پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

جهان میزكار انسان عصر دیجیتال

7 سال پیش ( 1395/5/18 )
پدیدآورنده : آزاده اتحاد  

تصور اکثریت از  «کار کردن درخانه» خوابیدن تا لنگ ظهر، ساعت ها در لباس خواب ماندن و ناهارهای طولانی خوردن است اما این نکته را نباید فراموش کرد که اگرچه انتخاب چنین کاری می تواند بسیار منعطف باشد اما در عین حال هنوز شغلی حرفه ای در نظر گرفته می شود و باید کاملاً حرفه ای با آن برخورد کرد.

اشخاص باید عادات  «کار در خانه» را بیاموزند، یعنی باید یاد بگیرند که محیطی مشابه محیط اداری یا مثلاً یک دفتر کار برای خود به وجود بیاورند، ساعت ها پشت میز کامپیوتر خود بنشینند و طوری در خانه لباس بپوشند که انگار واقعاً در محل کار خود هستند؛ حتی الامکان هم باید از چیزهایی که حواس شان را پرت می کند، اجتناب کنند. یادگیری این عادات باعث می شود که بتوانند روی کار خود در خانه، هر آنچه که هست، تمرکز داشته باشند.

عده ای معتقدند کار در خانه بسیار دشوارتر از کار در بیرون است؛ آنهایی که با کار در خانه مشکلی ندارند و در واقع با آن راحت  هستند، افراد منظمی اند و در طول روز می توانند وقت خود را به خوبی تنظیم کنند و نیازی به تعامل فیزیکی با یک همکار هم ندارند و مهم تر اینکه نیازی به تسهیلات اداری محل کار ندارند.

کار در خانه به شخصیت افراد نیز بستگی دارد؛ افرادی که با کار در خانه می توانند کارآمد باشند، حتماً از تفکر نقادانه و مهارت های سازمانی و ارتباطاتی برخوردارند.

وقتی یک فرد برای امرارمعاش خود گزینه کار در خانه را انتخاب می کند، دیگر از مزیت کار در یک محیط کار پررفت و آمد و تعاملی برخوردار نیست، بنابراین خودش مجبور به تشخیص نقاط ضعف و مشکلاتش می شود و خودش مجبور است از پس آنها برآید.

اما در عصر دیجیتال نه فقط امكان كار كردن در خانه كه كار كردن از هر نقطه ای از دنیا وجود دارد. پیشرفتی كه در دنیای فناوری حاصل شده یكی از اصلی ترین موانع انسان برای آزاد بودن یعنی كار و حضور در محل كار را به تدریج از سر راهش برمی دارد.

نشریه بی بی سی می نویسد: حالا فناوری هایی مثل شبكه های پیغام رسان فوری و ویدئوكنفرانس ها به ما این اختیار و آزادی را می دهند كه در هر زمان و در هر كجایی كه دوست داشته باشیم می توانیم كار كنیم.

شركت surf یكی از چندین شركتی است كه تلاش می كند نیازهای انسان عصر دیجیتال را برای داشتن این آزادی كه از هر جا و هر زمانی كه دوست دارند كار كنند، برآورده كند. این شركت در لیسبون و گرن كاناریا هم محل كار و امكانات مربوط به آن را در اختیار علاقه مندانش می گذارد و هم كلاس های آموزشی موج سواری. در لیسبون مراجعه كنندگان می توانند در ازای ٤٧پوند یك اتاق خصوصی به علاوه آشپزخانه و سرویس بهداشتی مشترك كرایه كنند و به دفاتر مدرن كاری و اتاق های كنفرانس هم دسترسی داشته باشند.

اما شركت surf تنها استارتاپ اینچنینی نیست؛ استارتاپ Roam هم مكانی است برای زندگی و كار در میامی، بالی و به تازگی در مادرید شعبه دارد و با شعار «مكانی تجربی برای ارزیابی مرز میان كار، سفری زندگی» خودش را تبلیغ می كند. علاقه مندان می توانند یك هفته تا یك ماه در این مكان اقامت داشته باشند.

پیتر فیبور از شركت surf می گوید:  «مراجعان اغلب شاغلان آزاد و افرادی هستند كه می توانند كارشان را از راه دور انجام بدهند، این طور كه اوضاع دارد پیش می رود به نظر من تا پنج سال آینده كار كردن به این شیوه تبدیل به یك نرم می شود.»

كار كردن از راه دور مدتی است كه به جریان افتاده. به عنوان مثال در بریتانیا آخرین آمارها نشان می دهد كه بیش از ٤میلیون بریتانیایی همین حالا هم دور از محل كار، كارشان را انجام می دهند. اكثر این افراد از طریق دفاتر مجهز به تمام امكانات مجازی و با فرسنگ ها فاصله از زمانی كه كارمندان از راه دور صرفاً در خانه یك تلفن و ایمیل داشتند، كار می كنند. برای كارمندان، این شكل كار كردن از هزینه های سنگینی مثل كرایه و برق می كاهد.

به گفته متخصصان شركت های زیادی در حال فاصله گرفتن از شیوه سنتی كار كردن هستند. یك برنامه نویس متخصص در زمینه سیستم های  آی تی مربوط به گوشی های همراه كه برای شركت كامپیوتری به نام VCE كار می كند، می گوید:  «محل كار من در آمریكاست اما می توانم از سوری، محل زندگی ام در بریتانیا با استفاده از یك تلفن و لپ تاپ و وای فای خوب، كارم را به راحتی انجام دهم.»

او معتقد است كار كردن در خانه هم حواس را كمتر پرت می كند و هم وقت را به خاطر از این سو به آن سو رفتن تلف نمی كند. ارتباط تصویری، ویدئو كنفرانس  مثل (Cisco) و سرویس های پیام فوری از جمله ابزاری است كه این شاغل آزاد از طریق شان كار خود را انجام می دهد.

یكی از فرصت های دیگری كه فناوری جدید در اختیار شاغلان عصر دیجیتال می گذارد، این است كه به راحتی می توانند به طور موقت محل زندگی خود را به كشور دیگری تغییر دهند. واتس اپ یكی از سرویس های پیام رسان فوری است كه به كاربران شاغلش اجازه می دهد در هر جای دنیا به صورت رایگان با محل كار و همكاران خود ارتباط برقرار كنند.

اما به هر حال اتصال به اینترنت در بعضی از روستاهای دورافتاده می تواند مشكل ساز باشد. البته پیشرفت هایی كه در اینترنت ماهواره ای و پنل های خورشیدی كوچك حاصل شده، كار كردن از راه دور و مكان های دورافتاده را بدون نیاز به برق آسان تر كرده است.

پنل های خورشیدی كوچك مسافرتی و همچنین ژنراتورهای آبی كوچك كه مرسوم شده اند، حالا این فرصت را در اختیار شاغلان می گذارند كه به دور از هر گونه نشانه بارزی از تمدن با تمام دنیا در ارتباط باشند.

آنهایی كه علاقه مند به كار كردن مجازی هستند، باید بدانند به یك خروار فناوری پیشرفته برای اینكه بتوانند دفتری  «در میان ابرها» داشته باشند، نیاز ندارند. با وجود نرم افزارهایی مثل دراپ باكس حالا دیگر همه می توانند حجم زیادی از اطلاعات را ذخیره كنند و هر جا كه دوست دارند به آن دسترسی داشته باشند. پیشرفت هایی كه در فناوری واقعیت مجازی حاصل شده و به مردم اجازه می دهد از هر چهار گوشه دنیا با یك محیط سه بعدی تعامل داشته باشند، حتی دفاتر مجازی را جذاب تر هم می كند.

ارتباط با نویسنده: azadehetehad@gmail. com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uC5XimWf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه