بخش دیتا در پایان سال ۹۹ حدود ۲۷درصد از درآمد حوزه ارتباطات را به خود اختصاص خواهد داد. این رقم تا پایان سال ۹۴ حدود ۵درصد بوده است.
صادق عباسی شاهکوه، معاون بررسی های فنی و صدور پروانه رگولاتوری، با اشاره به این مطلب گفت: بررسی وضعیت بازار نشان می دهد درآمد حاصل از ارتباطات کشور از ۲۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۴ به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۹ می رسد که بخش اعظم این درآمد، به دیتا اختصاص دارد.
وی در دومین همایش اپراتورهای مجازی تلفن همراه با تاکید بر این نکته که با توجه به استقبال مشترکان از دیتای موبایل، حوزه ارتباطات زودتر از سال ۹۹ به این نقطه درآمدی می رسد، افزود: بر همین اساس شرایط موجود نه تنها می تواند برای سه اپراتور تلفن همراه درآمدزا باشد، بلکه فضای خوبی را نیز برای فعالیت اپراتورهای MVNO فراهم می کند.
معاون بررسی های فنی و صدور پروانه رگولاتوری اظهار کرد: مقایسه تناسب تغییرات حوزه ارتباطات در کشورهای اروپایی نیز نشان می دهد رشد درآمد دیتا بر درآمد حاصل از صوت و پیامک پیشی گرفته است و بازار صوت و پیامک از نظر عددی رشد ثابتی داشته و از حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۴ به ۲۴ هزار میلیارد تومان در پنج سال آینده خواهد رسید.
عباسی شاهکوه تصریح کرد: با این حال درآمد حاصل از حوزه دیتای موبایل با رشد ۱۸ برابری از حدود هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۴ به حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۹ می رسد.
وی با اشاره به اینکه بخش دیتا پتانسیل بالایی برای گسترش دارد، گفت: اپراتورهای MVNO باید به سمت فعالیت در حوزه دیتا بروند، چرا که حوزه صوت و پیامک تقریبا اشباع شده و جایی برای فعالیت ندارد.
معاون بررسی های فنی و صدور پروانه رگولاتوری در تشریح وضعیت بازار تلفن همراه کشور گفت: تعداد کل مشترکین تلفن همراه در حال حاضر ۷۶میلیون نفر و ضریب نفوذ آن در کشور ۹۵ درصد است، در حالی که تعداد مشترکان 3G و 4G، حدود ۱۹ میلیون نفر و ضریب نفوذ آن ۲۳ درصد است و این شکاف بزرگ در این حوزه، هم از نظر تعداد مشترکین و هم درآمد سرویس های مبتنی بر دیتا فرصت مناسب و پتانسیل خوبی برای فعالیت اپراتورهای MVNO است.
عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه پس از اعطای مجوز ارتقای شبکه اپراتورها به نسل سه و بالاتر، حدود ۱۵ هزار سایت 3G و ۴ هزار سایت 4G در کشور نصب شده است، اظهار کرد: پوشش اپراتورها در زمینه نسل سه و چهار به سرعت در حال گسترش است و این حوزه مانند معدنی است که اپراتورهای MVNO می توانند با ارائه سرویس های جدید بر بستر آن درآمد خوبی استخراج کنند.
وی سرویس video را یکی از سرویس ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سهم ویدئو از دیتای بازار در دنیا حدود ۸۰ درصد است، در حالی که در کشور ما این سهم صفر بوده و آینده روشنی را در بخش دیتا به ویژه دیتای موبایل نوید می دهد.