خیابان سهروردی شمالی، نبش خیابان پالیزی سازهای رنگارنگ نمایان است. مکعبی با انواع رنگهایی چون سرخ، زرد و آجری و غیره که نامش مجتمع تجاری اندیشه است و کمتر کسی است که چند صباحی در تهران زندگی کرده باشد و سری به آن نزده باشد. آنچه در نگاه نخست توجه را جلب میکند ریسکپذیری سازندگان و مالکان این مرکز برای طراحی ظاهریاش بوده است. البته ریسکی است زیبا و رنگارنگ. وارد این مرکز خرید که میشوید تمیزی محیطش توجه را جلب میکند با راهروهایی جادار برای رفتوآمد مشتریان و سقفهایی که سعی میکنند زیبا بهنظر برسند و تا حدود زیادی هم در این کار موفق هستند. در کنار این تمیزی و رنگارنگی، مغازههای جمعوجور با زرق و برق و نورپردازی خود چشمدرچشم مشتریان دوختهاند.
مشتریانی که این روزها خیلی هم ترسی از زل زدن و رد شدن و خریدنکردن ندارند. اتفاقی که بازار دوستش ندارد. گلایههای فروشندگان اغلب خوشلباس این مرکز خرید این را میگوید. یکیشان میگوید در تامین هزینههای اجاره هم درماندهاند. میگوید، اندیشه چیزی که زیاد دارد، پاخور است اما مشتری یعنی کسی که خرید میکند نه کسی که تنها تماشا میکند. ولی آنچه من دیدم نشان از خرید هم داشت و بودند کسانی که خرید هم میکردند. البته من سر ظهر رفته بودم و همه میدانیم که ایرانیها بعدازظهرها را زمان بهتری برای خرید میدانند. به هر حال برسیم به معرفی این مرکز خرید و گزارشی از حال و هوای این روزهایش.
نام زیبای این مرکز خرید امتیاز مثبت بلند بالایی به آن میدهد. ظاهرش هم که قشنگ است. همانطور که گفتیم تر و تمیز هم هست. سال 82 هم افتتاح شده و 250فروشگاه دارد. اما اگر فکر میکنید که این سازه 7طبقهای این فروشگاهها را از طبقه اول تا هفتم در خود جای داده است، سخت در اشتباه هستید. چون تنها طبقات همکف، منفی یک و منفی دو هستند که این 250فروشگاه را در خود جای دادهاند. طبقه هفتم هم که به مناسبت عید افتتاح میشود. بقیه فضای مجتمع هم به مکانی برای پارکینگ اختصاص داده شده تا 3هزار جایگاه پارک ایجاد شود. راستی تا یادم نرفته این را هم اضافه کنم که مدیریت مرکز خرید خبر خوشی برای مشتریان داشت و آن اینکه از اولبهمن تا آخر بهمنماه یعنی به مدت 30روز حراج دارند. وی این مدت زمان را فرصت خوبی برای خرید مشتریان میداند.
در کنار بازار
این روزها مرکز خرید تنها جایی برای خرید نیست. گشت وگذار و خوراکیها ضمیمههای سربرگخورده مراکز خرید هستند. اما اندیشه فعلا خوراکی و جایی برای سرو خوراکیها ندارد. البته در طبقه زیر همکف اسنک و چیزهایی از این دست موجود است اما در مقایسه با سایر مراکز خرید به چشم نمیآید. وقتی این مسئله با ولی خسروی، مدیریت مرکز خرید در میان نهادم، ضمن اینکه تاکید میکرد که ایجاد جایی برای خورد و خوراک در این مرکز خرید خالی است، اضافه کرد که طبقههفتم این مجتمع در حال آمادهسازی برای ایجاد فودکورت و انواع فستفودها است. وی همچنین تاکید میکند که در طبقه هفتم چند واحد را هم بابت حضور برندهایی مطرح در نظر گرفتهایم.برندهایی که جایشان در این مرکز خرید خالی است.
دلیلش را خسروی اینطور توضیح میدهد: برندهای مطرح معمولا فروشگاههایی با متراژ بالا میخواهند اما در این مرکز خرید متراژ فروشگاهها کم است. با نگاهی به ظاهر بازار و با تاکید بعضی از فروشندگان، متراژ اغلب فروشگاهها بین 13 تا 30متر است. البته دو تا سه فروشگاه بزرگتر هم یافت میشود. البته برای کسانی که خرید بدون خوراکی به آنها نمیچسبد باید این دلداری را بدهم که هیچ ناراحت نباشند چون از در مجتمع تجاری که خارج شوند، تنها کافی است که در سمت چپشان خود را به نبش خیابان برسانند. درست از سر نبش تا چندین متر پایینتر چندین فستفود و آبمیوهفروشی و غیره مستقر شده که تنوع خوبی هم دارند و بهویژه در فصلسرد و هوای یخ، خیلی راحت میتوان به روی همه اخبار مربوط به سوسیس و کالباس چشم بست.
کالای بازار
اینکه از مجتمع تجاری اندیشه چه چیزی میتوانید بخرید، در این میانتیتر میآید. از همان در ورودی میتوانید بفهمید که این مرکز خرید جای مناسبی برای خرید انواع پوشاک است. از پوشاک بچهگانه گرفته تا مردانه و زنانه. کیف و کفش هم که جای خود دارد و عضو ثابت هر مرکز خریدی است. عطر و ادوکلن، اسباببازی، لوازم آرایشی، عینک و غیره هم از دیگر فروشگاههای این مرکز خرید هستند. البته در این مرکز خرید به دنبال برندهای مطرح بازار نباشید. در اینجا فروشگاهها اجناس عمومیتری را به فروش میرسانند و به همین دلیل هم هست که اجناسی با قیمت متوسط در اینجا یافت میشود. یعنی عموم قیمتها متوسط است.
اما اینکه بهطور کلی بگوییم در این مرکز خرید پوشاک بهفروش میرسد و بسیاری از فروشگاهها جنسشان این کالا است، کار شاقی نکردهایم. این چیزی نیست که کسی نداند. پس کمی ریزتر به ماجرا نگاه میکنیم. به اجناس، به قیمتها و ظاهر بازار. اگر خواهان خرید اجناس چرم هستید، دو فروشگاه اختصاصی برای چرم در اینجا مستقر است. بوت و نیمبوت چرم هم در اینجا به وفور یافت میشود. برای یک بوت چرم در اینجا باید حدود 200هزار تومان هزینه کنید. هر چند قیمتهای متنوعی برای انواع کارها ارائه شده که گاه بینشان کمتر از 200هزار تومان هم پیدا میشود. طلا و جواهر و زیورآلات هم اجناس دیگر این مرکز خرید به شمار میروند. فروشگاههایی که فروشندگان زن آنها را میگردانند. هر چند در اینجا هم ظاهر بازار تقریبا مردانه است و تنها خریداران هستند که جنس غالبشان زن است.
از دیگر پوشاک خاصی که در اینجا میتوانید خریداری کنید، مانتوهایی از جنس و طرحهای سنتی است.طرحهایی از گلیم و جاجیم و غیره. قیمتها هم نسبت به سایر فروشگاههای این کالای سنتی در سطح شهر اقتصادیتر است. قیمت مانتوها بین 95 تا 145هزار تومان است. مدل دیگری از این اجناس مربوط به سارافون-دامنها است که بین 120 تا 130هزار تومان قیمتگذاری شدهاند. از آنجا که معمولا این پوشاک طرفداران خاصی دارد، به نظر میرسد در این مجتمع تجاری و در طبقه همکف سلیقه بسیاری از طرفداران این سبک از اجناس پوشش داده میشود.
انواع بلوزهای بافت و ویژه زمستان هم بین 20 تا 70هزار تومان بهفروش میرسند. مهمترین ویژگی این اجناس تنوع طرح و رنگشان است. البته بیش از 90درصد از این اجناس چینی هستند اما نه اجناس بنجل چینی بلکه از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. انواع شلوار از جین تا کتان و غیره بین 50 تا 170هزار تومان قیمتگذاری شدهاند. مانتوهایی هم تا قیمت 400هزار تومان در این مرکز خرید یافت میشود. البته قیمتهای چندصدهزار تومان مربوط به یکی دو فروشگاههاست که به قول فروشندگانشان کارهای خاصی ارائه میکنند و یکیشان میگوید که این اجناس ویژه آنها است که از گوانگژو چین وارد میکنند. به طور کلی اغلب فروشگاهها قیمتهای زیر رقم مذکور را روی اجناسشان درج کردهاند. این مرکز خرید برای آقایان هم مکان مناسبی است و میتوانند انواع پوشاک مردانه را خریداری کنند.
هستند، میآیند و میروند
مرکز خرید اندیشه برای همه اقشار پایتخت با هر سطح مالی جذابیت دارد. به همین دلیل هم هست که به یکی از محبوبترین مراکز خرید تهران تبدیل شده است. به گفته مدیریت این مرکز خرید، در روزهای تعطیل جمعیتی بیش از 10هزار نفر از این مرکز خرید دیدن میکنند و البته خریدکی هم میکنند. نه اینکه وضع بازار عالی باشد و همه فروشندهها راضی باشند اما هستند کسانی که خریدی هم به گشتوگذارشان اضافه میکنند. بهویژه در ابتدای هر فصل که معمولا پوشاک فصل خریده میشود. البته به گفته بعضی از فروشندگان بیشترین فروششان در فصل حراج است و در این فصل است که میزان زیادی از هزینههایشان جبران میشود. وقتی به حقیقت حرفهایشان پی میبری که پشت ویترین مغازهها بایستید تا فروشندگانی را ببینید که گوشیهای همراهشان بهترین مشتریان این روزهایشان هستند.
مسیر دسترسی
خیابان سهروردی، نام پیشینش کاملا سلطنتی بوده اما امروزه نام بزرگ فیلسوفی ایراندوست را بر خود میبیند. فیلسوفی که در نهایت جان بر سر داناییاش و ایراندوستیاش نهاد. شهابالدین سهروردی، امروزه نامش را بر خیابانی شمالی- جنوبی میبیند که از شمال تا پل سیدخندان امتداد دارد و قسمت جنوبیاش هم به خیابان بهار شیراز در باغ صبا میرسد. این خیابان در منطقه 7 شهرداری قرار گرفته و از مراکز بورس کابینت و تجهیزات آشپزخانه و کاغذ دیواری تهران بهشمار میرود.
برای آندسته از خریدارانی که با اتومبیل شخصی میخواهند به این مرکز خرید بروند، باید عرض کنیم که خیابان سهروردی شمالی در محدوده طرح زوج و فرد قرار گرفته است. خریدارانی هم که از مرکز شهر به سمت این مرکز خرید میروند، میدان هفت تیر آدرسی سرراست را در اختیارشان قرار میدهد. در این میدان میتوانید ماشینهای سیدخندان را سوار شوید و دقیقا جلوی مرکز خرید اندیشه پیاده شوید.
هزینه رهن و اجاره
منطقه سهروردی به طور کلی ارزان نیست. طبق تحقیقاتی که انجام دادیم املاک تجاری در محدودی شمالی این خیابان تا متری 21میلیون تومان خریدوفروش میشوند. بنابراین در مرکز خریدی که در این محدوده قرار گرفته هم قیمتها پایین نیست. هزینهای که برای رهن مغازهها باید پرداخت شود، بین 20میلیون تا 50میلیون تومان است. البته 20میلیون تومان پول پیش یک مغازه 13متری است و برای 30متریها باید تا روی 30میلیون تومان هزینه کنید. اجارهها هم از حدود 8میلیون تومان شروع میشود و تا 10میلیون تومان هم میرسد.