دوشنبه, ۱۵ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 5 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز
رییس‌جمهور روحانی:

دانشگاه فضای آزاد می‌خواهد

9 سال پیش ( 1393/11/12 )
 

رییس‌جمهور گفت: در مذاکرات می‌بینیم که آن‌طرفی‌ها برای جمع خودشان کف می‌زنند ولی معلوم نیست این‌طرفی‌ها چه می‌کنند. حتی گاهی این‌طرفی‌ها برای آن طرفی‌ها کف می‌زنند. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی در راستای مورد توجه قرار دادن سیاست و اهمیت علوم انسانی، گفت: ما در امر سیاست دیپلمات‌های بسیار مجربی را امروز در اختیار داریم و شما می‌بینید که تیم مذاکره‌کننده ما در برابر گروه 1+5 که شش کشور قدرتمند هستند می‌ایستد و حرف سیاسی، حقوقی و فنی می‌زند که این برای کشور ما افتخاری قلمداد می‌شود. حالا ممکن است ایراد بگیرند و بگویند تند و کند راه رفته، کت‌اش کج بوده یا عینکش طوری بوده است، اینها حرف نشد. ما به دیپلمات‌های شجاع‌مان اعتماد می‌کنیم. چندی پیش که تیم مذاکره‌کننده‌مان آمده بودند دیدم که چند شب نخوابیدند. در واقع آنها شب و روز ندارند و تلاش می‌کنند شجاعانه حرف بزنند و در این راستا تشویق ملی بسیار موثر است.

روحانی با بیان اینکه معنی انتقاد هو کردن، تهمت و تخریب نیست، افزود: انتقاد یعنی راه را بهتر نشان دادن و تخریب کردن به نام انتقاد و حزب و جناح ضربه زدن به منافع ملی است. در حالی که جناح ذیل منافع ملی و مصلحت ملی تعریف می‌شود.
به گزارش ایسنا، همچنین روحانی در این مراسم با مورد توجه قرار دادن ایام دهه فجر، گفت: این ایام، ایام بسیار فرخنده و مبارکی برای ملت بزرگ ایران و همه آزادی‌خواهان جهان است و ملت بزرگ ایران بعد از تحمل سالیان دراز و شاید قرن‌ها تحقیر و استبداد در جامعه، سلطه استعمار بر کشور، فساد نهادینه شده و عدم حضور و مشارکت مردم در اداره کشور توانستند با یک نهضت و انقلاب عظیم مردمی به رهبری یکی از رهبران بزرگ و استثنایی تاریخی این نهضت را به‌رغم مخالفت همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها به پیروزی برسانند.

روحانی در ادامه با بیان اینکه علوم انسانی و اسلامی در کنار هم متکفل شناخت بهتر انسان و رسالت انسان و دریافت و فهم سنت‌های الهی است، اظهار کرد: هیچ چیز با شعار درست نمی‌شود. البته شعار گاهی برای تذکر و گم نشدن راه لازم است. اما در کنار شعار باید راه را پیدا کنیم. باید بدانیم هدایت الهی یعنی راه و صراط را نشان دادن و در همین راستا باید پرسید چطور باید جامعه را هدایت کرد و مسیر درست را به مردم نشان داد.

وی با تاکید بر اینکه مداخله در علم از سوی سیاست نه به نفع علم و نه به نفع سیاست می‌شود و هم حکومت و هم دانشگاه در این راستا ضرر می‌کنند، با مورد توجه قرار دادن موضوع اسلامی کردن و بومی کردن علوم انسانی، اظهار کرد: اگر مقصود از اسلامی کردن علوم انسانی و اجتماعی این باشد که دولت می‌خواهد در علم مداخله کند ما ضرر خواهیم کرد. اگر مقصود این است که دانشگاه‌ها استقلال علمی نداشته باشند یعنی در دانشگاه امر و نهی باشد ضرر کرده‌ایم. ما در علم کور باش و دور باش نداریم. علم و دانش محیط آزاد می‌خواهد و محیط آزاد یعنی اینکه اگر استاد، دانشجو و عالم و پژوهشگری در راه سخنی بگوید و اعلام نظری کند و ما صدایش کنیم و به او بگوییم چرا این حرف را زدی، بدانیم که راهمان غلط است و به جایی نمی‌رسیم و نمی‌شود دنیای علم را با سوءظن نگاه کرد و باید با حسن ظن نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه ممکن است هر کسی در زندگی تخلفی کند و البته با متخلف طبق قانون برخورد می‌شود، تاکید کرد: سوءظن غیر‌از جرم است، ولی ما به همه سوءظن داریم. چقدر بد است که می‌نویسند این آقا هم نماز می‌خواند. واقعا در کشور اسلامی چنین چیزی شرم‌آور است، در کشوری که به خاندان رسالت عشق می‌ورزند. مثل اینکه همه بی‌نماز‌ند و ما باید ثابت کنیم که یکی نماز می‌خواند.

رییس‌جمهور نیاز به گفت‌وگو و با هم حرف زدن را یک ضرورت خواند و با مورد توجه قرار دادن نقش شهیدان مطهری و بهشتی در تدوین درست علوم انسانی و علوم اسلامی‌، اظهار کرد: باب حوزه و شناخت حوزه و باب تحقیق و آزادمنشی این‌گونه شخصیت‌ها بودند. حال نکند یک وقت برعکس شود و یک باب عوضی از در حلبی مدنظر قرار بگیرد و جای یک در واقعی را بگیرد. ان‌شاءالله که نمی‌شود.

روحانی در ادامه گفت: این چه دانشگاهی است که در کرسی جرم‌شناسی و کیفرشناسی‌اش از اساتید بزرگ دنیا استفاده نشود. معنای این موضوع این نیست که همه نظرات آنها درست است. نظریات در دنیا قابل نقد و ابطال است. امروز که در جامعه مشکلاتی مثل طلاق و اعتیاد داریم چه کسانی باید به کمک ما بیایند. مگر اینها برای علوم انسانی نیست؟ چه کسی باید سبک زندگی که مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید می‌کنند را تدوین کند؟ مگر الان بخشی از مشکل ما و مشکل جامعه ما اقتصادی نیست؟ و مگر اقتصاد جزو علوم انسانی محسوب نمی‌شود؟

رییس‌جمهور بر ضرورت استقلال و ضرورت وجود استقلال و آزادی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: مسیر گفت و شنود باید باز شود و لازم است تا با هم حرف بزنیم و با دلسوزی و برای اهداف بلندمدت بحث کنیم و بدانیم علوم انسانی برای ادامه راه انقلاب و توسعه انقلاب بیشتر باید کمک کنند. ما به توسعه علم با کمک دولت و نه با مداخله دولت نیازمندیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/thlFEZ87
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه