جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

برای نخستین بار امسال کشورمان نسبت به چند سال اخیر، گندم برای مصرف داخلی وارد نمی‌کند، هرچند این اقدام در بسیاری از گزارش‌های بین‌المللی که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند مورد تایید نیست. به گزارش موج، طی هفته گذشته اداره آمار وزارت کشاورزی آمریکا در جدیدترین گزارش منتشر شده، پیش‌بینی خود از رقم واردات گندم ایران در سال جاری را اصلاح کرده است. 

این سازمان که در گزارش ماه پیش خود پیش‌بینی کرده بود ایران در سال جاری 4/5میلیون تن گندم وارد کند در گزارش جدید این رقم را به 2/5 میلیون تن کاهش داده است. وزارت کشاورزی آمریکا پیش بینی کرده، ایران امسال 2/5میلیون تن گندم وارد کند که با توجه به رشد تولید کشورمان و همزمانی با اقدامات انجام گرفته در حوزه مصرف می‌تواند برای سال جاری رکوردی قابل تأمل باشد.

243636476474574764747457

براساس این گزارش، آمریکا میزان تولید گندم ایران را در سال زراعی جاری 14‌میلیون‌تن برآورد کرده که نسبت به تولید 13‌میلیون‌تنی سال قبل یک میلیون تن افزایش داشته است. اما از سویی دیگر علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این که امسال رشد تولید داشته‌ایم، می‌گوید: امسال برای نخستین بار در چند سال اخیر گندم وارد نمی‌کنیم و خرید داخلی کفاف مصرف خبازی کشور را می‌دهد.

همچنین طبق برآورد وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌شود تا اواسط مهر امسال حدود 8‌میلیون تن گندم به‌صورت تضمینی خریداری شود که با این میزان خرید، نیاز بخش خبازی کشور به گندم تأمین خواهد شد و علاوه بر این ذخیره خوبی از سال گذشته برای تأمین نیاز شش ماهه کشور در این بخش داشته‌ایم. معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تاکید می‌کند: امسال برای تأمین نیاز بازار داخل از گندم تولیدی کشور استفاده می‌کنیم، بنابراین گندم از کشوری وارد نخواهیم کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درخصوص وضعیت موجودی کالاهای اساسی در سال جاری عنوان کرده است: وضعیت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی مورد عمل شرکت بازرگانی دولتی ایران در شرایط مطلوبی از نظر کمیت و کیفیت قرار دارد، به‌طوری که این میزان موجودی کالا در 10سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

قنبری تصریح می‌کند: موجودی گندم به‌عنوان یکی از کالاهای استراتژیک، از ابتدای سال جاری تاکنون شرایط مطلوبی دارد و با توجه به کاهش میانگین مصرف کشور به واسطه آزادسازی 20‌درصدی آرد یارانه‌ای و خرید 8‌میلیون تنی گندم از کشاورزان، با اطمینان می‌گوییم که موجودی حال حاضر گندم کشور به‌مراتب بیشتر از ذخایر راهبردی تکلیف شده جهت مصارف شش ماهه است، بنابراین امسال نیازی به واردات گندم نخواهد بود.

اما این موضوع در حالی است که کشور در وضعیت خشکسالی و کم آبی قرار گرفته است و با توجه به اینکه طی چند سال گذشته حجم بارندگی کم بوده اما میزان تولید گندم رشد داشته است. با توجه به اعلام مدیران سراسر استان‌ها در تأمین و توزیع طبقات مختلف بذور اصلاح شده گندم، به نظر می‌رسد با این روند مشکلی در کشور وجود نداشته باشد.

براساس اعلام نهادهای مسئول، در تولید گندم 85درصد نیاز کشور تأمین شده است، بنابراین در این محصول از مرز خوداتکایی عبور کردیم اما به خودکفایی نرسیدیم البته تا چهارسال آینده در تولید گندم و جو به خودکفایی کامل خواهیم رسید. میزان تولید گندم امسال در مقایسه با سال گذشته 19‌درصد افزایش یافته است. این در حالی است که میزان بارندگی امسال 195‌میلی‌متر یعنی 25‌میلی‌متر کمتر از سال گذشته بود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی مصرف بهینه کود، افزایش کیفیت بذر، توسعه مکانیزاسیون و کنترل آفات و بیماری‌ها را مهم‌ترین عوامل افزایش تولید گندم در کشور می‌داند و پیش‌بینی می‌کند: میزان تولید گندم در سال زراعی جدید 95-94 به 12 میلیون و 700 هزار تن برسد.

با بررسی روند فعالیت‌ها در حوزه کشاورزی، سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (فائو) پیش‌بینی کرده بود که تولید غلات ایران در این سال زراعی 700 هزار تن افزایش یابد و گندم که مهم‌ترین غله تولیدی در ایران است براساس گزارش این سازمان تولید آن با پایان سال زراعی امسال به 13.5 میلیون تن برسد که این اقدام عملیاتی شد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/f9egYijq
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه