سالها پیش از این در همه خانههای پایتخت یا شهرهای بزرگ تلفن نبود، باجههای تلفن زردرنگ سکهای بود و صفهای طولانی کسانی که انتظار میکشیدند برای دقایقی مکالمه. اما ورود تلفنهای همراه، نهتنها دنیای ارتباطات را متحول کرد و حوزههای فرهنگی و جامعهشناختی ما را تحتتاثیر قرار داد که حتی پا در اقلیم اقتصاد هم نهاد و با بخشهای مختلف فعالیتهای اقتصادی عجین شد. یکی از مهمترین این بخشها بانکداری است که با تلفن همراه دگرگون شد.بانکداری سنتی با آن روش سندزنی و انباشت انبوهی از کاغذ در بایگانیهای بانکها دیگر تقریبا به حافظه تاریخ فعالیتهای اقتصادی پیوسته است. پیشرفتهای تکنولوژیکی، بانکداری را تا همین جای کار تغییر زیادی داده است. اما تلفن همراه قصد دارد تا آخرین بازماندههای بانکداری سنتی را هم از میان بردارد و شعب بانکی را برای همیشه از سطح شهرها برچیند.
یک اپلیکیشن جدید برای انقلاب بانکداری
در تازهترین تحولات تکنولوژیکی در عرصه فناوریهای بانکداری شرکت جدیدی به نام آبرا (Abra) سعی دارد همه فعالیتهای بانکداری را در تلفن همراه بگنجاند و در واقع با این روش شما یک شعبه بانک سیار به همراه خود خواهید داشت. سایت اخبار بانک گزارشی را از سیانان مانی منتشر کرده که براساس آن به توضیح عملکرد این فناوری شرکت آبرا پرداخته شده است. براساس این گزارش کاربران میتوانند برداشت، سپردهگذاری و ارسال وجه را فقط با یک اپلیکیشن انجام دهند. نیازی به خودپرداز و شعبه بانکی هم نیست. (اشتباه نکنید این خدمات با Simple، Venmo، پی پال و پیچیس تفاوت دارد زیرا تمامی این خدمات نیازمند داشتن حساب بانکی هستند و در عین حال روی گوشی همراه گنجانده میشوند).
ایده پشتپرده این اپلیکیشین این است که بانکداری باید به اندازه ارسال پیامک ساده باشد. شرکت آبرا تلاش دارد طی چند هفته آینده این اپلیکیشن را در آمریکا و فیلیپین راهاندازی کند. گفته میشود در حال حاضر دهها هزار نفر درخواست تحویلداری ارسال کردهاند. این خدمات در سال آینده در دیگر نقاط جهان نیز راهاندازی خواهد شد.
بانکدارها بیشتر منفعت میبرند
حمیدرضا شفیعی، کارشناس اقتصادی دراینباره به «فرصت امروز» گفت: تکنولوژی، دنیای بانکداری را متحول کرده است. سرعت و میزان این پیشرفتها به اندازهای است که این انتظار در مردم بهوجود آمده است که انتظار دارند تکنولوژی خدمات بانکداری جدید را به آنها ارائه دهد. دیگر انتظارهای طولانی در شعب بانکها برای پرداخت قبوض آب و برق معنی ندارد. درصورتیکه یک دهه پیش ما باید یک یا دو ساعت وقت و هزینه خود را در ترافیک کلانشهرها هدر میدادیم تا خودمان را به شعبهای برسانیم و چند قبض ساده را پرداخت کنیم.
وی افزود: اما مسئله مهم این است که آیا این دستاوردهای تکنولوژیکی جدید از امنیت کافی برای دادوستدهای مالی برخوردارند؟ آیا این دستاوردها میتوانند در نهایت امانتداری، پول را از حسابی به حساب دیگر منتقل کنند؟ این موضوع بسیار مهمی است و فکر میکنم هنوز ما برای قطع ارتباط با پول واقعی و اتکا به مبادلات الکترونیک راه درازی در پیش داریم. این کارشناس تاکید کرد: به نظر میرسد بیش از مشتریان بانکها خود بانکها هم علاقه فراوانی دارند تا تکنولوژیهای جدید هر چه زودتر جایشان را در دنیای بانکداری باز کنند چون با این پیشرفتها بسیاری از هزینههای بانکداران کاهش پیدا میکنند. در حال حاضر یکی از هزینههای مهم بانکداری، شعبهداری است. شعبهداری هم شامل هزینه ساختمان و ملکی برای تاسیس شعبه میشود و هم شامل نیروی انسانی و پرسنل شاغل در آن و همچنین تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز برای کار پرسنل. با رشد این نوع بانکداری همه این هزینهها از میان میروند و در واقع بانکها با سرویس و هدایت اپلیکیشنها، هزینههای خود را کاهش میدهند اما در مقابل سودآوریشان افزایش پیدا میکند.