مدیریت زمان به شما اجازه می دهد تا کارایی خود را افزایش دهید و از میزان استرس خود در محیط کار بکاهید. لیست انجام کار ها، تقویم و اولویت بندی ابزار های شما در جهت سازماندهی بهتر زمان هستند.
کار های خود را اولویت بندی کنید. برای این کار لیست کار های خود را با کلمات فوری و غیر فوری علامت گذاری کنید. به کمک این راهکار ها می توانید زمان خود را بهتر مدیریت کنید.
1- روزانه برنامه ریزی کنید
یک برنامه ایده آل، روزانه است. کار هایی را که باید در طول روز انجام دهید اولویت بندی کنید. این یک قانون طلایی در مدیریت زمان است. سعی کنید هر روز دو یا سه کار بسیار مهمی را که حتماً باید انجام شوند، تعیین کرده و اولویت خود را روی انجام آنها بگذارید. هنگامی که این کارها را تمام کردید، روزتان به خوبی پیش خواهد رفت. می توانید به سراغ دیگر کارها بروید یا آنها را به فردا موکول کنید. به هر حال شما کارهای مهم خود را به پایان رسانده اید.
2- «نه» گفتن را تمرین کنید
پایبند بودن به زمان به شما کمک خواهد کرد بتوانید درک درستی از زمان در دسترس خود داشته باشید و این ویژگی ارزشمندی است که هر فرد می تواند با اندکی تلاش در خود ایجاد کند. شما می توانید متفاوت از سایرین باشید. باید یاد بگیرید که به بسیاری از فرصت ها «نه» بگویید. به یاد داشته باشید هرگاه زمان کافی برای انجام کاری داشتید، آن را قبول کنید چراکه درغیراین صورت ممکن است نتوانید آن کار را به موقع انجام دهید.
3- متمرکز کار کنید
هرچقدر تمرکز شما در انجام کار بیشتر باشد، سرعت شما بیشتر است و در نتیجه می توانید زمان بیشتری را ذخیره کنید. در یک جای آرام و خلوت و بدون توجه به گوشی موبایل خود کار را به اتمام برسانید و از مدت زمان اضافه آمده در انجام کار های مهم تر استفاده کنید.
4- عادت های بد را ترک کنید
یکی از بدترین عادت ها، هدر دادن زمان در کارهایی مانند تماشای تلویزیون، فیلم، بازی یا شبکه های اجتماعی نظیر توییتر و فیس بوک است که عامل بزرگی در کاهش بهره وری به حساب می آید. پیشنهاد می شود ابتدا زمانی را که صرف این قبیل فعالیت ها می کنید محاسبه کرده تا به سادگی ببینید که این کارها چقدر از وقت گرانبهای شما را می بلعند. سپس سعی کنید آن را کاهش دهید.
5- در زمان مشخصی کار کنید
فرض کنید کار یا پروژه ای به شما محول شده است. به جای آنکه با نگرانی بنشینید و در مورد آنها فکر کنید، این جملات را به خود بگویید: «من روی این پروژه کار می کنم تا انجام شود» و «من می خواهم سه ساعت روی این پروژه کار کنم.»
به خاطر داشته باشید که محدودیت زمانی سبب تمرکز بیشتر شما در انجام کارها خواهد شد و در نتیجه بهره وری تان نیز افزایش پیدا می کند. اگر نتوانستید در وقت مقرر کاری را انجام دهید، بازگردید و با دقت و تمرکز بیشتری سعی کنید آن را به پایان برسانید.