گوگل و اپل آزمایشاتشان پیرامون خودروهای بدون راننده را پیش میبرند. آبر و دیگر شرکتها نیز تمایل به ارتقای ابزارهای جابهجایی سبکتر دارند. همگام با این تغییرات، تولیدکنندگان هنوز نوآوریهایی ارائه میدهند. شهرهای اشباع شده، بهای یک وسیله نقلیه یا بهکارگیری مختصر روزانه از یک خودرو دلایلی هستند که اجازه توضیح هجوم عظیم علوم رایانهای را در بخش صنعت اتومبیل میدهند. در آمریکا، گوگل در حال حاضر تستهای شرایط واقعی خودروی خودمختارش را پیش میبرد. از طرف دیگر، اپل پروژه خودش، تایتان را با دقت اجرا میکند، اتومبیل متصلی که اکنون جزییاتی نسبتا محرمانه دارد.
جاهطلبیهای این بازیگران سنتی وب و تکنولوژی به خواست خودشان حالتی سلطهگرانه دارد. در زمینه وسایل جدید جابهجایی، گوگل خواهان اجازه دادن به افراد برای داشتن زمان بیشتری به منظور استفاده از دیگر خدمات گروهش است (و بهطور جانبی دسترسی آسان به محتویات تبلیغاتی). همچنین گوگل تصمیماش را مبنی بر فراهم کردن زندگی بهتر برای انسانها بهعنوان مثال، محدود کردن تصادفات جادهای کامل میکند.
اپل به نوبه خودش، تمایل به توسعه پلتفرمهایی با کاربری آسان از میان دستگاههایش دارد. رویکرد «کاربری آسان» که این شرکت میتواند خواستار بهکارگیری آن در اتومبیلهایش باشد اگر دیگر بازیگران بخش صنعت مانند تسلا یا آبر خطها را حرکت ندهند، با این حال سازندگان سنتی عقبنشینی نخواهند کرد.
نرمافزار مرکزی است
براساس نتایج گزارش منتشر شده توسط دفتر A.T.Kearney بازار خودروهای خودمختار آینده خوبی را نوید میدهد. . . اما نه تا پیش از سال 2035. در این راستا میتواند درآمدی 500 میلیارد یورویی برای صنایع به همراه داشته باشد. رمی کارنوبرت، مسئول خودرو A.T.Kearney توضیح میدهد: «مدل کنونی به آخر خط رسیده است زیرا شهرها کاملا اشباع شدهاند. ما زمان زیادی را به خاطر ترافیک از دست میدهیم و تعداد زیادی از وسایل نقلیه بیاستفاده هستند بنابراین صنعت در مواجهه با یک تغییر پارادایم است. به تخصص داخلی برای حمایت از این تغییر نیاز است اما باید از میان مشارکتها یا تصاحبها عبور کرد.»
با این حال سازندگان سنتی منتظر آزمایشات گروههای آمریکایی برای کار روی اتومبیلهای متصل نبودهاند. پژو سیتروئن مشارکتی با IBM به منظور ممکن ساختن تحلیل و پردازش اطلاعات بهدست آمده از اتومبیلهای متصل به امضا رساندهاند. دیگر بازیگران این میدان مانند میشلن، همچنین به چالشهای پیشرو از طریق منشور «Challenge Bibendum» فکر میکنند. در کنار IT، ویراژها نیز پیشبینی شده است. گروههایی مانند آتوس، راهحلهای خاص را برای تحلیل تحرک و اتومبیلهای متصل توسعه میدهند. هدف ارائه پیشنهاداتی به شرکتهای دارای ناوگان خودرو برای منطقی ساختن این منبع بهوسیله تحلیل عادات افراد، ترافیک، عیب یابی خودروها و... است.
رمی کانوبرت تصریح میکند: «نرمافزار جنبهای کلیدی خواهد داشت زیرا تأمینکننده هوش در اتومبیلها است. در همین رابطه مدل ارائه شده توسط تسلا بسیار جالب است زیرا این شرکت خودرویش را بهطور مرتب به لطف به روزرسانی سیستماش بهبود میبخشد. همچنین اتومبیلها با کارکردهای جدید ادغام میشوند، چیزی جدای از آنچه قبلا مشاهده میشد است.»
تحول تدریجی
اگر بازار اتومبیل باید تحولی در سالهای آینده داشته باشد، این تغییر باید مرحله به مرحله باشد. اتومبیلهای آینده باید در وهله اول وسیلهای نیمهاتوماتیک در رانندگی باشند، پیش از آنکه رانندهها کاملا محو بشوند. براساس A. T. Kearney «روباتهای آینده» به اندازه موانع بسیار کنونی، به امروز تعلق ندارند. در اروپا، قانونگذاران هنوز آماده سازمان دادن به غیاب رانندگان نیستند. در کنار سازندگان، کارهای استانداردسازی به خصوص از نظر ارتباطات دشوار هستند. در نهایت مسئله امنیت این وسایل نقلیه باقی میماند.
نکته همچنان سیاه اینکه اخیراً تعدادی هکر نشان داده شدهاند که بعضی از آنها قادر به کنترل کردن یک جیپ چروکی بودهاند. به دنبال این مشاهدات، چارلی میلر و کریس والاسک، آبر و مسئول توزیعاش را در توسعه خودروهای بدون راننده وارد کردهاند. از این گذشته، این شرکت از ماه می تستهایی که هنوز در جریان است را آغاز کرده است.
منبع: pro.clinic.com