سرمایهگذاران ایتالیایی یا اروپایی فرآیند سختی را برای درک سرمایهگذاری در ایران در پیش دارند اما ایران برای جذب سرمایهگذاری نویدبخش است.
پائولو بورزاتا، مدیرگروه امبروزتی در کنفرانس خبری همایش ایران و ایتالیا در پاسخ به سوال «فرصتامروز» مبنی بر زمان لازم برای زمینهسازی جهت جذب سرمایه خارجی در ایران با بیان این دیدگاه گفت: باید به ما فرصت مشارکت داده شود تا عمیقا کشور را برای شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری درک کنیم و از طرفی دیگر شما باید برای جذب سرمایهگذاری آماده شوید.
بورزاتا با تاکید بر اینکه ایران برای جذب سرمایهگذار خارجی نیازمند افزایش توانایی در بخش رقابت است، گفـت: انجام این کار نیازمند تجدیدنظر در ساختارهایی نظیر آموزش، کارآفرینی، ارتباطات و اصلاح بوروکراسی است که نتیجه انجام این اصلاحات جذب سرمایهگذار خواهدبود.
بورزاتا از آمادگی ساچه در سال آینده میلادی برای پوشش سرمایهگذاری در حجم چندین میلیارد دلاری خبر داد و گفت: ما در حال ترغیب بانکهای ایتالیایی برای همکاری هرچه سریعتر با ایران هستیم.
والریو دمولی، مدیر امور بینالملل گروه امبروزتی دیگر شرکتکننده در این کنفرانس خبری با اشاره به اینکه برنامه صادرات را در چهار سال آینده در چشمانداز دارند، گفت: 400 هزار شرکت کوچک و متوسط در ایتالیا وجود دارند که بسیاری از آنها مایل به همکاری با ایران و انتقال تکنولوژی خودشان به کشور شما هستند.
او از شرکت 50 نفر از مدیران شرکتهای ایتالیایی در این اجلاس خبر داد و گفت: در یک سال گذشته زمینههای لازم برای برگزاری این اجلاس انجام شده و هدف اصلی آن ایجاد گفتمان بین رهبران و مدیران شرکتها است و امیدواریم که این اجلاس در سطح کارآفرینی برگزار شود.
فریال مستوفی، رئیس مرکز مشاوره سرمایهگذاری اتاق تهران، سخنران ایرانی این کنفرانس خبری نیز در معرفی گروه امبروزتی گفت: این گروه از مشاوران درجه یک بینالمللی و حقوقدانان بینالمللی استفاده میکند که کمک میکند استانداردهای بخش خصوصی در ایران بالاتر برود.
به گفته مستوفی، یک موافقتنامه با گروه امبروزتی در زمینه ارائه مشاوره، خدمات و آموزش امضا خواهد شد که در واقع زمینههای آماده شدن ایران را برای جذب سرمایهگذاری ایجاد خواهد کرد.
این اجلاس ساعتی پس از برگزاری کنفرانس خبری در هتل اسپیناس پالاس با سخنان مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران و والریو مولی، مدیر امور بینالملل شرکت امبروزتی افتتاح شد.
مولی در این افتتاحیه با اشاره به پتانسیلهای خوب ایران برای توسعه گفت: ایران میتواند رشد 7درصدی را در یک سال آینده تجربه کند و ما برآورد کردهایم که 2.5میلیارد دلار میتوانیم در بازار ایران در سال آینده سرمایهگذاری کنیم در حالی که ایران براساس برنامه ششم توسعه نیاز به جذب 50میلیارد دلار سرمایه دارد.
مولی گفت: ما امید داریم در زمینه بانکداری و بیمه ارتباطات خوبی برقرار کنیم. دو کشور در این زمینه مشکلی ندارند اما عملکرد آمریکا در این مورد مشکلساز شده است، ما باید تصمیم بگیریم و این مشکلات را حل کنیم.
مدیر امور بینالملل شرکت امبروزتی با اشاره به حجم مبادلات ایران و ایتالیا گفت: صادرات ایران به ایتالیا از فوریه تاکنون 10درصد افزایش داشته و مشاوران پیشبینی میکنند سرمایهگذاری ایتالیا در ایران در حوزه انرژیهای تجدیدناپذیر 10میلیارد دلار خواهد بود.
خوانساری رئیس اتاق تهران در این نشست با اشاره به روابط ایران و ایتالیا گفت: بهرغم اینکه ایتالیا در پایان سال 2010 به نخستین شریک ایران تبدیل شد اما مراودات دو کشور در دوران تحریم به یکپنجم کاهش یافت و در سالهای اخیر از 2میلیارد دلار فراتر نرفته است. او گفت: ایتالیا با جهان 870 میلیارد دلار مراودات دارد و سهم ایران در این میان یکدرصد است.
به گفته رئیس اتاق تهران، ایران بهعنوان واردکننده از ایتالیا در رتبه 52 و بهعنوان صادرکننده به ایتالیا دارای رتبه 68 است.
خوانساری گفت: تا زمانی که مراودات بانکی بین دو کشور برقرار نشود قراردادی منعقد نخواهد شد و این مشکلات هرچه سریعتر باید حل شود. وین چنزو، معاون وزیر امور خارجه ایتالیا در همکاریهای بینالمللی دیگر سخنران این نشست به فعالان اقتصادی دو کشور توصیه کرد برای انسجام در تجارت و سرمایهگذاری باید مرکزی تاسیس کنند تا بتوانند بدون محدودیتهای زمانی چالشهای میان دو کشور را حل کرده و مناسبات آنها ادامه پیدا کند.
او گفت: ما امکاناتی در وزارتخانههای مختلف ایجاد کردهایم تا بتوانیم در زمان مناسب چالشهایمان را حل کنیم.
شعار این اجلاس ایجاد گروهی پایدار از رهبران تاثیرگذار اقتصادی برای رشد و سرمایهگذاری در کشور است.
ماریو کانیساتوری، سفیر ایتالیا و مجید تختروانچی، معاون وزیر خارجه از دیگر سخنرانان افتتاحیه این نشست بودند.
به گزارش «فرصت امروز»، اتاق تهران بیش از 100 هیات را در ماههای اخیر پذیرش کرده که پنج شرکت از کشور ایتالیا بوده است. این اجلاس دو روزه متفاوت از همایشهای قبلی برگزار خواهد شد به این شکل که مذاکرات رودررو نخواهد داشت اما در قالب پنلهایی تخصصی از دو طرف با حضور مدیران و رؤسای شرکتها برگزار خواهد شد. این پنلها فرصت ایجاد میکند تا آنها را به بحث و مذاکره بگذارند.
در این همایش مقالاتی نیز ارائه خواهد شد که قرار است به شناسایی و درک هردو طرف بینجامد. این اجلاس قرار است به مدت پنج سال ادامه داشته است.