پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در انتظار هفته‌ای صعودی برای بورس

8 سال پیش ( 1394/12/1 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

بر خلاف نزول عمیق جلسه ابتدایی هفته گذشته، سایر روزهای کاری این هفته نه تنها بحرانی چندان را برای بازار به همراه نداشت، بلکه مسیر رشد را برای هفته پیش رو هموار کرد. با آغاز معاملات در این هفته، شاخص کل در مسیر نزولی قرار گرفت و در آن جلسه معاملاتی، نزولی بیش از 850 واحد را به ثبت رسانید.دومین جلسه معاملاتی این هفته به سرخی روز پیشین خود نبود. بسیاری از نمادها در این روز با تعادل بیشتری معامله شدند و حتی شاخص کل با رنگ سبز به کار خود پایان داد. تنها نکته منفی در مورد معاملات این جلسه کمتر از یک بودن نرخ خرید به فروش حقیقی‌ها بود که این ایراد در جلسه معاملاتی میانی هفته از بین رفت.

با رسیدن نرخ خرید به فروش حقیقی‌ها به 1.25 در جلسه معاملاتی دوشنبه، شاخص کل رشدی منطقی را ثبت کرد و تقریبا به رقم گشایش ابتدای هفته خود رسید. شاخص کل جذابیت چندانی در جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه نداشت، اما بر خلاف آن بازار در مسیر رو به بالای خود باقی ماند. همه چیز در این هفته به روز پایانی کشیده شد و شاخص کل، عمومیت بازار، اکثریت اندیکاتورها، نرخ دخالت حقیقی‌ها در بازار و نرخ خرید به فروش از صعود بازار حکایت دارند.

در این جلسه شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران از میزان گشایش خود فراتر رفته و به رقم 77888 واحد رسید. بدین ترتیب، شاخص کل در فاصله تقریبا 500 واحد سقف هفته پیشین خود رسید تا در هفته جاری برای شکستن این مقاومت یا شکست خوردن از آن تصمیم بگیرد. ارزش کل معاملات بازار در روزهای هفته گذشته با روندی نامنظم تغییر کرد.

با گشایش بازار در روز ابتدایی از ارزش معاملات کاسته شد و این رویه تا پایان جلسه معاملاتی یکشنبه ادامه داشت و پس از آن ارزش کل معاملات در مسیری صعودی قرار گرفت و این روند تا سه شنبه ادامه داشت و تنها چهارشنبه بود که ارزش معاملاتی کمتر از روز گذشته خود به ثبت می‌رسانید. ارزش میانگین معاملات نیز در این هفته تغییرات زیادی را متحمل شد. به‌صورت کلی ارزش میانگین هر معامله نیمه نخست هفته گذشته کمتر از نیمه دوم بود.

با این حال این نرخ در روز پایانی هفته گذشته کاهشی محسوس نسبت به روز پیشین خود داشت تا مفروض بداریم صف خرید شدن بسیاری از نمادهای مهم به ورود پول به سایر نمادها کمک کرده است. با در نظر داشتن رفتار بازار در هفته گذشته انتظار می‌رود گشایش بازار در هفته معاملاتی جاری حماسی باشد.

منطقی‌ترین و محتمل‌ترین سناریو برای گشایش بازار در این هفته، صعودی شدن شاخص کل و عمومیت بازار است و رخدادی غیر‌از این می‌تواند به معنای ادامه استراحت بازار باشد. باید در نظر داشته باشیم در پایان این هفته معاملاتی، صندوق‌های رأی بر پا خواهند شد.بنابراین با توجه به این مهم به نظر می‌رسد عرضه و تقاضا در هفته معاملاتی پیش رو بیشتر از محل سیاست باشد تا از محل اقتصاد.

با توجه به این مهم و از آنجا که پول هنوز به بازار سرمایه سرازیر است، انتظار می‌رود این هفته به‌صورت کلی به سود صعود باشد. در جلسه معاملاتی روز جاری می‌توان انتظار داشت مقاومت اخیر شاخص کل از بین برود و کلیت روند صعودی شاخص کل و بازار تا پایان هفته باقی بماند.

با این حال، نشانه‌هایی از قبیل کاهش نرخ دخالت حقیقی‌ها در بازار، کاهش نرخ خرید به فروش حقیقی‌ها و افزایش چشمگیر ارزش میانگین هر معامله در روند صعودی این هفته می‌توانند قرائنی برای خطرناک شدن اوضاع بازار به شمار آیند. در این هفته توصیه می‌شود برای خرید بیشترین دقت به عمل آمده و معامله‌گران مسئله شناسایی سود را در نظر داشته باشند.

ارتباط با نویسنده: farshid.shoja@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/a28otWTg
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه