پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

وزیر نفت روزگذشته در جمع خبرنگاران از حذف سرمایه گذاران هندی در صنعت نفت ایران خبر داد این در حالی است که سرمایه گذاران هندی بعد از تحریم علاقه مندی خود را برای حضور در پروژه های مختلف اعم از بالادستی نفت و پتروشیمی اعلام کرده بودند. به نظر می رسد مدل اقتصادی پیشنهاد داده شده از سوی هندی ها مهم ترین دلیل طرد این گروه از سوی صنعت نفت ایران است. 

حذف هندی ها از صنعت نفت جدی شد

بیژن زنگنه، وزیر نفت روز گذشته در حاشیه برگزاری همایش بررسی الزامات و چالش های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه گذاری در صنعت نفت در جمع خبرنگاران درباره به سرانجام نرسیدن تعدادی قرارداد بای بک از جمله «فرزاد بی» ، گفت: ما هیچ گونه قرارداد بای بک نداریم و قرارداد ایران با سرمایه گذاران هند برای پروژه «فرزاد بی» نیز براساس قراردادهای جدید است اما خواسته آنها در مدل اقتصادی قابل قبول نیست و این احتمال می رود که همکاری ایران با هندی ها به سرانجام نرسد.

وی با بیان اینکه این گروه سرمایه گذاران را کنار خواهیم گذاشت، تاکید کرد: آخرین مهلت را به هندی ها داده ایم و اگر تا آخر این ماه هندی ها به ایران نیایند، کنار گذاشته می شوند. هندی ها در بخش پتروشیمی نیز با قیمت خاصی از ما خوراک می خواستند که اعلام کردم اگر با این قیمت، خوراک یافتید، از شما خریدارم.

وی از نهایی نشدن متن قراردادهای جدید نفتی خبر داد و اظهارکرد: تهیه این متن در مراحل پایانی است و در حال حاضر صلاحیت شرکت های خارجی در حال بررسی است و تا زمان ارزیابی صلاحیت‏‎ها، متن مدل جدید قراردادهای نفتی نیز نهایی خواهد شد.

وی ادامه داد: هفته گذشته شیطنتی صورت گرفت که درآن اعلام شد شرکت ملی نفت تنها از شرکت های خارجی برای تعیین صلاحیت دعوت کرده است این در حالی است که صلاحیت شرکت های داخلی پیش از این انجام شده است.

زنگنه از فرصت یک ماهه به شرکت‎های داخلی ازجمله قرارگاه خاتم الانبیا برای حضور در میدان آزادگان نیز خبر داد و گفت: شرکت های داخلی از ما درخواست کردند برای حضور در این میدان سه ماه به آنها فرصت دهیم و ما نیز موافقت کردیم و تا پایان دی‎ماه نیز به آنها فرصت دادیم. همچنین به شرکت های داخلی اعلام کرده ایم برای خودشان شریک خارجی انتخاب کنند. دیدار و گفت وگوهای وزیران انرژی روسیه و عربستان درباره بازار نفت و مباحث اوپک موضوع دیگری بودکه وزیر نفت دراین باره نیز گفت: امیدواریم در این زمینه به تفاهم برسیم و کشورهای غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه با اعضای این سازمان همراهی کنند.

وی با بیان اینکه روسیه و کشورهای عضو اوپک در الجزایر تصمیم گرفتند در کاهش تولید نفت به تفاهم برسند، در پاسخ به این پرسش که آیا در نشست عادی ٣٠ نوامبر (١٠ آذرماه) اعضای اوپک در وین، روسیه شرکت می کند یا خیر، گفت: نوامبر نشست عادی اوپک با حضور وزیران نفت و انرژی این کشورها در محل دبیرخانه دائمی این سازمان برگزار می شود و روسیه در این نشست حضور نخواهد داشت.

سود بالای خوراک اتان

وزیر نفت درباره گران بودن قیمت خوراک اتان نیز اعلام کرد: این خوراک همچنان اقتصادی است و گران نیست و اگر می گویند که گران است چرا برای یک تن اتان، چهار تن تقاضاست. تنها دو مجموعه از واحدهای پتروشیمی با خوراک اتان، سال گذشته 51 و 48درصد سود خالص بردند.

زنگنه در این همایش با اشاره به اینکه همه مدیران متخصص هزینه کردن هستند، افزود: 40 سال است که همه حرف می زنیم. سرمایه گذاری ای مهم است که در آن درآمد وجود داشته باشد، صنعت نفت با وجود اینکه سرمایه چند هزار میلیاردی دلاری نیاز دارد، اما در آمدزاست. صنعت نفت این ظرفیت را دارد که سرمایه گذاری آن ظرف پنج تا شش سال قابل بازگشت باشد که سبب افزایش درآمد کشور می شود.
وی صنعت نفت را به‎عنوان یکی از بخش‎های مهم برای ایجاد اشتغال در کشور دانست و گفت: فعالیت یک دکل حفاری در بخش خشکی ٣٠٠ تا ٤٠٠ شغل ایجاد می کند.

در این همایش الهام امین زاده مشاور رئیس جمهوری نیز بر اهمیت برداشت از میدان های نفت و گاز مشترک و افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفت تاکید کرد و افزود: اجرای قراردادهای جدید نفتی به تحقق این امر کمک می کند.

وی با بیان اینکه قراردادهای جدید نفتی دارای انعطاف کافی هستند، اعلام کرد: حفظ حاکمیت و مالکیت ایران بر منابع نفت و گاز در قراردادهای جدید نفتی لحاظ شده است و اجرای آن در مرحله نخست با شرکت های داخلی، به اعتمادسازی این قراردادها در سطح کشور کمک کرد.

آمادگی مواجهه با خارجی ها را نداشتیم

امیر حسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی نیز در این مراسم با بیان اینکه ایران فکر می کرد هیچ کشوری نمی تواند نسبت به ذخایر غنی هیدروکربنی ایران بی تفاوت باشد، گفت: تجربه نشان داد که این امر شدنی است زیرا روابط بین الملل بی رحمانه عمل می کند و فاقد عدالت است. تحریم های علیه ایران این را اثبات کرد.

وی با بیان اینکه دولت و شرکت های خصوصی آمادگی لازم را برای رویارویی با شرکت های خارجی نداشتند، تاکید کرد: ما حتی در مسائل مقدماتی نیز مشکل داریم، مسئولان عالی رتبه خارجی در گفت و گو با ایران بعد از تحریم سردرگم بودند و نمی دانستند بامسئولان ایرانی چه کنند.

این مقام مسئول در وزارت نفت با اشاره به اینکه ایران بعد از تسخیر سفارت آمریکا، تحریم شد و کسی فکر نمی کرد دوام بیاورد، افزود: دیگر نمی توانیم با روش وصله پینه ادامه دهیم. امروز وقت آن رسیده کمتر حرف بزنیم و بیشتر عمل کنیم. قدرت سیاسی ایران با تولید براساس ذخایر نفتی تامین خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که با وجود تاخیر 10 ماهه در دو ماه آینده کار قراردادهای جدید نفتی آغاز شود و تلاش کنیم با توسعه انرژی روابط سیاسی مان را بهبود ببخشیم.

غلامرضا منوچهری، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران نیز در این همایش از امضای شش تفاهم‎نامه جدید نفتی خبر داد و گفت: در حال حاضر با حدود ١٠ شرکت بین المللی یادداشت تفاهم (MOU) امضا کردیم و برنامه ریزی برای مناقصه‎های بالادستی انجام شده است و آماده دریافت پیشنهادها هستیم.

وی پیش بینی کرد در میدان‎های بزرگ که مجریان طرح (اپراتور) خارجی هستند حدود ٧٠درصد کار به شرکت‎های ایرانی سپرده شود و گفت: به دنبال فضای رقابتی هستیم که شرکت های بین المللی در کنار شرکت‎های داخلی بتوانند حجم بیشتری از میدان ها را برداشت کنند.

ارتباط با نویسنده : ebrahimi1941@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ePBsYk35
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه