پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، 293 واحد افزایش یافت و به 79 هزار و 342 واحد رسید. روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل و کم حجم تر از روزهای گذشته بود که همپای بازارگردانی حقوقی های بزرگ، فعالان بورسی تلاش می کردند تا به دنبال شناسایی سهم های برخوردار از پایان اصلاح قیمتی بگردند؛ فعالان بازاری که هنوز ترجیح می دهند نوسان های کوتاه مدت 10درصدی را در دستور کار مدیریت سبد دارایی های خود قرار دهند.

حقیقی ها به دنبال سودهای کوتاه مدت

دیروز 120میلیون سهم توسعه معادن روی ایران به ارزش بیش از 40 میلیارد تومان میان کدهای حقوقی سهامداران عمده جابه جا شد. در بانک خاورمیانه اما کمتر از 35 میلیون سهم به ارزش 9 میلیارد تومان بازارگردانی شد. کمتر از 30 میلیون سهم صنعتی دریایی ایران اما به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان بازارگردانی شد. در بازار معاملات بلوکی نیز اندکی بیش از 24 میلیون واحد صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان نسیم به ارزش کمتر از 32میلیارد تومان میان دو کد حقوقی منتقل شد.

کمتر از 22میلیون سهم گسترش نفت و گاز پارسیان به ارزش بیش از 4.5میلیارد تومان نیز در سقف قیمتی میان کدهای حقوقی جابه جا شد. اندکی بیش از 16میلیون سهم پتروشیمی شیراز نیز به ارزش بیش از 3میلیارد تومان با معاملات انتقالی حقوقی ها مواجه بود. در عین حال روز گذشته 16 میلیون سهم گسترش انرژی آذر آب نیز به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان بازارگردانی شد.

12.5 میلیون سهم اعتباری کوثر مرکزی نیز به ارزش 1.5 میلیارد تومان در کدهای سهامدار عمده حقوقی تجمیع شد. در عین حال 6 میلیون سهم صنایع فولاد آلیاژی یزد به ارزش بیش از 1.5 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده بازارگردانی شد. در نهایت کمتر از 5 میلیون سهم تکنوتار به ارزش بیش از یک میلیارد تومان میان کدهای حقوقی ها دست به دست شد.

گام های محتاط سرمایه گذاران بورسی

در معاملات روز گذشته فعالان بازار سهام ترجیح دادند همزمان با آخرین فرصت تسویه معاملات اعتباری کارگزاری ها، با گام های محتاطانه تری در تالار شیشه ای قدم بردارند؛ بازاری که سایه سنگین بازارگردانی و تجمیع سهام حقوقی های بزرگ به ویژه در گروه پتروشیمی ها در آن خودنمایی می کرد.

معامله گران بورس تهران در حالی معاملات متعادلی را شاهد بودند که برخی خوشبینی ها به بازار جهانی نفت خام باعث شد سهامداران دوباره به گروه پالایشی ها اقبال نشان دهند. در عین حال انتظار برای افزایش قیمت اوره و متانول باعث شد تا شرکت های این گروه و هلدینگ های سرمایه گذاری آنها با رِنج شدن قیمت ها در دامنه نوسان مثبت قیمتی روبه رو باشد.

در گروه خودرویی ها اما پایان اصلاح قیمتی سهام، مثبت شدن قیمت ها را در پی داشت. در حال حاضر شاهد ایجاد تعادلی نسبی و کاهش هیجان خریدوفروش در اکثر گروه ها هستیم. هر چند که به دلیل هیجانی بودن رفتار بازار سهام قضاوت در خصوص روند آتی قیمت ها در این بازار دشوار است، اما انتظار می رود رفته رفته هیجان و شوک وارد شده به بورس تحت تاثیر ریسک سیاسی حاکم بر بازار کاهش یابد و شاهد ایجاد تعادلی در این بازار باشیم و پیرو این موضوع نیز در سه روز ابتدایی هفته جاری نیز شاهد این امر هستیم. با وجود آرام شدن جو کلی بازار بورس و کاهش هیجان فشار فروش در آن، باید منتظر ماند و دید این بازار راه خود را چگونه پیدا خواهد کرد؟

بزرگ ترین شرکت های بورسی و فرابورسی معرفی شدند

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، اسامی بزرگ ترین شرکت های بورسی و فرابورسی از نظر تعداد سهامدار را معرفی کرد. سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران با ۲۴۱ هزار و ۳۸۱ سهامدار درپایان مهرماه امسال، در صدر بزرگ ترین شرکت بورسی از نظر تعداد سهامدار ایستاد و ایران خودرو با ۱۴۹ هزار و ۹۵۹ سهامدار و توسعه معادن روی ایران با ۱۲۵ هزار و ۸۰۴ سهامدار در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. همچنین شرکت های سرمایه گذاری نور کوثر ایرانیان، سرمایه گذاری صنعت نفت، سایپا، بانک انصار، توسعه صنایع بهشهر، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و سیمان فارس و خوزستان در مکان های سوم تا دهم بزرگ ترین شرکت های بورسی از نظر تعداد سهامدار هستند.

موسسه اعتباری کوثر مرکزی با ۴۸۲ هزار و ۹۴۹ سهامدار در صدر بزرگ ترین شرکت های فرابورسی از نظر تعداد سهامدار قرار دارد و بانک سرمایه با ۳۰۲ هزار و ۶۲۵ سهامدار و بانک دی با ۱۸۰ هزار و ۹۷۴ سهامدار در رده های بعدی قرار گرفتند. بانک قوامین، سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان، بانک حکمت ایرانیان، صنایع پتروشیمی زنجان، پتروشیمی گلستان و احیا صنایع خراسان و اقتصاد و خودکفایی آزادگان نیز در مکان های سوم تا دهم فهرست برترین شرکت های فرابورسی از لحاظ تعداد سهامدار ایستادند.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Iatl2zyc
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه