پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفت

خواستار شرایط برابر هستیم

8 سال پیش ( 1395/2/11 )
پدیدآورنده : الهه ابراهیمی  

سازندگان داخلی حضور شرکت‌های خارجی را فرصتی برای به‌روز کردن تجهیزات نفتی می‌دانند تا در یک گام بزرگ بازارهای خاورمیانه را تصاحب کنند. در این میان رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت (استصنا)، گفت: خواسته اصلی ما از دولت این است که در کار ما دخالت نکند.

به گزارش خبرنگار «فرصت امروز»، رضا خیامیان روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران، مشکلات و درخواست‌های سازندگان داخلی را عنوان و با صراحت اعلام کرد: سازندگان به دنبال رانت و انحصار نیستند و خواهان برابری شرایط با شركت‌های خارجی هستند تا بتوانند در کنار حل مسایلی از جمله پرداخت مطالبات سازندگان و حل مشکلات تضامین بانکی، کسب‌و‌کار پررونقی داشته باشند. چگونه می‌توان انتظار داشت با بهره بانکی بیش از 30 درصد کسب‌و‌کار رونق داشته باشد.

57355373583583572462463262362473483589346

وی درباره حل اختلافات سازندگان با وزارت صنعت، معدن و تجارت، به خبرنگار «فرصت امروز» گفت: به تازگی شورای عالی سیاست‌گذاری تجهیزات کشور تشکیل شده و قرار است این مشکلات و خواسته‌های سازندگان در این شورا بررسی شود. اما با توجه به اینکه پروژه‌های نفتی به فاینانسورهای خارجی نیاز دارند، لذا این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند کالا از کشور خودشان خریداری شود. این درحالی‌است که با وجود قانون استفاده از 51 درصد توان داخلی در قراردادها، بیش از 70درصد از کالاها متعلق به کشور فاینانسور است. با این وجود به دنبال آن هستیم تا با دستیابی به وندورلیست فاینانسورها مشارکت در تولید داشته باشیم.

دولت دخالت نکند

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با تاکید بر اینکه خواسته اصلی ما از دولت این است که در کار ما دخالت نکند، گفت: گله‌ای از دولت نداریم اما انتظار داریم تمامی بدنه نفت شیوه‌نامه حمایت از ساخت داخل را اجرایی کنند. قوانین وجود دارد اما اجرا نمی‌شود. چرا باید برای شركت‌های خارجی به سرعت «ال‌سی» (خط اعتباری) باز شود، ‌اما شركت‌های ایرانی در باز كردن ال سی و ضمانتنامه‌های مختلف با مشکل مواجه باشند. رفع محدودیت‌های داخلی راهکار جدی ما است به همین دلیل باید علاوه بر برجام 1 (برنامه جامع اقدام مشترك)، برجام 2 نیز در كشور اجرا شده و تحریم‌های داخلی مانند بیمه و مالیات رفع شود.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت درباره مذاكره و امضای تفاهم‌نامه با شركت‌های خارجی نیز اعلام کرد‌: تفاهم‌نامه‌ای با انجمن نفت ایتالیا كه شركت‌های بزرگی مانند سایپم و انی (ENI) در آن حضور دارند، امضا شده كه می‌تواند مقدمه افزایش تعامل و حضور سازندگان ایرانی را در سطح جهانی فراهم كند. ما به دنبال جوینت شدن شرکت‌های برند هستیم تا کارهای هایتک و فرآوری را در کلاس جهانی انجام دهیم، در این ارتباط تعدادی از واحدهای ما با خارجی‌ها مذاکراتی داشته‌اند.

خیامیان با بیان اینکه عراق می‌تواند مهم‌ترین بازار صادراتی تجهیزات صنعت نفت ایران باشد، گفت: عراق برای تولید روزانه 9 میلیون بشكه نفت باید 300 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام دهد. در حال حاضر عراق به سرمایه‌گذاری180 میلیارد دلاری در تجهیزات صنعت نفت نیاز دارد و اگر 20 درصد از این تجهیزات از ایران تهیه شود می‌تواند فرصتی استثنایی برای فعالیت سازندگان ایرانی باشد.

قرارداد با آلمانی‌ها

وی همچنین تاکید کرد: هفته گذشته هیاتی از بزرگ‌ترین شركت نفتی آذربایجان (سوكار) به ایران سفر كرده بودند و مذاكره‌هایی با ایران برای خرید تجهیزات انجام دادند. همچنین قرار است در سفر هیأت آلمانی به ریاست وزیر اقتصاد این كشور یك تفاهم‌نامه بزرگ نفتی امضا شود.

رئیس انجمن سازندگان صنعت نفت درباره میزان مطالبات انجمن از صنعت نفت آمار دقیقی ارائه نکرد و تنها گفت: بدهی سازندگان از نفت برای یک‌سال گذشته است اما از آنجا که وزارت نفت یارانه پرداخت می‌کند، بنابراین پولی ندارد که به ما پرداخت کند ضمن اینکه وقتی دارایی حساب برخی پالایشگاه‌های دولتی را می‌بندد ما نیز جایی برای اعتراض و دریافت مطالبات‌مان نداریم.

خیامیان با بیان اینکه از 10 گروه کالای اساسی نفت تاكنون وزارت نفت 52 قرارداد با سازندگان داخلی امضا كرده است، گفت: تنها یك مورد اجرایی شده است که در بخش تجهیزات سرچاهی است. همچنین وی پیش‌بینی می‌کند در پنج سال آینده بازار 100 میلیارد دلاری پیش‌روی سازندگان باشد، از این رو تلاش برای افزایش کیفیت محصولات در سطح جهانی در دستور کار قرار گرفته است.

خیامیان با بیان اینکه ایران به 200 میلیارد دلار در صنعت نفت نیاز دارد که از سرمایه‌گذاری این رقم 120 میلیارد دلار در بخش تجهیزات است، درباره میزان صادرات تجهیزات نفتی توسط سازندگان عضو انجمن گفت: 10 درصد از اعضای ما صادرات دارند، در حال حاضر آمار دقیقی در دست نداریم و به‌زودی در نمایشگاه بین‌المللی نفت این آمار اعلام می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت کشور چین تاکید کرد: در چین، تسهیلاتی مانند مشوق‌های صادراتی وجود دارد، در حالی كه در ایران خبری از این تسهیلات و امتیازات نیست. شرایط تولید در چین روان‌سازی شده و هزینه تولید كاهش یافته است، اما در ایران مشكلات عمده برای كسب و كار وجود دارد.

وی درباره حضور دلالان در صنعت نفت نیز افزود: به‌عنوان سازنده مشکلات زیادی داریم و برخی دلالان با رایزنی با بدنه نفت و حتی سازندگان به دنبال حق حساب و باج هستند اما اینکه چیزی به نام مافیا در این صنعت وجود دارد، ‌اطلاعی ندارم.

خیامیان به ایجاد مرکزی در کیش با عنوان ITCP که دفتر توسعه سرمایه‌گذاری و فناوری است، گفت: این مرکز مدلی برگرفته از سازمان ملل است که ما می‌توانیم با شرکت‌های خارجی رابطه تکنولوژیکی داشته باشیم. این مرکز بعد از نمایشگاه نفت افتتاح خواهد شد.

ارتباط با کارشناس:ebrahimi1941@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/JRMcw0dF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه