبت رساند و به رقم 77497 واحد رسید. این افزایش با توزیعی یکسان در طول تمام روزهای هفته انجام نگرفت و درگیر تغییرات بسیار شد. با آغاز معاملات در این هفته، شاخص کل در روندی صعودی و با شیب کم قرار گرفت. افزایش ارتفاع شاخص کل در دو روز ابتدایی هفته به 870 واحد محدود شد.

در روز میانی هفته صعود شاخص کل افزایش بیشتری یافته و با وجود بسته شدن نماد خودرو در این روز، شاخص کل رشدی در حدود 1200 واحد را به ثبت رسانید. سه‌شنبه روز عرضه‌های کم‌نظیر در بازار سرمایه بود؛ ارزش معاملات این روز بازار بورس به رقم 860 میلیارد تومان رسید و تغییرات شاخص کل حدود 2400 واحد به ثبت رسید. به این ترتیب شاخص کل به بیشترین مقدار خود طی 21 ماه گذشته و یکی از سرسخت‌ترین مقاومت‌هایش رسید. شاخص کل در روز پایانی هفته به این مقاومت قوی واکنش نشان داده و در جهت نزولی قرار گرفت.

اگر بخواهیم دو سناریو صعود و نزول را برای شاخص کل بررسی کنیم، ارقام 80 هزار واحد و 82500 واحد به‌عنوان مقاومت‌های بعدی شاخص کل مطرح می‌شوند. به این ترتیب به نظر می‌رسد با صعودی شدن شاخص کل در هفته پیش رو، دو مقاومت مهم در پیش روی شاخص کل باشد که شاخص کل پتانسیل دیدن حداقل یکی از آنها را دارد. در طرف مقابل، اگر نزولی را برای بازار سرمایه متصور باشیم، رقم 76700 واحد به‌عنوان نخستین حمایت منطقی شاخص کل مطرح می‌شود و پس از آن می‌توان از ارقام بسیاری به‌عنوان حمایت‌های شاخص کل نام برد که مهم‌ترین آنها 75250 واحد است.

نکته اساسی در مورد بازار سرمایه آن است که نباید انتظار داشت رشدی یکدست و یکپارچه داشته باشد.به عبارت دیگر، انتظار می‌رود در هر رشدی بخشی از بازار صعودی باشد و بخش دیگری از بازار سرمایه به اصلاح و نزول بپردازد. در بازه کنونی، گروه خودرو در روند صعودی خود قرار گرفته است و فارغ از رفتار سایر گروه‌ها به صعود خود ادامه می‌دهد. این به آن معناست که برای نزولی شدن این گروه به چیزی بیشتر از منفی شدن تمام بازار نیاز است. 

در این هفته بیش از نیمی از حجم معاملات بازار متعلق به گروه‌های بانکی و خودرویی بوده است و ارزش معاملات این دو گروه کمتر از نیمی از ارزش کل معاملات را تشکیل داد. این به آن معناست که بازار کماکان به سهم‌های ارزان‌قیمت علاقه داشته و بدون توجه به ارزش بنیادی سهام، دست به معامله می‌زند. با توجه به رخدادهای بازار در هفته گذشته و تحلیل شاخص کل منطقی‌ترین سناریو برای این هفته نزولی شدن شاخص کل به نظر می‌رسد.

اگر بخواهیم از دیدی منطقی به اوضاع نگاه کنیم، شاخص کل باید این هفته نزولی شده و حتی به حمایت خود در 75250 واحد برسد. با این حال، در ماه کاری گذشته به قدری رفتار غیر‌منطقی دیده شده است که تصور تکرار رفتار غیر‌منطقی بازار قدرتی بیش از پیش گیرد. با در نظر داشتن نزدیک بودن انتخابات، به نظر می‌رسد شاخص کل و اکثریت بازار وظیفه صعود بیشتر را به عهده داشته و باید به این مسیر ادامه دهند. حال باید منتظر ماند و دید کدام یک از این دو سناریو به بازار سرمایه تحمیل می‌شود.

ارتباط با نویسنده: farshid. shoja@gmail. com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bCzMPUWB
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه