پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بازار سرمایه کشور بار دیگر با سرعتی بالا شرایط خود را تغییر داد و از روندی نزولی و کسالت‌بار به هیجان خرید پناه برد. در جلسه معاملاتی روز گذشته، شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران با 352.81 واحد صعود به رقم 77584.7 واحد رسید. نه‌تنها رشد شاخص کل در این جلسه معاملاتی با توزیعی یکنواخت همراه نبود، بلکه این رشد در گشایش بازار به وقوع پیوست. با آغاز جلسه معاملاتی گذشته، شاخص کل در مسیر صعودی قرار گرفت و رشدی بیش از 500 واحد را در 30دقیقه به ثبت رسانید. پس از آن و با کاهش عرضه در نمادهای صف خرید و افزایش عرضه در نمادهای کم اقبال، شاخص کل در روندی نزولی و با شیب کم قرار گرفت. نوسان‌های رو به پایین شاخص کل تا پایان این جلسه معاملاتی ادامه داشت و به این ترتیب افزایش ارتفاع شاخص کل در این جلسه به 0.46 درصد محدود شد.

ارزش کل معاملات جلسه گذشته این بازار حدود 461 میلیارد تومان به ثبت رسید و این ارزش طی 95591 معامله محقق شد. به این ترتیب ارزش میانگین هر معامله این جلسه در حدود 4.8 میلیون تومان محاسبه می‌شود که تفاوت چندانی با روزهای پیشین خود ندارد. بازار فرابورس ایران نیز شرایطی مشابه بازار بورس و حتی بهتر از آن داشت. شاخص کل این بازار در جلسه اخیر با 8.5 واحد رشد به رقم 827.2 واحد رسید و ارزش کل معاملات این بازار نیز حدود 409 میلیارد تومان به ثبت رسید.

به گزارش «هفت ثانیه از بازار»، 58 درصد از کل حجم معاملات روز گذشته بازار به دو گروه بانک و خودرو تعلق داشت؛ این مهم در حالی اتفاق افتاد که تنها 45 درصد از ارزش کل معاملات به این دو صنعت اختصاص داشت. گروه خودرو با شرایط دو ماه اخیر خود تفاوت نسبتا زیادی با گروه بانکی پیدا کرده است. دو ماه گذشته، دو گروه خودرو و بانک حجم زیادی از معاملات بازار را به خود اختصاص می‌دادند و ارزش معاملات‌شان به‌شدت کمتر از حجم معاملات‌شان بود، اما اکنون تنها گروه بانکی این شرایط را دارد.

در جلسه گذشته، 23 درصد از حجم کل معاملات بازار به نام گروه بانک ثبت شد و تنها 14 درصد از ارزش کل معاملات بازار به این حجم مربوط بود. به کلام ساده‌تر، گروه خودرویی توانسته است شرایط خود را با بازار پساتحریم وفق دهد و بانکی‌ها هنوز توان انجام این مهم را ندارند. این موضوع مسئله ساده‌ای را به ذهن می‌کشاند که زمان بانکی‌ها چه وقت خواهد بود و لیدرشیپ این گروه چگونه خواهد بود؟

نکته منفی معاملات روز گذشته بازار، کاهش نرخ دخالت حقیقی‌ها در بازار به یک‌سوم از کل است. در این جلسه معامله‌گران حقیقی به انفعال شدیدی روی بردند و این مسئله می‌تواند از غیر‌متداوم بودن شرایط صعودی روز گذشته بازار خبر دهد. قرینه دیگر بر این موضوع نزدیک بودن زمان انتخابات و در واقع نزدیک بودن زمان تصمیم‌گیری بازار در مورد برخورد با مسئله انتخابات است. بازار سرمایه در دو روز کاری پیش رو باید در مورد این موضوع مهم تصمیم‌گیری کند و این به آن معناست که بسیاری از بدبین‌های بازار در این دو روز برای نقد کردن سرمایه خود اقدام می‌کنند.

با این توضیح، انتظار می‌رود در این دو روز شاهد افزایش معاملات در بازار سرمایه باشیم؛ چراکه بازار خوش‌بین‌هایی هم دارد که از این فرصت برای خرید استفاده خواهند کرد. با توجه به شرایط حاضر بازار انتظار می‌رود با آغاز معاملات در جلسه معاملاتی پیش رو شاهد افزایش شاخص کل باشیم. تقاضا در ابتدای جلسه کاری امروز بدون شک قوی‌تر از عرضه خواهد بود، اما این رویه تا پایان زمان معاملات ادامه نخواهد داشت.

منطقی‌ترین سناریو برای ادامه کار افزایش عرضه است که این مهم نه‌تنها می‌تواند شاخص کل را در مسیر نزولی قرار دهد، بلکه می‌تواند این شاخص مهم راه به سمت قرمز تابلو بکشد. با توجه به شرایط کنونی، منطقی‌ترین عمل تصمیم‌گیری در مورد انتخابات و اتخاذ تصمیمات همسو با آن است و این تصمیمات باید امروز تا پیش از بازار اتخاذ و در بازار امروز عملی شوند.

ارتباط با نویسنده: farshid. shoja@gmail. com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Q8u1IhcW
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه