یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

هند در راستای گسترش پیوندهای اقتصادی و انرژی در دوران پساتحریم و افزایش واردات نفت از ایران، در تلاش برای در اختیار گرفتن یک میدان نفتی کشف شده ایرانی است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری پرس تراست هند (PTI) به نقل از منابع آگاه گزارش داد: شرکت نفت هند (IOC) که بزرگ‌ترین شرکت نفت این کشور است حق اداره و تولید نفت از این میدان کشف شده را به ایران پیشنهاد کرده است تا از روابط  خریدار- فروشنده با شریک استراتژیک خود فاصله بگیرد.

خیز هندی‌ها برای میادین جدید نفتی ایران

طبق پیشنهاد شرکت نفت هند، نفت تولید شده از این میدان می‌تواند به هند صادر شود.

این شرکت در سال مالی گذشته 1.2میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرد و در سال مالی که از اول آوریل آغاز شده، به دنبال سه برابر کردن میزان وارداتش است.

هدف سفر اخیر نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به ایران تقویت روابط تجاری میان دو کشور بوده است و این دیدار به فاصله چند ماه پس از اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران صورت گرفت.

علاوه بر شرکت نفت هند، شرکت ONGC Videsh هم به دنبال دو میدان کشف شده از 16 میدانی است که ایران احتمالا مشارکت در آنها را به‌زودی به مناقصه خواهد گذاشت.

میادینی که شرکت OVL - بازوی خارجی شرکت دولتی نفت و گاز طبیعی هند (ONGC) – به‌دنبال آنهاست، جدا از میدان فرزاد ب ‌است که مذاکرات برای حق توسعه آن در مراحل پیشرفته قرار دارد.

شرکت OVL در سال 2008 میدان فرزاد ب ‌را در خلیج فارس کشف کرد. این میدان 12.5تریلیون فوت مکعب ذخایر قابل بهره‌برداری دارد.

منابع آگاه اظهار کرده‌اند که ایران تاکنون به درخواست‌های شرکت‌های هندی پاسخ نداده است. با این‌همه برای دادن حق توسعه میدان فرزاد که 283 میلیارد متر مکعب ذخایر دارد، تمایل نشان داده است. این میدان علاوه بر اینکه ذخایر کمتری دارد، چالش بیشتری را به همراه دارد.

به گفته منابع آگاه، هند در پی برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران در ژانویه، ممکن است حداکثر 20 میلیون تن نفت خام در سال مالی 2017-2016 از ایران وارد کند که تقریبا حدود دو برابر 11 میلیون تن سال پیش خواهد بود. ایران تا سال مالی 2011-2010 دومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند پس از عربستان سعودی بود اما تحریم‌های جدید آمریکا در سال 2010 باعث شد واردات نفت هند از ایران از 18.5 میلیون تن در سال مالی 2011-2010 به 11 میلیون تن کاهش پیدا کند. اکنون عراق دومین تامین‌کننده بزرگ نفت  هند است.

منابع آگاه اظهار کرده‌اند هند همچنین تمایل دارد به شرط فراهم شدن گاز به نرخ ارزان از سوی ایران، در کارخانه‌های مواد شیمیایی، پتروشیمی و کود سرمایه‌گذاری کند. این کشور همچنین به‌دنبال احداث کارخانه اوره در منطقه آزاد تجاری چابهار برای صادرات به هند است.

در حالی‌که شرکت‌های پالایشگاه و پتروشیمی مانگور (MRPL) و اسار هند که بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران هستند احتمالا هر یک همچنان حدود 5میلیون تن نفت از ایران خواهند خرید، شرکت BPCL و هندوستان پترولیوم (HPCL) ممکن است واردات نفت از ایران را آغاز کنند.

شرکت HMEL اعلام کرده که میزان اندکی از ایران خرید خواهد کرد و گزینه‌ای برای افزایش حجم خرید را خواهد داشت.

همچنین پالایشگاه خصوصی Reliance Industries به دنبال خرید 5 تا 6میلیون تن نفت سنگین از ایران است.

هند برای تامین حدود 80 درصد از نیازهای نفتی خود، حدود 189 میلیون تن نفت خام وارد می‌کند.

عربستان سعودی در سال مالی 2016-2015 حدود 38 میلیون تن نفت به هند فروخت در حالی‌که عراق هم 33میلیون تن نفت به این کشور عرضه کرد.

***

سوئدی‌ها دوباره در پتروشیمی کارون پهلو می‌گیرند

شرکت کماتور سوئد برای بازگشت به پتروشیمی کارون ابراز علاقه‌مندی کرده است.

به گزارش شانا، برای راه‌اندازی فاز دوم پتروشیمی کارون چند شرکت اروپایی اعلام آمادگی کرده‌اند که از جمله آنها کماتور سوئدی است که قول‌هایی برای همکاری و بازگشت مجدد داده است.

شرکت کماتور سوئد که با مشارکت آلمانی‌ها در راه‌اندازی فاز نخست پتروشیمی کارون حضور داشت، در دوره پسابرجام قصد بازگشت دارد.

ابراز علاقه‌مندی سوئدی‌ها برای راه‌اندازی فاز دوم پتروشیمی کارون است. 

شــرکـت پـتـروشـیمی کارون نــخــسـتــیــن تــولـیـد‌کننده ایزوسیانات‌ها درخاورمیانه است که با استفاده از گازهای کلر، منواکسیدکربن، هیدروژن و نیز تولوئن و اسیدنیتریک قادر است انواع محصولات پایه‌ای و اصلی پتروشیمی را شامل انواع ایزوسیانات‌ها عرضه کند. 

پتروشیمی کارون برای فاز دوم تولید‌ ام‌دی‌ای را در برنامه دارد و در تلاش است این محصول را با ظرفیت ٤٠ هزار تن تا پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار دهد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/0d7KzHAZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه