پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در انتظار ورود پول هوشمند

8 سال پیش ( 1394/6/21 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

ارزش پایین معاملات بورس اوراق بهادار در نخستین روز کاری هفته جدید را می‌توان به معنای تغییر استراتژی معامله‌گران دانست. در جلسه معاملاتی شنبه، شاخص کل با 14.79 واحد رشد به رقم 63482.5 واحد رسید. با آغاز معاملات در این جلسه معاملاتی، تقاضا و عرضه در برابر یکدیگر صف کشیده و در انتهای زمان معاملات این نبرد به نفع عرضه به پایان رسید. روند صعودی شاخص کل در یک ساعت بازار، 120 واحد به ارتفاع این شاخص افزود. تغییر جهت شاخص کل در ساعت 10 با سرعت زیادی اتفاق نیفتاد و در 150 دقیقه باقی مانده از بازار شاخص به رنگ قرمز درنیامد. ارزش معاملات بازار بورس در این جلسه به رقم 58.3 میلیارد تومان محدود شد و این ارزش طی 28134 معامله محقق شد. ارزش میانگین هر معامله در این جلسه حدود 2میلیون تومان برای هر معامله بود که در مقایسه با ارزش میانگین هر معامله در هفته گذشته (3.04 میلیون تومان) و هر معامله در ماه گذشته (3.93 میلیون تومان) کاهش چشمگیری داشت. فرابورس ایران در این جلسه با کاهش 3.9 واحدی شاخص کل خود به رقم 7.18.9 واحد رسید و ارزش معاملاتی حدود 158.7 میلیارد تومان را به ثبت رسانید.

425235636474574563536747

کاهش نسبی ارزش میانگین هر معامله در جلسه معاملاتی گذشته را می‌توان به معنای تغییر استراتژی معامله‌گران پنداشت. در جلسه معاملاتی پایانی هفته گذشته، برخلاف بازگشایی‌های سختگیرانه چند نماد، معاملات، پویایی خود را حفظ کردند؛ اما در این جلسه با توجه به گشایش مطلوب معاملات، معامله‌گران حقیقی ارزش کل خریدهای‌شان را به 15درصد از کل خریدها و ارزش فروش‌شان را به 20درصد از کل فروش‌ها محدود کردند. این موضوع دو پیامد منفی برای بازار دارد: در مرحله نخست این انفعال به‌صورت عمومی بازار را تهدید کرده و پتانسیل بازگشت بازار به عصر ناامیدی را افزایش می‌دهد. در وهله دوم، ادامه‌دار شدن ضعف خرید حقیقی‌ها نسبت به فروش‌شان می‌تواند توان رشد بازار را به‌صورت کلی از بین ببرد.

اما شکل‌گیری این پدیده می‌تواند از دو محل کاملاً متفاوت باشد: در سناریوی نخست پول هوشمند با یک عقب نشینی‌ مبتکرانه به خود فرصت خریدی کامل‌تر و ارزان‌تر داده است و در سناریوی دوم عدم رشد بازار، سردی را به آن بازگردانده است. با توجه به برهه زمانی حاضر سناریوی دوم محتمل‌تر به نظر می‌رسد؛ با این حال حقیقت بازار به‌زودی پدیدار خواهد شد.

با توجه به آنچه در بالا گفته شد، محتمل‌ترین سناریو برای جلسه معاملاتی پیش‌رو گشایش بازار با رنگ قرمز است. با آغاز معاملات امروز انتظار می‌رود عرضه در بازار قوی‌تر ظاهر شده و رنگ قرمز برتری خود در بازار را به نمایش بگذارد. با عبور از نیمه زمان معاملات و فروکش کردن تب عرضه می‌توان انتظار داشت تقاضا پا به عرصه گذاشته و روند معاملات را به کلی تغییر دهد. در صورت ورود پول هوشمند در نیمه دوم بازار، شاخص کل در این نیمه صعودی شده و این روند را تا انتهای زمان معاملات حفظ خواهد کرد.

* کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/TnG5DxgS
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه