یك برند شخصی قوی هر جا میروید با شماست. در صورت تلاش برای استفاده از فرصتهای كاری جدید، این پدیده به ایجاد روابط و كشف یك كار مهم كمك میكند. اگر خواستار افزایش آمار فروش هستید، برند شخصی یا personal brand قادر است شما را در مسیر ورود به یك مكالمه از موضع قدرت بیشتر یاری برساند. در صورت اقدام برای ارتقای رتبه یا میدان دید شركت خود، دارا بودن برند شخصی اعتماد و حس پیشگامی را در شما افزایش میدهد. البته نوع شخصیت شما نیز در روند ساخت personal brand از اهمیتی نسبی برخوردار است.
ویژگیهای مهم یك personal brand، شامل حرفهای بودن، قدرتمند بودن، ثبات و غیره همگی ارزش زیادی را دارند اما در مقایسه با یك ویژگی پراهمیت كمرنگ هستند؛ جایگاه رفیع و میدان دید گسترده. عدم برخورداری از این ویژگی به اندازه كافی باعث میشود تا هیچگاه حتی در صورت ساخت كامل personal brand، نیروی لازم برای رشد قابل توجه را دریافت نكنید. راهحل این مشكل میدان دید، كشف ابزارهای بیشتر برای نمایش Personal brand شما است. در هر فرصتی شما باید به ابراز شخصیت خود بپردازید. ملاقات با افراد جدید یا به اشتراكگذاری محتوای تازه میتواند بهعنوان ابزاری همیشگی برای حفظ personal brand شما به شمار رود. پنج ابزار زیر بعضی از مؤثرترین این وسایل به حساب میآیند:
1- وبلاگ شخصی
همه چیز از وبلاگ شخصی شما شروع میشود. این فرصتی عالی برای نمایش شخصیت شماست. پس با نوشتن محتوای درست و با قاعده در كنار به اشتراكگذاری رسانه، تعامل با طرفداران و followerهای وفادار در آینده نزدیك را رقم بزنید. به این ترتیب، وبلاگتان كم كم تبدیل به یك پلتفرم و محلی برای ورود بقیه افراد میشود و ضمن استفاده بهعنوان پایهای برای personal brand شما، سوختی برای دیگر ابزارها نیز به حساب میآید. برای مثال، شما میتوانید نمونههایی از دست نوشته خود را برای ایراد یك سخنرانی به كار گیرید. در ادامه امكان كنترل یا مدیریت بر پستهای وبلاگتان در رسانههای اجتماعی به منظور دسترسی و تاثیرگذاری بیشتر ایجاد میشود.
با توجه به ابزارهای گسترده موجود در فضای اینترنت، ایجاد و راهاندازی وبلاگ مخصوص به خود رایگان و آسانتر از گذشته شده است. در طول چند ساعت، شما میتوانید پس از تهیه یك طرح دلخواه شروع به نوشتن كنید. ابتدا شما هیچ نیازی به یك قوه تخیل عالی ندارید، فقط طراحی وبلاگ باید طوری باشد تا خوانندگان به آسانی بتوانند مطلب آن را مطالعه كنند. در زمان مناسب شما میتوانید یكسری عناصر تجملی و جذاب را به آن بیفزایید.
2- وبلاگ نویسی بهعنوان مهمان
با توسعه یك پورتفولیوی خوب از محتوا در وبلاگ شخصی خود با هدف نمایش دانش، تخصص و ارزش وجودیتان، بهعنوان یك مهمان یا ستوننویس امكان كار برای انتشارات فعال در حوزه كاری خویش را مییابید. فواید وبلاگ نویسی بهعنوان مهمان را نمیتوان شمرد اما اهمیت خاص آن در افزایش امكان ابراز شخصیت خود و پیشرفت در آینده نهفته است. به علاوه، قرار گرفتن نامتان در كنار ماركهای معتبر موجود در زمینه چاپ و نشر، باعث جلب اعتماد فوری دیگران به سوی برند شخصی شما میشود.
3- سخنرانیها
سخنرانیها فرصتهایی عالی برای نشان دادن برند شخصی افراد هستند اما تا زمان اقدام برای به دست آوردن یك اعتبار اولیه، حضور در آنها میتواند سخت باشد. هنگام تلاش برای راهاندازی وبلاگ شخصی خود، شما امكان جستوجو برای پیدا كردن یكسری رویدادهای محلی با حضور سخنرانان مرتبط با حوزه تخصصیتان را مییابید. كسب و كارهای كوچك اغلب اوقات در پی كشف كارآفرینان تازهكار و دیگر افراد حرفهای برای برقراری تعامل با آنها از طریق جلسات یا سمینارهای آموزشی هستند. تا زمانی كه مهارت انجام این كار را دارید، برای حضور در این سخنرانیها ثبتنام كنید.
فرصتهای سخنرانی به دلیل قدرت و اعتباری كه بلافاصله به شما میبخشند عالی و قابل توجه هستند. فقط نوشتن نام خود در فهرست اسامی سخنرانان موجب معرفی برند شخصی شما به دیگران میشود و میتوانید در مكالمات یا معاملات آینده خود به این سخنرانی در رزومهتان استناد كنید. به علاوه، حضورتان روی صحنه، باعث میشود تا همه افراد داخل اتاق به شما توجه كنند. این فرصتی كلیدی برای ایجاد یك تصور قوی به شمار میرود. در كنار استفاده از همه فرصتهای سخنرانی موجود در حد امكان، چنانچه میتوانید سعی كنید میزبان یكی از همین رویدادها باشید.
4- رویدادهای شبكهای
رویدادهای شبكهای گهگاه شامل تركیبی از سخنرانیهای متعدد میشوند؛ بنابراین مطمئن شوید كه در تركیبی متنوع از سالنها و فرصتهای مختلف حضور پیدا میكنید. بهعنوان یك فرصت شخصی دیگر، این لحظات زمانی كلیدی برای نشان دادن چهره خود به عموم مردم و كسب مقداری شهرت و اعتبار در حوزه محلی به شمار میروند. حضور در رویدادهای شبكهای مرتبط با صنعت خود، میتواند قدرت نفوذ و شهرت در حوزه تخصصیتان را برای شما در پی داشته باشد اما از ورود به دیگر انواع مختلف رویدادهای شبكهای ترسی به دل راه ندهید. شما هرگز نمیدانید كه در ملاقات با انسانهای مختلف با شخصیتهای جدید چه فرصتهایی نهفته است.حضور در رویدادهای شبكهای گاهی اوقات كمی هزینه بر میدارد اما ارتباطاتی كه از آن طریق با دیگران برقرار میكنید ارزش پرداخت هزینه ورودی را دارد. با این حال، اگر حاضر به پرداخت هزینه نیستید، دهها رویداد شبكهای رایگان در منطقه شما وجود دارد.
5- رسانههای اجتماعی
پلتفرمهای رسانه اجتماعی به خصوص LinkedIn كلید ساخت یك برند شخصی تاثیرگذار عنوان میشوند اما در واقع آنها مرحله پایانی یك فرآیند هستند:
• فقط در صورت داشتن یك وبلاگ شما میتوانید به مدیریت محتوا در پلتفرم خود بپردازید.
• فقط در صورت اقدام به حضور در رویدادهای سخنرانی شما میتوانید به تخصص خود ببالید.
• فقط در صورت اقدام به ایجاد یك شبكه شخصی شما میتوانید طرفداران و followerهای زیادی را دور خود جمع كنید.
تازه از این مرحله است كه شما امكان برقراری یك ارتباط شبكهای با دیگر افراد حرفهای در سرتاسر كشور (یا جهان) را مییابید. در شرایطی كه سخنرانیها و رویدادهای شبكهای امكان ایجاد سطحی از صمیمیت میان شما و مخاطبانتان را به وجود میآورند، رسانههای اجتماعی شبكهای گستردهتر را پیش پای شما قرار میدهند.
شما میتوانید ضمن سرعت بخشیدن به گسترش میدان دید خود، در پی ملاقات با عده بیشتری از افراد جدید، در نهایت پروفایل آنلاین خود را برای گروههای علاقهمند كامل كنید. شاید شما در ابتدای مسیر ساخت یك personal brand قوی، یك راه را مؤثرتر بیابید. در این صورت، بخش اعظمی از تلاشهای خود را وقف آن حوزه كنید اما از روشهای دیگر غافل نشوید. رابطه میان این كانالهای مختلف در نهایت منجر به كسب موفقیت میشود.