پروژه ماشینهای خودکار گوگل که مدت زیادی است در حال بررسی است، قرار است به یک شرکت مستقل در زیرمجموعه شرکت فناوری الفابت که گوگل هم جزئی از آن است، تبدیل شود. برای رسیدن به این منظور این ماشینهای خودکار باید شروع به پولسازی کنند. یکی از راهها برای پولساز شدن این ماشینها میتواند استفاده از آنها برای ارائه سیستم خدمات تاکسی و حملونقل باشد.
این سیستم که دارای انواعی از ماشینهای بزرگ و کوچک خواهد بود، به احتمال زیاد از مناطق کوچکی مثل محوطه دانشگاهها آغاز به کار خواهد کرد. از مزایای این مکانهای کوچک آن است که میتوان ماشینها را در آنها راحتتر کنترل و برنامهریزی کرد و در بیشتر مواقع برای دسترسی به این مکانها احتیاج به داشتن مجوزهایی که در جاهای بزرگتر و جادههای عمومی مورد نیاز است، نیست.
این طرح که ماشینهای خودکار گوگل برای سرویس حملونقل و تاکسی مورد استفاده قرار بگیرد، ایده جدیدی نیست. اما این نخستین باری است که این ایده در حال پیوستن به واقعیت و اجرا شدن است.استفاده از ماشینهای بدون راننده گوگل در محوطههای کوچک مثل دانشگاهها سبب میشود تا این ماشینها تجربه بیشتری را در پرونده موفقیت خود ثبت کنند و طراحان و سازندگان این ماشینها هم این امکان را پیدا میکنند تا در مورد نگرانیها و خواستههای مشتریان هنگام سوار شدن در این ماشینهای کوچک خودکار بیشتر بدانند.
بسیاری از شرکتها به دنبال سرمایهگذاری و تجاری کردن ماشینهای بدون سرنشین در 10 سال آینده و استفاده از آنها در بزرگراهها و خیابانهای اصلی شهرها هستند و شرکتهایی چون اوبر، اپل و الفابت که از تکنولوژی لازم برخوردارند باید فعالیت جدی خود را برای به واقعیت رساندن این طرح شروع کنند. هرچند شواهد حاکی از آن است که این اتفاق بهزودی خواهد افتاد.