گرمای تابستان شاید برای خیلی از مردم دنیا آزاردهنده باشد، اما برای کارآفرینان فرصتی است تا سر و سامانی به کسب و کارشان بدهند. معمولا در فصل تابستان انگیزه مشتریان برای خرید بیشتر شده گاها دست و دلبازتر نیز می شوند. این مسئله ای است که پیوند نزدیکی با تعطیلات تابستانی و سفرهای دور و دراز دارد. البته در این میان تمام برندها نمی توانند به یک اندازه از علاقه مشتریان برای خرید بیشتر بهره مند شوند. در عوض این برخی از برندها هستند که نان شان در روغن خواهد بود.
شاید فکر کنید موفقیت در زمینه فروش امری کاملا تصادفی است. خب در این صورت احتمالا تازه به جمع مخاطب های ما در روزنامه فرصت امروز اضافه شده اید؛ چراکه ما در اینجا هیچ اتفاقی در دنیای کسب و کار را شانسی نمی دانیم. در عوض برندهایی که کمپین های بازاریابی و ایده های دقیق داشته باشند، شانس بسیار بیشتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهند داشت. این مسئله ای است که می تواند الهام بخش شما و دیگر کارآفرینان برای بهبود وضعیت باشد.
سوالی که در این میان به ذهن می رسد، چگونگی تغییر شرایط و استفاده از فرصت تابستان است. خب همین حالا هم تقریبا نیمی از تابستان را از دست داده ایم و کار برای تعلل بیشتر نیست. جواب ما در یک کلمه خلاصه می شود: ترفندهای بازاریابی.
احتمالا شما هم عبارت ترند بارها و بارها به گوش تان خورده است. خب وقتی از این مفهوم حرف می زنیم، در واقع فرآیند استفاده از شیوه های تولید محتوا یا بازاریابی که بیشتر مورد پسند مخاطب است، مد نظر داریم. نکته ای که در این میان باید مدنظر داشت، ماهیت زودگذر ترندهاست. شاید در این میان برخی از ترفندها عمر طولانی تری داشته باشند، اما در نهایت گزینه های تازه جایگزین آنها می شود. به همین خاطر نباید فکر کنید یک ترند تا ابد دوام خواهد آورد.
شما در این مقاله با برخی از مهمترین ترندهای بازاریابی در فصل تابستان آشنا خواهید شد. هدف از بررسی این ترندها کمک به شما در مسیر افزایش فروش است. خب یک برند بدون فروش در بازار هیچ شانسی برای رقابت با کسب و کارهای دیگر نخواهد داشت. پس با ما همراه باشید تا حس و حال تازه ای به روند بازاریابی تان بدهیم.
در حالی که فصلی مثل گرمای تابستان باید برای اغلب مردم دنیا دلهره آور یا حتی سخت باشد، تقریبا همه این فصل را دوست دارند. کسانی که دانش آموز یا دانشجو هستند، از این فرصت برای رهایی از شر کلاس ها استفاده می کنند. کسانی هم که وارد بازار کسب و کار شده اند، از انواع فرصت های مسافرت گردشگری سود می برند. با این حساب تقریبا همه تابستان و شرایطش را، حتی با گرمای وحشتناک هوا، دوست دارند.
مطلب مرتبط: بازاریابی در پایان فصل تابستان
نکته کلیدی در این میان برای بازاریاب ها استفاده از ترندهای مناسب به منظور تقویت فروش شان در چنین موقعیتی است. وگرنه تابستان با دیگر فصل ها برای این برندها فرقی نخواهد داشت.
خب مهمترین نکته ای که درباره ترندها باید به یاد داشت، ارتباط آنها با سلیقه کاربران است. به طوری که شما نمی توانید بدون در نظر گرفتن اولویت ها و سلیقه مخاطب تان اقدام به انتخاب یا طراحی ترند کنید . ماجرا کمی سخت شد، نه؟
اجازه دهید بدون مقدمه چینی های طولانی، یک راست برویم سراغ اصل ماجرا. این شما و این هم برندهای داغ بازاریابی در فصل تابستان!
اولین و شاید ساده ترین ترندی که دم دست شما قرار دارد، استفاده از گزینه شخصی سازی است. خب بسیاری از مشتریان در موقعیت های مختلف به دنبال محصولات متفاوت هستند. حالا اگر شما یک محصول را با ظاهر و توضیحاتی یکسان در همه زمان ها روانه بازار کنید، نباید انتظار استقبال گسترده از سوی مخاطب را داشته باشید.
اجازه دهید از یک مثال ساده درباره شخصی سازی صحبت کنیم. برندهای تولید کننده پوشاک در سراسر دنیا وقتی فصل تابستان از راه می رسد، تولید انواع تیشرت را تقویت می کنند. به علاوه عبارت هایی مثل «تابستان داغ» یا «هیجان تابستانه» روی تیشرت ها نقش می بندد. همه اینها به خوبی نشان دهنده اهمیت شخصی سازی است. خب اگر خبری از این تکنیک های کوچک برای جلب نظر مخاطب نبود، تغییری هم در میزان فروش برندها حاصل نمی شد.
شما در هر کسب و کاری که هستید، می توانید از گزینه های مختلف برای تعامل با مخاطب تان استفاده کنید. این امری است که تا مدت زیادی بستگی به خلاقیت تان به عنوان بازاریاب و صدالبته شناخت تان به مخاطب برمی گردد.
یادتان باشد، شما نمی توانید هر سال از یک ترند تکراری استفاده کنید؛ چراکه اینطوری خیلی زود بدل به یک برند کلیشه ای شده و توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب را از دست خواهید داد. در عوض باید کمی تفاوت را چاشنی کارتان کنید .
این روزها مشتریان از برندهایی که دست به نوآوری های هرچند کوچک می زنند، حسابی استقبال می کنند. درست به همین خاطر شما باید همیشه شخصی سازی را در دستور کار قرار دهید.
مثلا اگر در زمینه تولید انواع شوینده فعالیت دارید، می توانید کمی بسته بندی محصولات تان برای تابستان را تغییر دهید. این امر از نظر بصری برای مخاطب تازگی بسیار زیادی خواهد داشت.
در میان گزینه های مختلف برای شخصی سازی می توانید هدیه های کاربردی نیز به مشتریان بدهید. مثلا قمقمه های آب در فصل تابستان چیزهای پرطرفدار هستند. به همین خاطر شما باید حواس تان را جمع کنید تا به خوبی از این گزینه سود ببرید. کافی است قمقمه هایی با تم تابستانی برای مخاطب تان طراحی کرده و در نهایت اسم برندتان را نیز روی آنها حک کنید. این امر برای تعامل سازنده میان شما و مشتریان کافی خواهد بود.
کمپین تابستانی در شبکه های اجتماعی
تعاملات میان مردم در شبکه های اجتماعی حتی بیشتر از فضای واقعی است. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای بهبود وضعیت تان در تعامل با مخاطب هدف چاره ای به غیر از حضور در این فضا ندارید. البته قرار نیست صرفا نظاره گری منفعل باشید. در عوض باید دست به کار شده و کمپین هایی برای تعامل بهتر با مخاطب تان طراحی کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد در بازار حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشید.
کمپین های بازاریابی شما در فصل تابستان باید ویژگی و موقعیت منحصر به فردی داشته باشد. مثلا به جای اینکه به طور سنتی خودتان را درگیر تولید محتوا به طور کلیشه ای کنید، بد نیست شور و هیجان تابستانی را بازنمایی کنید.
مطلب مرتبط: ترندهای بازاریابی و فروش
یکی از تکنیک های جذاب در این میان تلاش برای استفاده بیشتر از رنگ های گرم است. این نکته ای است که می تواند توانایی شما برای تعامل بهتر با مخاطب را افزایش داده و نشان دهد تا چه حد کارتان را خوب انجام داده اید.
رنگ های گرم پیوند نزدیکی با شور و هیجان تابستانی دارد. به همین خاطر لازم است حواس تان را جمع کنید تا خیلی راحت فرصت تعامل بهتر با مخاطب را داشته باشید. به علاوه، شما می توانید در کمپین های برندتان انواع تفریحات تابستانه را نیز نشان دهید. این مسئله ای است که هویت کسب و کارتان را به طور جذاب تری نشان خواهد داد. خب مگر یک بازاریاب به غیر از جذاب تر نشان دادن برندش، دیگر به چه چیزی برای موفقیت نیاز دارد؟
طراحی و اجرای کمپین در شبکه های اجتماعی هماهنگی زیادی با ماهیت ترند دارد؛ چراکه در قالب ترند شما فرصت بسیار خوبی برای تعامل با مخاطب هدف دارید و ماهیت این مفهوم نیز کوتاه مدت است. خب از آنجایی که کمپین های بازاریابی هم معمولا بعد از چند هفته تاریخ مصرف شان تمام می شود، دست شما برای مانور بر روی نکات مخصوص به تابستان بازتر خواهد بود.
فراموش نکنید، استفاده از بازخوردهای دریافتی از سوی مخاطب گام مهمی برای موفقیت در دنیای کسب و کار و بازاریابی است. پس باید این نکته را به طور مداوم مد نظر قرار دهید. این مسئله ای است که به شما نشان خواهد داد تا چه میزان شانس تعامل بادوام با مخاطب تان را خواهید داشت.
تخفیف های تابستانه
مشتریان در هر حالتی خرید همراه با تخفیف را دوست دارند. این مسئله ای است که می تواند جذابیت زیادی برای شما داشته و حتی فرصتی طلایی برای فروش بیشتر باشد.
مهمترین نکته درباره کمپین های تخفیفی اطلاع رسانی دقیق به مخاطب است. به طوری که مخاطب از قبل نسبت به زمان و نحوه برگزاری کمپین اطلاعات کامل داشته باشد. متاسفانه برخی از کارآفرینان خیال می کنند مشتریان تخفیف را بو می کشند. این در حالی است که بدون اطلاع رسانی درست و حسابی هیچ فرصتی برای تعامل بهینه با مخاطب تان نخواهید داشت. این امر در بلندمدت می تواند تجربه تان از تعامل آب مخاطب را حسابی به چالش بکشد.
نکته دیگری که در این میان باید بدان توجه کنید، میزان تخفیف است. خب شما نباید طوری عمل کنید که مشتریان دائما منتظر تخفیف برای خرید از شما باشند. در عوض ارائه تخفیف بر روی برخی از محصولات برای ترغیب مخاطب به خرید بیشتر ایده جذاب تری خواهد بود.
فراموش نکنید، تعیین شرایطی برای بهره مندی از تخفیف ها همیشه می تواند به شما کمک کند . پس به جای اینکه خیلی خودتان را درگیر فرآیند ارائه تخفیف های کلان کنید، می توانید امر را بدل به نوعی مسابقه جذاب نمایید. اینطوری انگیزه مخاطب برای تعامل با برندتان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.
مردم در سراسر دنیا از مسابقات جذاب استقبال می کنند. بنابراین شما باید کمی از هنرتان برای طراحی مسابقات را در اینجا نشان دهید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا فرآیند بی نهایت ساده و جذاب تری برای تعامل با مخاطب هدف داشته باشید. یادتان نرود، در دنیای امروز بسیاری از مشتریان فقط به خاطر اینکه تعامل با یک برند سرگرم کننده است، اقدام به خرید از آن می کنند. به همین خاطر شما باید سعی کنید به طور مداوم جذابیت فرآیند تعامل با برندتان را افزایش دهید. این امر در فصل تابستان اهمیت بسیار بیشتری دارد؛ چراکه به شما این فرصت طلایی را خواهد داد تا تعاملات بسیار بهتر و پردامنه تری با مخاطب تان داشته باشید. یادتان نرود، در دنیای امروز بسیاری از برندها برای تعامل با مخاطب به دنبال بهانه هستند. پس شما باید این بهانه را به طور ویژه ای در فصل تابستان در اختیار مخاطب قرار دهید.
مطلب مرتبط: راهنمای اجرای بازاریابی مناسبتی
ایمیل مارکتینگ با المان های تابستانه
ایمیل مارکتینگ از آن دست استراتژی هایی است که تحت هر شرایطی کاربرد و جذابیت خاص خودش را دارد. بسیاری از برندها برای اینکه سطح تعامل شان با مخاطب را در حالت مطلوبی نگه دارند، سراغ این استراتژی می روند. با این حال در یک چشم انداز کلی شما می توانید به طور مداوم از ایمیل مارکتینگ سود ببرید؛ چراکه این استراتژی به شما کمک خواهد کرد تا بازگشت سرمایه مطمئنی را تجربه کنید.
نکته کلیدی در این میان تلاش برای دمیدن روح تابستانه در کمپین ایمیل مارکتینگ تان است. مثلا می توانید از المان هایی که نشان دهنده تابستان هستند، سود ببرید. گزینه هایی مثل منظره ساحل یا کوله پشتی سفر به خوبی این حس و حال را زنده خواهد کرد.
شاید مهمترین نکته درباره ایمیل مارکتینگ به شیوه تابستانه درباره آژانس های مسافرتی به چشم بخورد. خب این آژانس ها به طور طبیعی در فصل تابستان باید اوج کارشان را تجربه کنند. به همین خاطر ضروری است از ایده های دست اول برای توسعه کسب و کار به خوبی سود ببرند. این مسئله در نمایش انواع المان یا حتی تصاویر مربوط به سفر خودش را نشان خواهد داد. به طوری که شما با مشاهده کمپین های چنین آژانس هایی انگیزه تان برای سفر دوچندان خواهد شد.
بد نیست گاهی اوقات ایمیل های تان را قبل از اینکه برای مخاطب ارسال کنید، در اختیار تعدادی از همکاران قرار دهید. خب آنها توانایی شناسایی نقاط ضعف و قوت کمپین ها به طور دقیق را دارند. به علاوه، ایرادات احتمالی کارتان هم قبل از اینکه اوضاع خیلی سخت شود، پیدا خواهد شد؛ همین قدر ساده و کاربردی!
فراموش نکنید، انتقادات همکاران یا دوستان از کمپین های شما نه به معنای نفی کامل آن، بلکه کمکی در مسیر بهبود کیفیت است. پس نباید مسائل را به طور شخصی برداشت کنید؛ چراکه اصلا بعید نیست با چنین دست فرمانی حتی یک کمپین اثرگذار برای مخاطب نیز در چنته تان باقی نماند. در عوض سعی کنید به منطق انتقادات آنها پی برده و مسیری برای بهبود شرایط تعریف کنید. فقط در این صورت شانسی برای بهبود اوضاع خواهید داشت.
مشارکت در رویدادهای محلی
مشارکت در رویدادهای محلی برای برندهایی که در آن بازار تازه وارد محسوب می شوند، ایده جذابی خواهد بود. به علاوه، شما با استفاده از مشارکت در رویدادهای محلی بدون هزینه اضافی فرصت جلب نظر مشتریان را نیز خواهید داشت.
اگر دقت کرده باشید، اغلب رویدادهای مربوط به برندها در فصل تابستان برگزار می شود. این امر با هدف اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب و بهبود وضعیت برند صورت می گیرد؛ چراکه معمولا مشتریان در تابستان زمان آزاد بیشتری دارند. این مسئله ای است که باید برای شما نیز الهام بخش باشد.
مطلب مرتبط: فروش بیشتر در تعطیلات با ساده ترین راهکارهای دنیا
شما باید دقیقا همانطوری با مخاطب تان تعامل داشته باشید که انتظارش را دارد. پس دور ایده های عجیب درباره جلب نظر مخاطب را خط بکشید. در عوض تعامل با مخاطب بر مدار رویدادهای محلی ایده خوبی خواهد بود؛ چراکه رویدادهای بزرگ معمولا همراه با حضور غول های کسب و کار دنیاست. بنابراین فرصت زیادی به شما برای تعامل با مخاطب نخواهد رسید. پس بهتر است ابتدا از فرصت های مربوط به رویدادهای محلی در فصل تابستان نهایت استفاده را ببرید.
فراموش نکنید، شما فقط یکی از برندهایی هستید که در زمینه تعامل با مخاطب هدف فعالیت دارد. اگر قرار باشد خیلی به خودتان مطمئن بوده و دیگران را دست کم بگیرید در نهایت خیلی زود با شکست رو به رو خواهید شد. این مسئله ای است که همیشه موجب بی توجهی کارآفرینان نسبت به رویدادهای محلی می شود. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و از همین امروز برنامه تان برای شرکت در رویدادهای محلی را شروع کنید.
فراموش نکنید، شاید اولین رویدادی که در آن شرکت می کنید نتیجه درخشانی برای تان به همراه نداشته باشد، اما نکته کلیدی تداوم است. پس کمی به خودتان فرصت داده و کارتان را ساده تر نمایید. اینطوری نتایج بهتری در انتظار شما خواهد بود.
تقابل میان تابستان و زمستان
هر چقدر تابستان فصل جذابی برای مسافرت و تجربه های تازه است، زمستان بیشتر آدم ها دوست دارند در خانه یا جایی گرم بمانند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز فکر می کنیم ایجاد تقابل میان این دو فصل به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک خواهد کرد. تمام کاری که در این میان باید انجام دهید، برجسته ساختن تمایزات میان این دو فصل است.
یک مثال جالب در این میان مربوط به نشان دادن وضعیت جاذبه های گردشگری در دو فصل مورد بحث است. اینطوری تضاد شدیدی برای مخاطب ترسیم شده و نوعی احساس نیاز فوری برای استفاده از فرصت گردشگری تا زمانی که اوضاع همچنان مناسب است، ایجاد خواهد شد.
یادتان نرود، شما نباید در بازنمایی شرایط اغراق زیادی به خرج دهید. این امر می تواند در بلندمدت شرایط را برای شما هرچه دشوارتر سازد. به همین خاطر بهتر است قبل از اینکه شرایط خیلی سخت یا غیر قابل تحمل شود، کمپین تان را جمع و جور کنید.
این روزها مشتریان در تمام بازارهای دنیا سختگیرتر از هر زمان دیگری شده اند. این نکته ای است که باید به طور ویژه ای مدنظر شما قرار گیرد. به طور مشخص، اگر قرار باشد براساس تضادهای ساده انگارانه کارتان را پیش ببرید خیلی زود کارتان به جاهای باریک می کشد.
در عوض سعی کنید تا جای ممکن کارتان را براساس المان های گرافیکی قرار دهید. این امر جذابیت های بسیار بیشتری برای شما و کسب و کارتان خواهد داشت.
هنر شما به عنوان یک بازاریاب انتقال پیام تان در قالب الگوهای بصری است. خب این روزها مخاطب میانه خوبی با متن یا حتی تصویر خالی ندارد. به همین خاطر استفاده از ویدئو می تواند گره گشا باشد. اینطوری کمی هم که شده مسیرتان برای تعامل با مخاطب هدف هموارتر خواهد شد. در این راستا بد نیست گاهی اوقات از تجربه سایر برندها نیز به سود خودتان استفاده کنید. شاید این امر در ابتدا همراه با سختی های زیادی برای تان باشد، اما به مرور ایده های متنوعی در این میان پیش روی تان قرار خواهد گرفت. فراموش نکنید، تضادهایی که ترسیم می کنید باید تا حد امکان باورپذیر باشد. این مسئله ای است که گاهی اوقات مورد بی توجهی قرار می گیرد. به همین خاطر اگر شما وضعیت تان را به طور متفاوتی توسعه دهید، دست بالاتر را در بازار خواهید داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
سخن پایانی
بازاریابی در فصل تابستان شاید در اولین نگاه جذابیت بسیار زیادی داشته باشد، اما دردسرهای آن نیز کم نیست. خب شما برای تعامل با مخاطب هدف نیاز به استفاده از ایده های دست اول دارید. به علاوه، افزایش سطح رقابت در تابستان را هم نباید دست کم گرفت. مجموع این شرایط موجب می شود شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به مسیرها یا همان برندهای تازه داشته باشید.
مطلب مرتبط: بازاریابی مناسبتی موفق چه ویژگی هایی دارد؟
ما در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان برخی از برندهای تازه در دنیای کسب و کار را به اتفاق شما زیر ذره بین ببریم. البته محور اصلی تمرکز ما بر روی بازاریابی تابستانه بود. با این حال کمی تغییر در هر کدام از ترندها به شما برای بازاریابی در تمام موقعیت های دیگر کمک خواهد کرد. بی شک این امر دیگر نیازمند کمی خلاقیت و حتی دستکاری ترندهای مورد بحث در این مقاله است. پس ترس را کنار گذاشته و نشان دهید تا چه میزان برای موفقیت تشنه هستید.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله به شما برای آشنایی با ترندهای بازاریابی تابستانه کمکی هرچند کوچک کردن باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، کارشناس های ما آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: