خودروسازان کرمانی بهعنوان قویترین خودروسازان بخشخصوصی ایران، پس از مشارکت با چینیها قصد دارند به دوران پیش از تحریم برگشته و با برندهایی به غیراز چینیها مشارکت آغاز کنند. به گزارش خبرنگار «فرصت امروز»، پیش از اجرای برجام، خودروسازان مطرح اروپایی برای مشارکت در ایران اعلام آمادگی کردند؛ خودروسازانی که پیش از برقراری تحریمهای یکجانبه علیه ایران، در این بازار شرقی خوب خودرو میفروختند اما با برقراری تحریمها چمدانهای خود را بسته و از خطوط تولید ایرانی خداحافظی کردند. حالا بخشی از آنها با امضای قراردادهای تازه در حال بازگشتن به ایران هستند. در این بین خودروسازان بخشخصوصی نیز میخواهند نهایت استفاده را از دوران پسابرجام ببرند و با وجود همکاری خوبشان با چینیها به دنبال مشارکت با برندهای تازه بهتری نیز هستند.
محمود سلطانیزاده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان، در حاشیه ششمین نمایشگاه خودروی کرمان، گفت: «خودروسازان کرمانی پیش از تحریمها سابقه خوبی در مشارکت با دوو و فولکس واگن داشتهاند، اما در دوران تحریمها چینیها همکاری خوبی با ما داشته و با همه مشکلات کنار آمدند. با این حال خودروسازان کرمانی علاوه بر ادامه همکاری با چینیها به دنبال مشارکت با برندهای بهتری هستند تا بتوانند در بحث کیفیت و خدمات پس از فروش خوب عمل کنند.»
او درباره مذاکرات انجام شده با خودروسازان اروپایی بیان میکند: «مذاکراتی که انجام شده با خودروسازان درون پایتخت بوده و تاکنون ما مذاکره جدی که نزدیک به نتیجه باشد انجام ندادهایم.» سلطانیزاده درباره میزان رضایت مردم از کیفیت محصولات خودروسازان کرمانی، تصریح کرد: «وقتی ما با کرهایها و اروپاییها کار میکردیم میزان رضایت مردم بسیار بالا بود ولی در زمان تحریم دیگر امکان ادامه فعالیت با این برندها وجود نداشت بنابراین همکاری ما با چینیها ادامه پیدا کرد، اما اگر به صورت نسبی به میزان فروش در این مدت نگاه کنیم نشان میدهد که مردم از این محصولات رضایت داشتهاند، زیرا ما در مدت چهار سال 150 هزار دستگاه خودرو فروختهایم.»
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان افزود: «ما از کیفیت محصولات به صورت نسبی راضی هستیم، اما قطعاً با تغییر شرایط باید کیفیت محصولات نیز افزایش پیدا کند.» او همچنین به تولید انبوه خودرو در این استان اشاره و اظهار کرد: «خودروسازی کرمان با استفاده از پتانسیل نیروی انسانی، جایگاه قابل توجهی در بخش سرمایهگذاری خواهد داشت و آمار تولید خودرو در سالهای اخیر در این منطقه رشد چشمگیری را تجربه کرده است. خودروسازیهای استان کرمان توانستند با همکاری شرکای چینی خود در زمان تحریم هم تولید را افزایش دهند و هم از نظر کیفیت و با توجه به شرایط موجود در حد توان کیفیت را بالا ببرند ولی این کافی نیست و بعد از اجرای برجام توقع داریم کیفیت رشد چشمگیرتری نسبت به گذشته داشته باشد.»
سلطانیزاده از افزایش کیفیت خودروهای تولیدی در این منطقه خبر داد و گفت: «هدف ما تولید حدود 30 درصد قطعات و تجهیزات خودرو در داخل کشور است. تولید باید بر مبنای اصول ارز، انرژی ارزان، واردات و استفاده از تسهیلات ارزان باشد و تولیدی که بر مبنای این چهار اصل شکل بگیرد، موفق است.»
خودروهای تازه چشم بادامیها در کرمان
در ششمین نمایشگاه خودروی کرمان، سه خودروی تازه که با مشارکت خودروسازان چینی در ایران به تولید خواهند رسید، رونمایی شدند. شرکت خودروسازی کارمانیا، نماینده رسمی شرکت خودروسازی BYD در ایران، طی مراسمی از خودرو S6 در ششمین نمایشگاه خودروی کرمان رونمایی کرد. BYD یکی از بهترین برندهای خودروسازی در چین است که محصولات خود را به روسیه، آمریکای جنوبی و کشورهای حاشیه خلیجفارس صادر میکند. این خودروی شاسیبلند شهری و میانسایز که در نخستین سال ورودش به بازار عنوان SUV سال چین را نیز بهدست آورد، نخستین خودروی شاسیبلند چینی است که توانسته در آزمایشهای فنی و ایمنی مؤسسه C-NCAP پنج ستاره کامل را دریافت کند. قیمت این خودرو از سوی شرکت کارمانیا 92میلیون تومان تعیین شده است.
همچنین شرکت کرمان موتور طی مراسمی از خودروی جک S5 اتوماتیک در ششمین نمایشگاه خودروی کرمان رونمایی کرد که قیمت این خودرو از سوی کرمان موتور 88 میلیون تومان تعیین شده است. خودروی D60 راین از دیگر محصولاتی بود که در این نمایشگاه رونمایی شد. خودروی کراس اوور راین D60، محصول شرکت خودروسازی FAW است. قیمت این خودرو از سوی شرکت راین حدود 56 میلیون تومان تعیین شده است.
کرمان خودرو، مدیران خودرو، خودروسازان کارمانیا، مدیا موتور، نماینده میتسوبیشی، اطلس خودرو نمایندگی کیا، نمایندگی هوندا و شرکتهای تولید قطعات و خدمات خودرویی در این نمایشگاه حضور داشتند. نمایشگاه خودروی کرمان از ششم بهمن آغاز بهکار کرده و تا روز گذشته در محل مجموعه نمایشگاهی جنوب شرق کرمان ادامه داشت.