وارن بافت (چهارمین ثروتمند جهان)، سرمایه گذار مولتی میلیاردر آمریکایی در سال 2013 گفته بود که سرمایه گذاری در شرکت ها یک «تله مرگ» است.
اما امروز، می بینیم که شرکت هلدینگ او با نام برکشایر هاتاوی نزدیک به 10میلیارد دلار در خطوط هوایی آمریکا، دلتا، ساوت وست ایر لاین و یونایتد ایر لاین سرمایه گذاری کرده که از این مبلغ 8میلیارد دلار آن مربوط به سه ماهه آخر سال 2016 است.
در واقع با جزییات بیشتر، 2.1میلیارد در یونایتد ایر لاینز 2.3میلیارد در ساوت وست ایر لاینز و 2.8میلیارد در شرکت هواپیمایی دلتا سرمایه گذاری کرده است.
این سرمایه گذاری عظیم او در بخش حمل و نقل هوایی که راه زیادی تا رسیدن به سوددهی دارد چگونه توجیه می شود.
خود وارن بافت دلیل سرمایه گذاری هنگفتش را تغییر محیط اقتصادی این شرکت ها دانسته که به طور قابل توجهی در دهه های گذشته بهبود یافته است.
کاهش بهای نفت به سود شرکت های هواپیمایی تمام می شود
پس از بحران مالی سال های 2008 و 2009 خطوط هواپیمایی شرکت های هوایی بازسازی شده اند. پس از آنکه نفت در سال 2008 به حدود 150دلار در هر بشکه رسید، شرکت های هواپیمایی آمریکا در تلاش برای سازش با تمام قیمت های احتمالی نفت به طور بنیادی ساختار خود را تغییر دادند.
این تلاش باعث شد افزایش یا کاهش قیمت نفت کمابیش از اهمیت کمتری برخوردار باشد.
همچنین به دلیل کاهش قیمت نفت امروزه سود حداکثری نصیب شان می شود.
سوخت ارزان باعث سرعت بخشیدن به پروازهای بیشتر و شلوغی ساعات پرواز در بازار حمل و نقل هوایی است.
با وجود سوخت ارزان قیمت، مسیرهای حاشیه ای سود بالایی به همراه می آورند و موجب تقویت بحث هایی می شود مبنی بر اینکه پروازهای جدید می توانند با هزینه کم، منفعت بالایی را به جیب شرکت های هواپیمایی سرازیر کنند. نفت ارزان همچنین باعث می شود که یک شرکت هواپیمایی در تلاش برای ربودن سهم بازار از رقبا، به ساعات حمل و نقل و پرواز خود بیفزاید.
وقتی به اصطلاح «هزینه ورودی» یک شرکت هواپیمایی کاهش می یابد اما کرایه های بلیت تغییری نمی کند، سود گسترده و بی دردسری به دنبال آن به جیب این شرکت سرازیر خواهد شد.
در سال 2015 سود شرکت هواپیمایی آمریکایی به حدود 20میلیارد دلار رسید که در نوع خود رکورد محسوب می شود و پیش بینی می شود که این نتایج درخشان در ادامه سال 2016 تداوم داشته باشد.