جک دورسی (Jack Dorsey)، برنامهنویس آمریکایی، موسس شبکه اجتماعی توییتر (Twitter)، بنیانگذار و مدیرعامل اسکوئر (Square) است. اسکوئر یک کمپانی «پرداخت همراه» است؛ کمپانی خدمات مالی، تجاری و پرداخت از طریق تلفنهمراه که نرمافزارها و سختافزارهای پرداختی را عرضه میکند. این کمپانی توسط جک دورسی و جیم مککلوی (Jim McKelvey) تاسیس شده است. در سال 2012، «جایزه مخترع سال» در زمینه تکنولوژی توسط والاستریت ژورنال به جک دورسی اهدا شد. علاقه دورسی به کامپیوتر خیلی زود و از زمان دبیرستان آغاز شد. او مجذوب چالشهای تکنولوژی بهخصوص در زمینه حملونقل بود. در 15سالگی نرمافزار ارسال پیامی را نوشت که هنوز هم توسط برخی از کمپانیهای تاکسیرانی استفاده میشود.
دورسی یک دوره کوتاه را در دانشگاه علوم و تکنولوژی میسوری (Missouri University) گذراند و مانند برخی مدیران بزرگ مثل بیل گیتس، استیو جابز و مارک زاکربرگ پیش از آنکه مدرکش را دریافت کند، دانشگاه را ترک کرد. درسهای بسیاری از این مدیر موفق برای یادگیری وجود دارد.
مدیر باشید، نه تصمیمگیرنده
از نظر دورسی، یک مدیر خوبی کسی است که کارکنانش را در شرکتش راهنمایی میکند تا بتوانند تصمیمات بزرگ بگیرند، نه کسی که از بالا تصمیمات را صادر میکند. دورسی میگوید: «اگر من تصمیم بگیرم، ما یک شکست سازمانی خواهیم داشت.» با چنین نگرشی، موفقیت سازمان به قدرت مدیرش بستگی نخواهد داشت، بلکه به نیروی اعضایش وابسته خواهد بود.
شفافیت را در کارتان گسترش دهید
دورسی موسس اسکوئر و توییتر به کارکنانش دسترسی بیسابقهای به استراتژیهای شرکت داده است. مثلا در توییتر یادداشتهای جلسات مهندسی در تمام شرکت به اشتراک گذاشته میشود. در اسکوئر، کارکنان به اسناد جلسات هیاتمدیره دسترسی دارند، پرسشهایی را مطرح میکنند و بازخوردشان را انتقال میدهند. چنین شفافیت و فراگیری باعث میشود که کارکنان احساس کنند در جهت رسیدن به اهدافی مشترک کار میکنند.
به ضعفهایتان اقرار و سپس بر آنها غلبه کنید
وقتی دورسی، اسکوئر را راهاندازی کرد، میدانست که مردم منتظر شکست این کسبوکار هستند. دورسی تصمیم گرفت با این شک و تردید مواجه شود. او در یک حرکت نامتعارف، سرمایهگذاران را دعوت کرد و لیستی متشکل از 140 دلیل که چرا اسکوئر شکست خواهد خورد، ارائه داد و با هر کدام از این دلایل خودش مقابله کرد. این راهکار نتیجه داد؛ سرمایهگذاران وارد کسبوکار شدند و در حال حاضر اسکوئر پیشرو در صنعت پرداخت از طریق تلفن همراه است. دورسی با همان لیست اولیهای که ارائه داد نشان داده بود که از این زمینه کاری آگاهی دارد و پتانسیلها و محدودیتهای ایدهاش را میشناسد. درسی که مدیران میتوانند از او بیاموزند این است که خلاق باشند، شجاعانه رفتار کنند و همیشه نشان دهند که میدانند چگونه بر ضعفهایشان غلبه کنند.
به دنبال ایدهای جدید در زندگی روزمرهتان باشید
دورسی معتقد است: «هرکسی میتواند در هر زمانی ایدهای را ارائه دهد. همه ما روشهای متفاوتی در مدیریت داریم که میخواهیم آنها را در شرکت پیاده کنیم و این ایدهها و روشها میتوانند زمانیکه دوش میگیریم، قدم میزنیم و حتی هنگامی که با کارکنانمان در یک کافه صحبت میکنیم، به سراغمان بیاید.» جک دورسی زمانی که در دبیرستان بود، بهعنوان سروکننده قهوه در کافیشاپ مادرش کار میکرد و میدید که چقدر کسبوکارهای کوچک میتوانند از پرداخت از طریق کارتهای اعتباری بهرهمند شوند. با توجه به همین نگرش، دورسی در زندگی روزمرهاش به دنبال ایده و الهام گرفتن از اطرافش است.
غیرقابل پیشبینی باشید
در پس غیرقابل پیشبینی بودن جک دورسی شیوهای وجود دارد. هر کاری که او انجام میدهد از برنامه صبحانهاش که هرگز تغییر نمیکند تا تاکیدش بر داشتن «مدل مویی زیبا» و سایر عادتها و نگرشهایش ستون فقرات موفقیت ادامهدارش است. بعضی از این خصوصیات عبارتند از:
- همیشه صداقت داشته باشید.
- متواضع و فروتن باشید.
- به رویاهای دیگران احترام بگذارید.
- نادان نباشید.
- از لحظههایتان لذت ببرید.
- مدل مویی فوقالعاده داشته باشید.