دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نوسان روابط تجاری و سیاسی ایران و غرب، موضوع جدید و بی‌سابقه‌ای نیست. در اواخر کار دولت ششم در سال‌های 74 و 75 دستگاه دیپلماسی کشور با چالش‌هایی جدی مواجه شد. از یک‌سو برخی خودسری‌ها در یکی از وزارتخانه‌ها، برای وزارت امور خارجه دردسر ساز شد و از سوی دیگر، دشمنانی نیز بهانه‌جویی کرده و با سوء‌استفاده از حوادث رخ‌داده، تبلیغات منفی گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی ساماندهی کردند. محصول خطای داخلی و بزرگنمایی خارجی، خروج گسترده و دسته‌‌جمعی سفرای کشورهای اتحادیه اروپایی از تهران بود. همچنین حجم روابط تجاری بسیاری از این کشورها با ایران به‌شدت کاهش یافت. همین مسئله بود که دولت وقت را به چاره‌جویی برای تجدید روابط سیاسی و اقتصادی ایران و اروپا انداخت.

424242235353636346474747

هرچند تقدیر سیاست آنچنان بود که عمر دولت ششم به ثمردهی این اقدامات قد نداد و این دولت هفتم بود که توانست با شعار تنش‌زدایی در سیاست خارجی، بار دیگر چراغ سفارتخانه‌ها و دفاتر شرکت‌های اروپایی را روشن کند. در همان سال‌ها اتاق بازرگانی به دلیل انگیزه و فرصت‌های ویژه‌ای که در اختیار داشت، نقش موثری در برقراری روابط بر عهده گرفت و در اوج تنش سیاسی، کورسوی روابط تجاری را روشن نگاه داشت و پس از آن نیز، هیات‌های تجاری برخی کشورها که به اتاق می‌آمدند، مشوق دولت‌های‌شان برای پایان قهر سیاسی با ایران شدند.

البته اصلاح‌طلبان سیاسی، حرمت این حمایت بخش‌خصوصی از برنامه تنش‌زدایی سیاسی دولت وقت را نگه نداشتند و تحول‌خواهی در اتاق را با دولتی شدن بخشی از ساختار اتاق، یکی پنداشتند. محصول این خطا، به حاشیه راندن تعدادی از فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی از اتاق بود که گرچه خود دورانی را با مدیریت تمامیت‌خواهانه در اتاق پشت سر‌گذاشته بودند؛ اما سزاوار نبود که قربانی تمامیت‌خواهی جدیدی شوند.

امروز نیز اتاق بازرگانی همچون 20سال پیش، نقشی تاریخی در بهبود روابط ایران و غرب بر عهده گرفته‌است. آنجا که دیپلماسی سیاسی خسته می‌شود، دیپلمات‌های اقتصادی یا همان تجار به میدان آمده و راهگشا می‌شوند. خدمتی که فعالان اقتصادی کشور به تنوع‌بخشی روابط اقتصادی و بازرگانی فرامرزی کشور می‌کنند، گرچه یک وظیفه ملی است ولی دولتمردان می‌توانند با کاهش سنگ‌اندازی‌های اداری و مداخله جویی‌هایش در اقتصاد، مراتب ادب و سپاسگزاری خود را نسبت به این خدمت بخش‌خصوصی به نمایش بگذارند. دولت می‌تواند با ارائه لایحه استقلال اتاق، صندلی‌هایی را که در پارلمان بخش‌خصوصی به تسخیر درآورده‌است به بخش‌خصوصی بازگرداند و اجازه دهد اتاق به اتکای تنوع و عمق دیدگاه اعضای خود، اقتصاد ایران را از وضعیت تحریم‌پذیر کنونی نجات دهد.

* دبیر تحریریه روزنامه «فرصت امروز»

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KVOlF7oY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه