پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

حرکت شاخص کل به‌سوی کانال 62هزار واحد

8 سال پیش ( 1394/6/22 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران در پایان جلسه معاملاتی گذشته 533.82 واحد نزول را به ثبت رسانید و با این کاهش ارتفاع 0.84 درصدی به رقم 62950.5 واحد رسید. ادامه روند نزولی شاخص کل، این شاخص مهم را به سطح حمایتی مهم خود در 62313 واحد نزدیک کرده است؛ حمایتی که شکست آن به معنای فصل جدیدی از نزول برای بازار خواهد بود. با آغاز معاملات در جلسه گذشته، عرضه در بازار تاخت و بدین ترتیب بیش از نیمی از تمام نزول شاخص کل در این جلسه، در یک ساعت نخست معاملات رقم خورد. پس از آن سرعت میانگین نزول شاخص کل از پنج واحد بر دقیقه به 1. 53 واحد بر دقیقه کاهش یافت.

این کاهش سرعت نزول از محل کاهش سرعت معاملات محقق نشد؛ بلکه دلیل اصلی این موضوع کاهش عرضه و به دنبال آن افزایش نسبی تقاضا بود. ارزش کل معاملات این جلسه بازار بورس در حدود 114.1 ملیارد تومان بوده و این رقم طی 32881 معامله به ثبت رسید. بدین ترتیب ارزش میانگین هر معامله در حدود 3.45 میلیون تومان محاسبه می‌شود که در مقایسه با روز پیش از آن با افزایشی بیش از 70 درصد همراه است. بازار فرابورس ایران نیز در این جلسه به کاهش شاخص کل خود پرداخت. طی جلسه معاملاتی گذشته، شاخص کل این بازار با 12.9 واحد نزول به رقم 706 واحد رسیدو ارزش معاملاتی حدود 60میلیارد تومان را به ثبت رسانید.

«بانک‌ها و موسسات اعتباری» در جلسه گذشته بیشترین کاهش را بر شاخص کل اعمال کردند. این گروه با 167.85 واحد تأثیر منفی، یک‌سوم از نزول شاخص در جلسه گذشته را موجب شدند. صنایع «خودرو و ساخت قطعات» و «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» پس از «بانک‌ها» دلیل نزول شاخص کل بوده و بیش از یک‌سوم دیگر از نزول شاخص را به عهده گرفتند. در طرف مقابل علاوه بر کارشکنی‌های «پارسان»، «محصولات شیمیایی» یکی از دو گروه اصلی‌ بودند که تأثیر مثبتی بر شاخص کل اعمال کردند. در این جلسه، صنایع «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» به ترتیب 31.36 و 19.37 واحد تأثیر مثبت در شاخص کل اعمال کردند.

در این جلسه برای دومین روز پیاپی خرید کدهای حقیقی کمتر از خریدشان بود. طی معاملات روز گذشته، حقیقی‌ها حدود 40 درصد از کل فروش‌ها را انجام داده و تنها 30 درصد از کل خرید را به عهده گرفتند. بر هم خوردن تعادل خریدوفروش کدهای حقیقی در روزهای اخیر یکی از تهدیدهایی است که باید در هر تحلیلی لحاظ شود. در جلسه معاملاتی پیش‌رو انتظار می‌رود آغاز معاملات با کاهش شاخص کل همراه شود. در یک ساعت نخست معاملات روز جاری، انتظار می‌رود عرضه در بازار قدرت نمایی کرده و رنگ قرمز حاکمیت خود را حفظ کند. با عبور از ساعت 10 می‌توان انتظار داشت از شدت این موضوع کاسته شده و در این برهه زمانی رفتار خریداران می‌تواند سرنوشت بازار را تعیین کند. در نیمه دوم بازار انتظار می‌رود بار دیگر عرضه افزایش نسبی جدی‌ داشته باشد. درصورتی‌که حمایت مناسبی در نیمه دوم بازار صورت نگیرد، می‌توان انتظار داشت شاخص کل با سرعت فراوانی به سمت کف کانال 62000 واحد روانه شود.

* کارشناس بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/o6z0njAx
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه