وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران به دنبال افزایش سهم خود از پروازهای منطقه است، گفت: به دنبال سرمایهگذاری 250 میلیون دلاری در حوزه سیستمهای ناوبری و راداری برای آسمان ایران هستیم. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، در خصوص اتفاقات سیاسی و اقتصادی دوره پسابرجام در کشور اعلام کرد: خوشبختانه اتفاقاتی که در حوزههای اقتصادی و سیاسی ایران در پسابرجام در حال رویدادن است و همچنین حجم اتفاقاتی که در حوزه ما در حال وقوع است تاکنون بسیار امیدبخش و ثمربخش بوده است.
وی گفت: به تازگی پنج دالان جدید هوایی برفراز ایران راهاندازی شده، تا صنعت هوانوردی ایران بتواند در یک نظام رقابتی با شرکتهای هوایی خارجی رقابت کند. آخوندی با بیان اینکه هماکنون در ۵۴ فرودگاه کشور شرایط مناسبی نداریم، گفت: با احتساب سایر فرودگاههای نهادها و مناطق آزاد، تعداد فرودگاههای کشور بیش از ۸۰ فرودگاه است، در حالی که ۸۰درصد پروازهای داخلی ما تنها در هشت فرودگاه انجام میشود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: توانمندسازی صنعت هوانوردی برای ما اهمیت زیادی دارد، زیرا ۸۰درصد پروازهای خارجی ما تنها در سه فرودگاه انجام میشود و این نشان میدهد، از بقیه فرودگاههای کشور با توجه به سرمایهگذاریهای زیادی که انجام شده به خوبی استفاده نمیشود. آخوندی گفت: کل درآمد فرودگاه حضرت امام(ره) بیش از سایر فرودگاههای کشور است و ما درصدد هستیم این فرودگاه را به هاب منطقه، خلیج فارس و خاورمیانه تبدیل کنیم. وی درباره ناوگان هوایی کشور افزود: اقدامهای مهمی برای نوسازی ناوگان صنعت هواپیمایی ایران انجام شده است تا بتوانیم در سطح منطقه، ایران را به جایگاه مرکز تعادل برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: هماکنون خطوط هوایی زیادی از فضای ایران عبور میکنند اما سهم ایران از این پروازها بسیار ناچیز است و ما مجبور هستیم با افزایش پروازها، سهم خود را در این بازار افزایش دهیم. وی گفت: از سال ۱۳۸۳ تاکنون در حوزه نوسازی سیستمهای ناوبری و فرودگاهی سرمایهگذاری بسیار اندکی انجام شده و برای افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران بهعنوان چهارراه جهانی باید سیستمهای ناوبری هوایی خود را مدرنسازی کنیم.
آخوندی گفت، درصدد هستیم برای ارائه خدمات مناسب هوایی ۲۵۰میلیون دلار در حوزه خرید سیستمهای راداری و ناوبری هزینه کنیم تا راههای عبوری از آسمان ایران را بیش از پیش امن کنیم. وی با بیان اینکه ایران با دارابودن شاهراه شرق-غرب و شمال و جنوب یک موقعیت بینظیر در منطقه دارد و دالان هوایی ایران برای تمام کشورها برای عبور باز است، گفت: برای فعال کردن فرودگاههای دوردست کشور نیازمند هواپیماهای کوتاه برد هستیم و با به کارگیری این هواپیماها شاهد توسعه صنعت هوانوردی و رفتوآمد مردم از طریق هواپیما در تمام مناطق مختلف کشور خواهیم بود.
وی با اشاره به قراردادهای خرید هواپیماهای جدید، گفت: در پیش قراردادی که به امضا رسید، مقرر شد شرکت ایرباس ۱۱۸ فروند به ایران ایر تحویل دهد تا شرکت ایران ایر بتواند برخی از هواپیماها را برای پرواز در قارههای مختلف مورد استفاده قرار دهد. وی با بیان اینکه مبلغ کل این قرارداد ۱۰.۵میلیارد دلار است، گفت: تامین منابع مالی این قرارداد نیز یکی از شاهکارهای صنعت هوانوردی است که ۸۵درصد آن توسط شرکتهای خارجی و ۱۵درصد آن توسط شرکت ایران ایر با قرارداد اجاره به شرط تملیک تامین میشود.
آخوندی اظهار امیدواری کرد: در یکی دو ماه آینده نخستین هواپیماهای این قراردادها وارد ایران شود و در هشت سال آینده همه هواپیماها به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شوند. وی گفت: همزمان خرید ۲۰ فروند هواپیمای ۷۰ نفره ATR منعقد شد تا بتوانیم در چند سال آینده ۱۳۸ فروند هواپیما از ایرباس و از شرکت ATR خریداری کنیم. وی گفت: آمارها نشان میدهد ایرانیان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ بالغ بر ۱۲میلیارد دلار برای خرید بلیت به ایرلاینهای خارجی پرداخت کردهاند و بیتدبیری سالهای گذشته سبب شده، شرکتهای دیگری سهم خود را از بازار ایران افزایش دهند.