والاستریت ژورنال در گزارشی به موضوع انتشار آنلاین در چین و بررسی محاسن و معایب آن پرداخته و در مورد «وانگ ژی» نویسنده 23ساله که از طریق انتشار آنلاین درآمد خوبی کسب کرده صحبت میکند. همانطور که وی اشاره میکند نویسندگانی که منحصرا بهصورت آنلاین کار میکنند، بالاترین میزان درآمد را در میان نویسندگان چینی کسب میکنند. آنها دهها میلیون طرفدار دارند که معمولا از میان جوانان ساکن شهرهای کوچک هستند و هرکدام مبلغ کمی را برای خواندن رمانها از طریق گوشیهای هوشمند خود میپردازند. اینگونه داستانهای ابرقهرمانی و علمی- تخیلی میتوانند برای مردان جوانی که به دلیل عدم توانایی در انتخاب همسر یا خرید خانه دچار ناامیدی و یأس شدهاند، امیدبخش و دلگرمکننده باشند.
وانگ ژی بنیانگذار و مدیر اجرایی Easou.com (یک موتور جستوجو برای چینیها) در این خصوص میگوید: چین وارد دنیای اینترنت گوشیهای همراه شده که نیازهای سرگرمی کاربران را تامین میکند. بیشترین پتانسیل رشد استفاده از این فناوری متعلق به مردم شهرهای کوچک است که رایانههای شخصی ندارند ولی میتوانند با گوشیهای هوشمند خود فیلم ببینند یا کتاب بخوانند. این به معنی راهی برای کسب درآمد است. بهعنوان مثال آقای ژانگ 23 ساله توانست در سال 2012 فقط از طریق حق تالیف آنلاین خود، حدود 26 و نیم میلیون یوآن (معادل 4.3 میلیون دلار) به دست آورد. در چین نیز مانند دیگر نقاط جهان، اینترنت دنیای جدیدی از امکانات را به روی نویسندگان جوان مشتاق گشوده است. «دیوید لی» یک تولیدکننده هالیوود که امیدوار است بتواند در چین فیلم بسازد، میگوید: برای فیلمنامهنویسان جوان در چین بسیار کم پیش میآید که بتوانند برای یک فیلم سناریو بنویسند اما اکنون وضعیت فرق کرده و کارگردانان با جستوجو در اینترنت میتوانند برای فیلمسازی داستان پیدا کنند. اکنون فیلمهای بسیاری وجود دارند که براساس رمانهای آنلاین ساخته میشوند.