براساس آژانس آمریکایی ایمنی راهها (NHTSA) سیستمهای رایانهای مبتنی بر هوش مصنوعی خودروهای خودران میتوانند بهعنوان راننده آنها در نظر گرفته شوند؛ قدمی رو به جلو که به هر حال تمامی موانع رسیدن این خودروها به جادهها را رفع نمیکند. NHTSA این تصمیم را در نامهای که این هفته به اطلاع عموم رسید، اتخاذ کرد و در آن به درخواستهای روشن گوگل (گروه آلفابت) درباره شیوهای که باید قوانین موجود تفسیر شود پاسخ داد، بهخصوص اینکه اصطلاح راننده به چه کسی یا چه چیزی ارجاع داده میشود.
گوگل یکی از پیشگامان خودروهای خودران است و نمونههای موفقی تولید کرده. در زمینه همه قوانین ایمنیای که خودروها برای داشتن مجوز حرکت در جادههای ایالات متحده باید رعایت کنند، NHTSA تأیید میکند که سیستم هوش مصنوعیای که خودروی SDS را بهطور اتوماتیک کنترل میکند، یک راننده است.
این تفسیر نسبتا مثبتی برای یک خودروی خودران است، تا آنجا که نشان میدهد الزاما همیشه حضور یک راننده انسانی مانند آنچه اکنون وجود دارد، ضروری نیست. به هر حال، این تفسیر همه شک و تردیدها را درباره موضوع مورد بحثش برطرف نمیکند. بنابراین نامه NHTSA تأکید میکند: «در بسیاری از موارد، اصطلاح «راننده» به شیوهای که گوگل آن را مراد میکند، نه بهطور ضروری الزامات قانونی را تغییر میدهد و نه بهطور کامل مشکلی را که گوگل با آن مواجه است، حل میکند.»
همچنین این نامه اشاره میکند که بهطور خاص، این تفسیر از راننده به پرسشی که گوگل چطور و چگونه میتواند تضمین کند که SDSاش استانداردهای ایمنی را رعایت میکند، پاسخی درخور نمیدهد. همچنین آنتونی فاکس، دبیر حملونقل فدرال اظهار کرد: «تفسیر ما از اینکه سیستمهای رایانهای هدایتکننده خودروهای بدون سرنشین در واقع میتوانند یک راننده باشند، بسیار مهم است. اما فقط سازندگان خودروهای بدون سرنشین باقی میمانند تا ثابت کنند که خودروهایشان واجد استانداردهای ایمنی سختگیرانه فدرال هستند.»
NFTSA آژانسی است که وابسته به دپارتمان حملونقل است.(DoT) سخنگوی گوگل به نوبه خودش اشاره کرده که بدون اظهار نظر بیشتر، این گروه نامه NFTSA را بررسی کرده است. خودروهای بدون راننده اکنون علاقه بسیاری از سازندگان اتومبیل و بازیگران بخش فناوری را جلب کرده است. اما فراتر از جنبههای صرفا فنی، عمومیت بخشیدن احتمالی به آنها نیازمند انطباق قوانین موجود و بررسی پرسش از مسئولیت این خودروها در زمان تصادفات است.
ماه گذشته DoT اعلام کرد، یک طرح سرمایهگذاری 4میلیارد دلاری 10 ساله برای سرعت بخشیدن به معرفی خودروهای بدون راننده در جادههای آمریکا دارد و نیز وعده راهنماییهایی در ماههای آینده را برای کمک به هماهنگ ساختن قوانین کاربردی ملی برای این خودروها داد.
* منبع: auto.lapresse.ca