جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
رئیس پارلمان بخش خصوصی در هشتمین جلسه اتاق و همزمان با برجام:

دلایل محکمی برای امیدواری به آینده داریم

8 سال پیش ( 1394/10/27 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

هشتمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران با نخستین روز اجرای برجام همزمان شد؛ اتفاقی که وزیر صنعت، معدن و تجارت را ترغیب کرد ساعاتی را در میان فعالان بخش‌خصوصی باشد تا شادمانی یکدیگر را افزون کنند. محمدرضا نعمت‌زاده این روز را در تاریخ کشور به‌یاد ماندنی خواند و نتایج مؤثر و مثبت برجام را برای اقتصاد کشوردرآینده بیشتر از امروز دانست. وزیر صنعت، معدن و تجارت که آمده بود بگوید دیگر توپ در زمین بخش‌خصوصی است، عملکرد این بخش را در دوران تحریم قابل تقدیر دانست و گفت: فعالان اقتصادی در این سال‌ها با همه مشکلات و موانع داخلی و با داشتن حداقل روابط بین‌المللی سیاسی و اقتصادی توانستند اقتصاد کشور را به پیش ببرند و من به سهم خودم به‌عنوان کسی که سال‌هاست، با مشکلات و مسائل این حوزه از نزدیک در ارتباط هستم این تلاش را تحسین کرده و امید دارم که سال‌های خوشی را در آینده تجربه خواهید کرد.

وزیر صنعت دولت یازدهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را چکیده 24 سال تجربه و برنامه راهبردی اقتصاد کشور برشمرد؛ برنامه‌ای که به تمام زاویای اقتصاد در داخل و تعامل آن با جهان توجه شده است. نعمت‌زاده از بخش‌خصوصی دعوت کرد تا در کنار دولت در رسیدن به اهداف این برنامه گام بردارد. وی سخنان شب گذشته رئیس جمهور آمریکا را در رفع نگرانی از جامعه داخلی این کشور و خارج از آن، در خصوص لغو تحریم‌های ایران مهم ارزیابی کرد.

وزیر صنعت به برنامه ششم توسعه که به‌زودی به مجلس ارائه خواهد شد اشاره کرد و گفت: در این برنامه بعد از مشخص کردن اهداف‌مان، بیشتر به ضرورت‌ها بپردازیم. زمان زیادی صرف شده که برنامه عملیاتی و در چارچوب سیاست‌های مقاومتی باشد. به گفته وی 12 سیاست در بخش صنعت، معدن و تجارت مشخص شده که الزامات عملی در قالب این سیاست‌ها تشریح شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این سیاست‌ها و اهداف که در 16 صفحه تدوین شده است در اختیار بخش‌خصوصی قرار خواهد گرفت و برای تغییر و اصلاح در انتظار نظرات این بخش خواهد بود.

تدوین برنامه راهبردی 10 ساله صنعت کشور دیگر موضوع مورد بحث نعمت‌زاده برای اعضای اتاق ایران بود.برنامه‌ای که به گفته وی مهم‌ترین هدفش رساندن صنعت کشور به کشورهای نوظهور صنعتی است.نعمت‌زاده افزایش درآمد سرانه به 10 هزار دلار و افزایش صادرات، افزایش ارزش افزوده صنعت از سه دهم درصد به نیم‌درصد در صنعت جهان را از ضرورت‌های این هدف برشمرد. این برنامه اهداف کلی تا پایان برنامه ششم و چشم‌انداز 20 ساله را دربرمی‌گیرد.

وی در خصوص رشد 8 درصدی اقتصاد کشور گفت: ما از طریق دولت از مقام معظم رهبری درخواست کردیم که کمتر باشد اما مقام رهبری این رقم را ممکن دانسته است. نعمت‌زاده با بیان اینکه کار بسیار سختی را در این مسیر در پیش داریم تحقق این کار را در کنار هم و با مردم کار کردن ممکن دانست. نعمت‌زاده در خصوص مشکلات مطرح شده در خصوص اجرای ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر از سوی یکی از اعضای اتاق ایران توضیح داد: نوسانات نرخ ارز دردهه‌های گذشته اتفاق افتاده است و من در دوران دولت سازندگی اعلام کردم که نرخ ارز باید واقعی شود تا به این ترتیب تولید رونق پیدا کند.

آیت‌الله رفسنجانی موافقت کردند، اما با واکنش‌های مخالف زیادی روبه‌رو شدیم، این مخالفت‌ها همچنان وجوددارد. درحالی‌که ارزش پول ملی به توانمندی اقتصادی و تولید کالا و خدمات کشور بستگی دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت به پیوستن به سازمان جهانی تجارت، موضوع اصلی هشتمین نشست اتاق ایران اشاره کرد و گفت: بخش صنعت نباید از الحاق به این سازمان نگران باشد. چرا که برای رشد و توسعه اقتصاد کشور بسیار لازم است و بسیاری از موانع مرتفع خواهد شد.

رئیس اتاق ایران که روز قبل از این جلسه را لحظه به لحظه در انتظار اعلام اجرایی شدن برجام بود این اتفاق را آغاز فصلی نو برای اقتصاد کشور دانست. محسن جلال‌پور گفت: با اجرایی شدن برجام ما دلایل محکمی برای امیدواری به آینده ایران داریم و امروز بیش از انتخابات پرشور سال 92 به افق توسعه اقتصادی چشم دوخته‌ایم. رئیس پارلمان بخش‌خصوصی گفت: امروز به اقتصاد ایران امیدواریم چون باور کرده‌ایم که دنیا باور کرده است که در دنیای پرتلاطم خاورمیانه ایران امن‌ترین و با ثبات‌ترین است.

جلال‌پور گفت: اجرایی شدن برجام پایان راه اصلاح اقتصادی کشور نیست، این قدم آغازین اما مهم و بستر‌ساز در راستای اصلاح صحیح اقتصاد ایران است و ما کار دشوار و سنگین رقابت اقتصادی با رقبای منطقه‌ای را در پیش داریم. رئیس اتاق ایران بیکاری، فقر، محرومیت دهک‌های پایین، بحران‌های زیست‌محیطی، آب و... را نگرانی‌های اصلی کشور دانست و گفت: اگر رونق و اشتغال به کشور ارزانی شود؛ اگر تدبیر در اقتصاد کشور حکمفرما شود، حتما استفاده از بیش 80 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی با درایت مدیریت و راه‌حل مدیریت آب و محیط‌زیست نیز در فضای اقتصادی پیدا می‌شود.

رئیس پارلمان بخش‌خصوصی ایران را با وجود گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی فاقد استراتژی مدرن برای توسعه عنوان کرد. جلال‌پور گفت: ما با فرار سرمایه روبه‌رو هستیم و هنوز هم نتوانستیم در جذب سرمایه خارجی و هموطنان خارج از کشور موفق باشیم چرا که آنها ایران را در مقایسه با دیگر کشورها به لحاظ فضای کسب‌و‌کار مناسب نمی‌دانند. عضو ارشد اتاق ایران به گزارش جدید IMF اشاره کرد و گفت: رشد اقتصادی ایران در پنج سال پیش رو بین 4 تا 5/5 درصد پیش‌بینی می‌شود. به گمان من IMF بخش اعظم این رشد را در دو سال اول ناشی از توسعه صادرات هیدروکربوری دیده است و کاهش هزینه‌های تبادل را در زایش این رشد مؤثر می‌داند.

به گفته جلال‌پور، IMF رشد را از سال سوم، با کارایی اقتصادی پیش‌بینی می‌کند و سهم عمده رشد سالانه اقتصاد ملی ایران را متکی به رشد میزان بهره‌وری کلی در حوزه غیر‌نفت می‌داند. این نشان می‌دهد که IMF امیدوار است بنگاه‌های ایران افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری را تجربه کنند. در ادامه این نشست که گفت‌وگو درباره الحاق به WTO بود، برخی اعضای هیأت نمایندگان به چالش‌های این الحاق و اقدامات انجام شده در این خصوص پرداختند. اما در کنار این بحث علی محمد ابویی پیشنهاداتی نیز داشت.

او که معتقد بود مشکلات کشور تنها با برجام حل نمی‌شود و در داخل کشور باید به دنبال آن بود، از هیأت نمایندگان خواست تخلفات حوزه‌های مختلف کشور مانند حقوقی و قضایی و اجرایی در قالب توسط اتاق جمع‌آوری شود. او همچنین از هیات رئیسه اتاق‌خواست20 نماینده دولت در اتاق تنها به صنعت و جهاد کشاورزی محدود نشود و از نهادهای دیگر مانند قوه قضائیه نیز باشد.

اسفندیار امیدبخش، مدیرکل سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای اتاق ایران در خصوص ضرورت‌ها و چالش‌های الحاق به سازمان جهانی تجارت پس از رفع تحریم‌ها به تفصیل سخن گفت و محمد لاهوتی عضو کمیسیون توسعه صادرات و رئیس کنفدراسیون صادرات در اتاق ایران از چالش‌های صادرات در پساتحریم و پسا برجام حرف زد.

به گزارش «فرصت امروز» روز گذشته هشتمین نشست هیأت نمایندگان دوره هشتم اتاق ایران با حضور حداکثری اعضا و با حضور محمدرضا نعمت‌زاده برگزار شد. در این جلسه مجتبی بهاروند درباره حمل‌و‌نقل و تزانزیت، مسعود گلشیری در خصوص اجرای صحیح قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع در‌باره تجارت خارجی و صادق ضیایی بیگدلی قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران از مهم‌ترین مسئله‌های الحاق به سازمان جهانی تجارت صحبت کردند. در پایان از سامانه همراه اعضای اتاق رونمایی شد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/9ZaG6xPf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه