ایرباس هفته گذشته با امضای قرارداد فروش 118 فروند هواپیما به ایران توانست سهم 10.5 میلیارد دلاری از بازار 80 میلیارد دلاری صنعت هوایی کشورمان داشته باشد، حال اینکه قرار است در هفته جاری شرکت هواپیماساز ATR هم قرارداد فروش هواپیما با ایران امضا کند. به گزارش «فرصت امروز»، با لغو تحریمها، تابوی خرید هواپیمای نو شکست و غولهای هواپیماساز به سراغ بازار ایران برای فروش هواپیما آمدهاند و در نخستین قرارداد، ایرباس توانست 10.5 میلیارد تومان فروش داشته باشد.
البته ایرباس تنها گزینه خرید نیست و مذاکرات با سایر شرکتهای هواپیماساز از جمله بویینگ آمریکا و بمباردیر کانادا ادامه دارد و طبق گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در هفته جاری هم قرارداد خرید 20 فروند هواپیما با شرکت هواپیماساز ATR هم به امضا میرسد. اصغر فخریه کاشان به ایلنا گفته است: در سفر به ایتالیا با شرکت هواپیماساز ATR مذاکراتی داشتیم. طبق این مذاکرات، نمایندگان این شرکت به تهران میآیند و خرید از ATR این هفته نهایی میشود. در این مذاکرات و قرارداد، بحث خرید 20 هواپیما و 20 آپشن از این شرکت مطرح است.
هواپیماهای ATR هواپیماهای کوچک و کوتاهبرد با ظرفیت 70 صندلی و مناسب پروازهایی با مسافت کم هستند، برای مثال مناسب انجام پرواز از گرگان به ساری هستند. وی با بیان اینکه این هواپیماها میتوانند برای رونق فرودگاههای کوچک بسیار مفید باشند، ادامه داد: قیمت این هواپیماها چیزی حدود 20 میلیون دلار است.
فخریه کاشان با بیان اینکه این هواپیماها را میتوانیم در اختیار سایر ایرلاینهای کشورمان قرار دهیم، گفت: موضوع قرارداد خرید هواپیماهای ATR برای شرکت ایران ایر است اما محدودیتی برای حضور سایر ایرلاینها در به اختیار گرفتن این هواپیماها وجود ندارد و میتوان این هواپیماهای کوتاهبرد را در اختیار شرکتهای هواپیمایی گذاشت.
همچنین حمید نجف، کارشناس صنعت هوایی در گفت وگو با «فرصت امروز» با بیان اینکه ایرباس نباید تنها گزینه خرید هواپیما باشد، گفت: در کشورمان 64 فرودگاه فعال وجود دارد که در حال حاضر به دلیل نبود ناوگان مناسب این فرودگاهها غیرفعال ماندهاند و کارایی ندارند، این در حالی است که تقاضا برای سفرهای هوایی بینمنطقهای و بیناستانهای نزدیک به هم وجود دارد. وی ادامه داد: بنابراین میتوان با استفاده از هواپیماهای کوتاه برد ATR این پروازها را برقرار کرد و به تقاضای موجود در بازار هم پاسخ داد.
این کارشناس صنعت هوانوردی با بیان اینکه باید تایپهای متفاوتی از هواپیماها وارد ناوگان هوایی ایران شود، گفت: سازمان هواپیمایی هیچ محدودیت و هیچ الزامی برای شرکت هواپیمایی برای خرید نوع خاصی از هواپیما و از یک شرکت مشخص اعمال نکرده است. نجف افزود: راه تمام شرکتهای هواپیماساز برای ورود به بازار ایران باز است و ایرلاینها براساس شرایط بازار و نیاز ایرلاین خود انتخاب میکنند و در این انتخاب برندهایی مانند ایرباس و بویینگ در اولویت قرار دارند و برندهای شرقی هم هر چند میتوانند گزینه مناسبی باشند اما به دلیل عدم محبوبیت در ایران در اولویتهای بعدی قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه بازار ایران فرصت مناسبی برای شرکتهای هواپیماساز است، گفت: لغو تحریمها شرایط برد – برد برای ناوگان هوایی ایران و شرکتهای هواپیماساز است و میتوانند هر دو طرف در این معامله منطقی از شرایط به وجود آمده نهایت استفاده را بکنند، کما اینکه دیدیدم ایرباس برای فروش هواپیما به ایران فاینانس بخشی از فروش را خودش بر عهده گرفت یعنی هم فروش هواپیما و هم فاینانس را در این قرارداد متقبل شد تا بازار ایران را از دست ندهد، در این شرایط سایر شرکتهای هواپیماساز هم به دنبال سهمی از این بازار بکر هستند و بهزودی قراردادهای جدیدی به امضا خواهد رسید.