در ادامه سلسلهمطالب این ستون، پس از بررسی دو شبکه تبلیغاتی جهانی که زادگاه اصلی آنها ایالات متحده بود، شایسته دیدم به بررسی شرکتی بپردازم که از سرزمین آفتاب و احترام سربرآورده و جهانی شده است؛ شرکت بینالمللی تبلیغاتی دنسو با ریشه در فرهنگ غنی کشور ژاپن. نگاهی به درآمد 6هزارمیلیارد ینی غول ژاپنی بهوضوح به ما نشان میدهد که چرا دنسو یکی از پنج شرکت بزرگ تبلیغاتی جهان است و چرا به یکی از بازیگران بینالمللی عرصه تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی تبدیل شده است. شکلگیری این شرکت به حدود 114 سال پیش باز میگردد، یعنی سال 1901 میلادی.
آقای هوشیرو میتسوناگا چون بهعنوان یک خبرنگار جنگی، در ارتش خدمت کرده بود، به همین دلیل دارای شم خبرنگاری بود. این تجربیات او را به سمت ایده تاسیس یک موسسه خبری سوق داد. او در ابتدا یک موسسه راهاندازی کرد که کسبوکارش فروش تبلیغات به روزنامهها بود. کمی پس از آن، میتسوناگا، موسسه خبرپراکنی خود را راهاندازی کرد. در سال 1906 او دو موسسه را با هم ادغام کرد و شاید این تاریخ را بتوان سرآغاز شروع کار شرکت دنسو در هر دو عرصه خبر و تبلیغات دانست. هرچند در سالهای بعد بخش خبرپراکنی از دنسو منفک شد و بخشها و شرکتهای دیگر به این کمپانی پیوستند.
شاید یکی از دلایل رشد این شرکت نوپا به عقاید و اصول آقای هوشیرو میتسوناگاب باز میگردد که به صراحت اعلام کرده بود: «من خود را برای قربانی شدن در راه خبر و تبلیغات آماده کردهام.» اینچنین بود که شرکت دنسو پا به عرصه حیات گذاشت و هماکنون یکی از بزرگان دنیای تبلیغات و بازاریابی است و عظمت و قدرت این شرکت در هالهای از افسانه و واقعیت که برگرفته از فرهنگ شرقی است درهم آمیخته است. حضور در 22 کشور دنیا، بیش از 18هزار کارمند و 151 دفتر در نقاط مختلف دنیا بخشی از داشتههای مادی و معنوی دنسو است که با اراده یک انسان سختکوش پایهگذاری شد.
جالب است بدانید دفتر مرکزی دنسو در توکیوی ژاپن، 45 طبقه از یک ساختمان 48 طبقهای (یازدهمین برج بلند توکیو) را که 70 آسانسور دارد اشغال کرده است. این شرکت دارای 900 طراح خلاق در بین 6200 کارمند دفتر مرکزی است. از کارهای بسیارمهم شرکت دنسو همکاری در بازاریابی و تبلیغات المپیک 1964 توکیو بود، جایی که جهانیان گرد هم میآمدند تا بزرگترین رویداد ورزشی جهان را بهنظاره بنشینند. در این مسیر و برای هرچه بهتر برگزارشدن این رویداد مهم ورزشی شرکت دنسو بیشتر وزن و قدرت خود را صرف کرد و به گواه تاریخ و منتقدان تبلیغاتی از عهده این امر بهخوبی برآمد. به دلیل همین حسن شهرت، دنسو از سوی کمیته برگزاری المپیک ژاپن در سال 2020 بهعنوان آژانس بازاریابی این رخداد ورزشی انتخاب شده است.
روند رو به رشد کشور ژاپن در سالهای میانی دهه 70 و دهه 80 این فرصت را برای شرکت دنسو نیز فراهم آورد تا مسیر درخشان خود را ادامه دهد و به رشد و شکوفایی هرچه بیشتر بیندیشد، تا آنجا که در سال 1974به انتخاب نشریات معتبر تایم و عصر تبلیغات این شرکت به رتبه نخست در میان تمام شرکتهای مطرح و بینالمللی (برگزیده در سال 1973) دست یافت و این دستاورد بزرگی برای این شرکت بود؛ شرکتی که تقریبا 13 سال از بینالمللی شدن آن میگذشت. از آن پس قرار گرفتن در لیست شرکتهای بزرگ و مطرح دنیا جزو لاینفک جوهره این شرکت شد.
شرکتی که به گواه نشریات معتبر بینالمللی در سال مالی که به آخر مارس 2015 منتهی میشود، 50/7درصد رشد سود سالانه خود را از خارج کشور ژاپن تامین کرده است درحالیکه در سال مالی قبل از آن این رقم حدود 7/46درصد بوده است. با اینکه رشد سوددهی شرکت دنسو به خارج از مرزهای کشور ژاپن رفته است، اما باید یک نکته عجیب و شاید استثنایی را در مورد این شرکت بدانید. این شرکت قریب به 25 تا 30درصد بازار داخلی صنعت تبلیغات را در کشور خاستگاه خود در اختیار دارد و تعداد مشتریان این شرکت به بیش از 6هزار عدد میرسد. به همین دلیل براساس خوشبینانهترین پیشبینیها و تلاشهای رقبا برای از بین بردن انحصار شرکت دنسو همچنان این شرکت از هر لحاظ از نزدیکترین رقیبش دو برابر بزرگتر است.
عمدهترین مشتریان شرکت دنسو که شما آنها را میشناسید عبارتند از تویوتا، هوندا، سونی و البته فیسبوک! بله! فیسبوک. این شرکت که هر روز به سمت ارائه تبلیغات دیجیتالی پیش میرود، در مارس 2011 همکاری گستردهای را در زمینه توسعه صفحات آبیرنگ این شبکه اجتماعی، تبلیغات در فیسبوک و همچنین ارائه برنامه استراتژیک بازاریابی برای شرکت فیسبوک بهصورت کلی آغاز کرد. نتیجه این همکاری جدا از نتایج مثبتی که برای فیسبوک دربرداشت، باعث شد محلی نیز برای تبلیغ شرکت دنسو در این شبکه درنظرگرفته شود. یکی از مشهورترین آثار این آژانس تبلیغی است که والدین را در زمینه مراقبت و نحوه تشویق کودکان مخاطب قرار میدهد. این تبلیغ به سفارش بنیاد حمایت از کودکان در سالهای دور ساخته شده است.
اما آنچه باعث شد نگارنده آن را بهعنوان تبلیغ منتخب شرکت دنسو برگزیند، سادگی تبلیغ (همخوانی با گروهی که تبلیغ برای حمایت از آنها ساخته میشود)، شیوایی کلام (سازگاری با ذهنیت والدین که در حقیقت مخاطب و مشتری این تیزر تبلیغاتی هستند) و استفاده بجا و مناسب از جلوههای تصویری و صوتی (آمیزش زیبای موسیقی منتخب با صدای کشیده شدن مدام مداد کودک بر برگههایش) بوده که آن را به اثری درخور تامل و تاثیرگذار تبدیل کرده است.
* مشاور کسب و کار